Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS

in Werkspoor

Gestart door Rob Ellerman, 7 augustus 2022 17:06

Vorige topic - Volgende topic

Rob Ellerman

Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Gert Arkema

Als ik de tekeningen van de NCS zo bekijk was het zeker een beremde wagen, zie het remmershuis. Maar het is niet zo waarschijnlijk dat het ouwetje (uit een kleine serie) bij de NS nog omgebouwd is en voorzien van een vacuumrem. Dus in vooroorlogse uitvoering (tot 1935?) istie welzeker beremd, maar met het afschaffen van remmers en de invoering van de luchtdrukrem is het remhuis afgenomen. De schroefrem zal als parkeerrem mogelijk zijn gebleven, daar hoef je namelijk niks voor te doen. Ik zie nog 'iets' achter het wiel van het rechtse draaistel zitten.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

1795

kijk hier eens....... ;D ;D
mooie ncs foto, en info over draaistellen.....

http://www.drehgestelle.de/2/PBNF%206.html

Ik heb ooit eens wat afgietsels gemaakt van een witmetalen kit van zo'n duits kolenbakkie (spoor 0), daar heb ik dus de zijwanden aan elkaar geplakt, en zo deze gemaakt. Is alleen nooit verder afgekomen, aangezien ik geen goede draaistellen had. Nu zou dat met de huidige 3d printmogelijkheden geen probleem meer moeten zijn. Misschien nog eens afmaken.....

Succes

Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

TonM

@Gert,

Volgens mij zeggen / bedoelen wij hetzelfde.
Aan het rechter draaistel zijn inderdaad nog remblokken zichtbaar en als je inzoomt is aan het hekwerk op het balkon nog net een deel van de remspindel te zien. Vandaar mijn conclusie dat de wagen nog een handrem (parkeerrem) had.

Grtz, Ton

Rob Ellerman

#19
Heren, dank voor jullie inbreng. Op zich al bijzonder dat zo'n wagen met alleen een handrem/parkeerrem  voor het voetlicht komt. En een uitdaging op zich :D.

Edwin: er wordt op dit moment al gewerkt door iemand aan correcte draaistellen en dat gebeurt aan de hand van de tekeningen uit HUA en door jou genoemde site

http://www.drehgestelle.de/2/PBNF%206.html

Ik had deze info ook al van Floris Dilz (u welbekend geloof ik ;)) gehad, dus de info is bekend en er wordt al mee/aan gewerkt.

Ik hoop op niet al te lange tijd iets te kunnen laten zien maar wil dat doen in overleg met de tekenaar/printer. Ik moet in overleg met hem gaan kijken hoe het draaistel qua constructie onder de wagens moet gaan komen. Wordt vervolgd.....

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

MOVisser

 (y) (y) (y)
Leuk project ik blijf volgen..... ;)

Ronald Visser.
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

DH1-3104

Leuk Project

Tot welk jaartal zijn deze wagens inzetbaar bij de NS ?

Groet Ronald.
Met vriendelijke groet Ronald Hofmeester.
Wadloper DH1 spoor 0
NS2400 spoor 0


TonM

Citaat van: TonM op 13 augustus 2022 19:54
Die 68xxx nummers op de tekening zijn mogelijk een voorlopige nummering geweest bij de overgang naar de NS; op foto's heb ik ze in ieder geval nooit gezien.

Na wat meer zoeken om een vraag van Rob te beantwoorden, kwam ik er achter dat ik met het bovenstaande de plank had misgeslagen:

Tussen een stapel papieren met info over modellen die ik heb gebouwd, vond ik een print van een pagina van www.spoorinfo.nl.  Die site blijkt niet meer te bestaan, althans niet meer voor informatie over treinen. Er stond een stukje in het Duits tussen over de nummers, waarvan de oorspronkelijke bron bij mij niet bekend is. De vertaling van dat stukje:

"De Nederlandse wagens werden in 1916 door de NCS in dienst gesteld. Het waren geen wagens van de wagonfabriek Wismar, maar Talbot-wagens (van hetzelfde type). De NCS-nummers 70901-70917 (later NS 66001-66017) met remmershuis, NCS 70918-70950 (later NS 65001-65033) zonder remmershuis.

"Bij de NS hadden de wagens aanvankelijk de nummers GTR 65001-65033 resp. GTR 66001-66017. Vanaf 1947 zijn de nog bedrijfsvaardige wagens vernummerd naar GTR 68901-68921 resp. GTR 68951-68963. De reden daarvoor was de bouw van duizenden 2-assige stalen wagens die de nummers 61651 en verder kregen, waardoor dubbelingen zouden ontstaan.

GTR 65001 - 65033 --> GTRL (geen luchtrem maar luchtleiding) --> GTRS --> GTR 68901 - 68921 in 1954 nog maar een: 68906
GTR 66001 - 66017 --> GTRL (geen luchtrem maar schroefrem) --> GTRS --> GTR 68951 - 68963."


Grtz, Ton

Eric B

Nog eentje om te volgen  ;D

Meteen ook een vraag Rob, wat is de radstand van de donor bakjes?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rob Ellerman

@Eric: de radstand van de donorbakjes (5832 etc) is 34.5 mm. Maar die veerpakketten en ashouders met potten zaag ik helemaal weg tot op de stelbalk.

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Eric B

Ok, prima op schaal voor de 3000mm radstand van de onberemde GLY dus  :)
Dan moet ik voor het projectje wat in mijn hoofd zit, verder op zoek naar modellen/onderstellen met een radstand van 40mm.

En dan natuurlijk minimaal 2 x 5582 o.i.d. want 1 GTR moet er minimaal komen  ;D

Bedankt voor de info.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rob Ellerman

#27
Inmiddels begonnen aan GTR nr. 2. Voor de duidelijkheid heb ik een paar foto's gemaakt van de manier van uitzagen van de beide koppen die tegen elkaar gelijmd worden:





Bij de linker ligt de zaagsnede net achter de verticale kopsteun, bij de rechter heb ik dwars op de kop, precies evenwijdig aan de zijwand gezaagd.



Van de koppen die nu nog in de bakjes zitten wordt het ronde gedeelte afgezaagd. De GLY (het 2-assige kleine broertje) had die rondingen wél, de GTR niet.
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

ruudns

 (y) leuk om te volgen, ik hou wel van dit soort hak en zaagwerk (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Rob Ellerman

Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)