Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS

in Werkspoor

Gestart door Rob Ellerman, 7 augustus 2022 17:06

Vorige topic - Volgende topic

Rob Ellerman

Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Rob Ellerman

#136
Inmiddels zijn we maand verder (beste wensen nog allemaal ;D) en heb ik afgelopen week ein-de-lijk gelegenheid gehad / genomen om de, inmiddels van transfers voorziene GTR bakken, te voorzien van een finishing touch met blanke lak uit de luchtkwast.



De hele bak, inclusief de stelbalk, wordt in een keer gespoten. Dat betekent dat alleen de kortkoppelmechanieken moeten worden afgeplakt.



Om m'n handen vrij te houden voor m'n airbrush en het draaischijfje te kunnen draaien, prik ik de schroeven waar de draaistellen aan zijn bevestigd, in een stukje piepschuim. En dat dus drie keer...



En dan de echte finishing touch: het spuiten van de blanke afwerklaag. Ik heb hiervoor transparante zijdeglans lak van Kleinspoor gebruikt, die ik verdund heb met wasbenzine. Sinds een jaar of twee heb ik voor dit soort klussen een kleine spuitcabine, die prima bevalt. Na het spuiten heb ik de bakken 48 uur op de stofvrije plek laten drogen...
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Rob Ellerman

... en na het openen van de doos kon ik concluderen: het is goed zo. FINISH🏁🏁🏁, yeeaaahhh ;D.

Resten alleen nog de nodige foto's van de gerede exemplaren: de 65015, de 65022 en de 66005













Van Ronald Visser heb ik begrepen dat er meerdere mensen zijn die zich ook gaan wagen (of inmiddels al gewaagd hebben) aan de bouw van één of meerdere GTR's. Dit omdat er inmiddels al de nodige draaistellen bij hem - of via Shapeways besteld zijn. Leuk te horen en ik ben benieuwd naar de resultaten.

Als laatste wil ik nogmaals Ronald bedanken voor zijn geduld en input bij het ontwikkelen van de draaistellen, Floris Dilz voor het aandragen van de nodige info en Gerard 'Seinarm' van de Weerd voor het meedenken en ontwikkelen van de benodigde transfers.

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

MOVisser

Altijd goed.
Kom maar op.   Volgende project...... ;)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Weerd


RikJ

Mooie bakken  (y)
Staat leuk zo in die buurtgoederentrein.

Rik

roco

Nog een vraagje over die bufferhoogte . Wat heb je eraan gedaan om die te verlagen ?

Rob Ellerman

#142
Ik heb me er suf over gepeinsd maar besloten om het zo te laten, beetje de weg van de minste weerstand, ik weet het. De buffers zitten al zo goed als tegen de onderkant van de bufferbalk en de kortkoppeling hangt op de juiste hoogte en dat is vooralsnog het belangrijkste. Als ze t.z.t. in een trein zitten zal het nauwelijks opvallen.

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

roco

oke weet ik dat bij verdere bouw ervan . Dank je .

Montanbahn

Ook ik heb inmiddels transfers en de draaistellen (van Ronald) geleverd gekregen en ga er 3 maken. Wel heb ik een vraag die je misschien zelf ook al eens hebt gesteld; Ik heb een aantal bakjes met kk mechanisme en ook een gelijk aantal zonder. Is het te doen om die onderstellen van de met KK doormidden te halen en te verlengen (eigenlijk tussenvoegen) met die zonder KK? Heb je hier toevallig ook al mee te maken gehad?
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Wim Vink

Mooi project Rob.
Sorry maar ik blijf je volgen  :police:
Met vriendelijke groet,
Wim

MOVisser

Volgen via de mail,  toch?

Rob woont niet in Tiel,......

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Rob Ellerman

#147
Citaat van: Montanbahn op 19 januari 2024 13:45
Ook ik heb inmiddels transfers en de draaistellen (van Ronald) geleverd gekregen en ga er 3 maken. Wel heb ik een vraag die je misschien zelf ook al eens hebt gesteld; Ik heb een aantal bakjes met kk mechanisme en ook een gelijk aantal zonder. Is het te doen om die onderstellen van de met KK doormidden te halen en te verlengen (eigenlijk tussenvoegen) met die zonder KK? Heb je hier toevallig ook al mee te maken gehad?

Om op je laatste vraag het eerst te antwoorden: nee, ik heb het niet zo gedaan zoals jij beschrijft.
Ik heb even terug gekeken in de foto's die eerder in deze draad staan. Op pagina 5, de 7e foto zie je een opengewerkte binnenkant waar de plaats voor de kk-mechanieken te zien is. Bij de kleine wagentjes worden de twee kortkoppelmechanieken via een veertje aan elkaar verboden. Dat kan dus niet meer wanneer je de bodem in tweeën zaagt. Dus moet je sowieso in het verlengde van je mechaniek een haakje van messing oid monteren waar je het veertje voor je mechaniek bevestigt. Maar dit schrijvend zit ik te denken: om één wagen te krijgen moet je twee wagens kannibaliseren, dus waarom niet bij die twee wagens een bufferbalk afgezaagd en dan weer met de koppen tegen elkaar? Je hebt ook alle twee de bakjes nodig.... Het voorbeeld heb je op de voorgaande pagina's gezien.
Ik denk dat het op zich zou moeten kunnen, goed uitmeten of je nergens in je bodem 'te weinig vlees' hebt.

Rob

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)