Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Kruising Blauwkapel is verdwenen

in Grootspoor

Gestart door VAM65, 9 mei 2022 20:18

Vorige topic - Volgende topic

VictorPM

Citaat van: Peter Kleton op  4 juni 2022 10:57
Ik vond het wel wat hebben, die doorrijdende ertstreinen door het Spm .   (y)
De daar stilstaande loks hoorden zo nog een beetje bij het levende spoorbedrijf.
Met een NVBS excursie trein   ( Afscheids rit Benelks treinen ?) zijn we ooit  door het Spm   gereden ,vlak langs het daar staande materieel.
Er zat natuurlijk wel een hek tussen het doorgaande spoor en het museum :)

VictorPM

Citaat van: NS264 op  4 juni 2022 07:49
Pfoe, dan halen ze echt een stuk historie weg.
De bogen zijn er nog steeds  :)

Klaas Zondervan

Misschien de titel veranderen in: Kruising Blauwkapel is verdwenen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Reinout van Rees

Goed idee. Bij deze :)

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

raymond erdtsieck

Van het weekend fietste we er langs en heb een paar foto's genomen, het ziet er nu wel triest uit zo :(

Ik vind het echt jammer dat het allemaal veranderd is......je kon hier vroeger zulke mooie foto's maken, mede omdat de trein hier best langzaam moesten rijden......ach ja vroeger was alles anders ::) :'(

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

kar

Afgelopen week kwam ik toevallig bovenlangs, hier een screenshot van een matig filmpje vanuit de trein.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

dennie

Je hebt toch ook die wegklapbare stootjukken.

bask185

neem een stukje bovenleidingportaal mee voor in je tuin, als aandenken  ;D
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

kar

Inmiddels zijn we drie maanden verder en gisteren kwam ik toevallig langs de locatie van een paar berichten terug. Een paar plaatjes van de huidige situatie:

De verdwenen spoorwegovergang op de voorgrond met op de achtergrond de spoorwegovergang van de lijn Utrecht-Hilversum.

Zicht vanaf de voormalige spoorwegovergang in de richting van Hilversum.

Zicht vanaf de voormalige spoorwegovergang in de richting van station Maliebaan.

Een trein vanuit Utrecht in de richting van Amersfoort passeert de plek waar voorheen de kruising lag.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

Blausee-Mitholz

Jammer dat het weg is.
Had tot cultureel erfgoed verklaart moeten worden.
Was een unieke kruizing.

Mvg Johan

Karben

Ik zie mogelijkheden voor bovenleidingsportalen die je over hebt.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Klaas Zondervan

Citaat van: Blausee-Mitholz op 13 september 2022 11:37
Had tot cultureel erfgoed verklaart moeten worden.
Dat zou kunnen als ze met die plek niks anders wilden doen. Maar er loopt nog steeds een spoorlijn overheen. Zo'n kruising is duur in onderhoud, dus het is logisch dat ze hem hebben gesloopt. Je kunt niet alles bewaren.
Als je de herinnering levend wil houden kun je de kruising in model nabouwen en dan doneren aan het spoorwegmuseum.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

spoorzeven

Inderdaad, ProRail doet veel dingen die niet logisch zijn, maar daartoe behoort het opbreken van de kruising nou net niet. Bovendien schijnt een deel van de kruising naar Het Spoorwegmuseum te gaan en blijft dus bewaard.
Groet, Frank

Eric v C

Aan de andere kant van het Maliespoor lag ook een ongebruikelijke kruising( circa 60 graden), maar die is al enkele jaren gesneuveld toen de tramlijn naar  de Uithof werd aangelegd. Zo verdwijnen er unieke plekjes.

In Zuid Tirol (Noord Italie) in Mals stuitte ik deze zomer op ook een unieke keerster om locomotieven te keren.
Ze hadden geen plek voor een draaischijf en dachten ook dat die moeilijk sneeuwvrij te houden zou zijn.
Hij is wel in H0 nagebouwd in het museum Eisenbahnwelt in Rabland.
Daar is de gehele spoorlijn door de Vintschgau nagebouwd.
Een uniek museum dat je niet mag missen.
https://www.eisenbahnwelt.eu/wordpress/