Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Kruising Blauwkapel is verdwenen

in Grootspoor

Gestart door VAM65, 9 mei 2022 20:18

Vorige topic - Volgende topic

kar

Citaat van: Klaas Zondervan op  3 juni 2022 11:18
Ik zie dat op sporenplan.nl de situatie al is aangepast. (op sporenplannen uitgebreid)
Met het risico dat ik nu off-topic ga (in dat geval misschien afsplitsen...) : als je op dat sporenplan de situatie bij het NSM ziet dan snap ik nog steeds niet zo goed dat die spoorwegovergang in het museum is gehalveerd. Het zal vast niet frequent nodig zijn, maar probeer maar eens iets vanaf spoor 409 de hoofdbaan op te krijgen...

Hier schrijft iemand van de 'stuurlui aan wal', dus er zal vast wel een logische verklaring voor zijn en bewust voor gekozen.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

Thom

#61
Dat heeft er mee te maken dat als er geen juk zou staan een doorschietlengte moet zijn voor als een trein aan het perron halteert.

Dan zou er ook een sein moeten komen te staan om de overweg af te dekken, (terwijl daarachter geen vrije baan en spoorbeveiliging meer is), of de overweg zou elke keer nutteloos moeten sluiten met allerlei overlast van dien.

Iets van spoor 409 bevrijden is op één hand per jaar te tellen, en vergt dan alleen het leegtrekken van spoor 1 en dat even op een ander spoor parkeren.

Klaas Zondervan

Wat Thom schrijft had ik intussen ook bedacht. Ze hadden ook die twee jukken kunnen plaatsen zonder het tussenliggende stukje spoor te slopen. Dan hoef je alleen maar die jukken opzij te zetten. Maar zoals altijd zal hier ook wel een diepere bedoeling achter liggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

kar

Citaat van: Thom op  3 juni 2022 13:15
Dat heeft er mee te maken dat als er geen juk zou staan een doorschietlengte moet zijn voor als een trein aan het perron halteert.

Dan zou er ook een sein moeten komen te staan om de overweg af te dekken, (terwijl daarachter geen vrije baan en spoorbeveiliging meer is), of de overweg zou elke keer nutteloos moeten sluiten met allerlei overlast van dien.
Zie, daar is de logische verklaring al  :) - dank!

Citaat van: Thom op  3 juni 2022 13:15
Iets van spoor 409 bevrijden is op één hand per jaar te tellen, en vergt dan alleen het leegtrekken van spoor 1 en dat even op een ander spoor parkeren.
Dat leek mij met al die losse items nog aardig wat werk, vandaar. Maar ook al is het wat meer werk: dan nog weegt het ongetwijfeld op tegen de andere zaken die je terecht noemde.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

Wil uit ZO drenthe

Wat het bijzondere van de kruising Blauwkapel was, dat de bovenleiding beweegbaar was.
De bovenleiding zakte voordat een trein erover reed.
Als er daarna een kruisende trein erover reed, dan was boven die twee sporen de bovenleiding gezakt.
Filmpje daarvan is te zien op youtube.

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

NS264

Is er nog ergens een plattegrond of schaaltekening van de kruising te vinden?

(Zelf nog geen tijd gehad voor research)

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Peter Kleton

NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

NS264

#67
Dat is al meer dan genoeg. (y)

Van origine zou ik niet weten of die boog rechts origineel is of later bijgebouwd.
Ben d'r in mijn jeugd niet dichtbij geweest.

De flyovers uiteraard later.

In feite een zeer groenrijke ligging voornamelijk door de ligging aan de rand van de stad in een parkachtig gebied richting Bilthoven/Hollandse Rading.

Mede ook door de ligging van Fort Blauwkapel als onderdeel van de Hollandse Waterlinie.
(Waar je overigens mooi kan wandelen.)

Gr Koen.

Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

GerardH

hoi volgens topotijdreis.nl was de kruising er in 1877 al , met de boog richting Amersfoort
de boog Utrecht cs Hilversum verschijnt in 1925
vriendelijke groeten
Gerard

NS264

Pfoe, dan halen ze echt een stuk historie weg.

Tijden veranderen.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

henk

#70
De kruising is natuurlijk ontstaan bij de aanleg van de Oosterspoorbaan. Die werd volgens Wikipedia in 1874 geopend. Volgens dezelfde bron is de verbindingsboog naar Amersfoort pas in 1905 in gebruik genomen. Maar inderdaad, volgens Topotijdreis werd er al gelijk een soort verbinding gemaakt.  ???

Toen nog ver buiten de stad uiteraard.

Op detailniveau moet je erg voorzichtig zijn met Topotijdreis. Er wordt lang van precies dezelfde kaarten gebruik gemaakt. Mijn huis dateert uit 1928, maar volgens Topotijdreis bestaat tot 1948 de hele wijk nog niet.  :D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

NS264

Wat me het meeste bij staat zijn de zware erts treinen getrokken door de diesels die dan door het Maliebaan museum trokken.

Die kwamen daar vandaan natuurlijk.

De Betuweroute bestond nog niet.

Een deel van dit traject is fietspad geworden.

Zijn er voor het noordelijke tracé ook plannen?

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Peter Kleton

Ik vond het wel wat hebben, die doorrijdende ertstreinen door het Spm .   (y)
De daar stilstaande loks hoorden zo nog een beetje bij het levende spoorbedrijf.
Met een NVBS excursie trein   ( Afscheids rit Benelks treinen ?) zijn we ooit  door het Spm   gereden ,vlak langs het daar staande materieel.
Peter
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Thom

Citaat van: Klaas Zondervan op  3 juni 2022 13:23
Wat Thom schrijft had ik intussen ook bedacht. Ze hadden ook die twee jukken kunnen plaatsen zonder het tussenliggende stukje spoor te slopen. Dan hoef je alleen maar die jukken opzij te zetten. Maar zoals altijd zal hier ook wel een diepere bedoeling achter liggen.
Heb je weleens gezien hoe een juk gemonteerd zit, en wat zo'n ding weegt  ???

Daar ben je toch stief nog wel een paar uurtjes mee aan bezig en heb je allerminst een krol of kraan nodig om dat ding van zijn plek te krijgen.

Ik zie niet echt in hoe dat eenvoudiger is dan even in twee trekjes het materieel van spoor 1 opzij te zetten hoor ;)

Klaas Zondervan

Citaat van: Thom op  4 juni 2022 11:02
Heb je weleens gezien hoe een juk gemonteerd zit, en wat zo'n ding weegt  ???
Niet op de gram nauwkeurig. Maar ik snap ook wel dat je zo'n juk niet met twee man opzij zet. Ik kwam op het idee omdat ze bij de SGB een juk hebben op het aansluitspoor naar de sporen van Prorail, om te voorkomen dat er wagens het hoofdspoor op waaien. Dat wordt weggehaald als er materieeluitwisseling is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel