Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Kruising Blauwkapel is verdwenen

in Grootspoor

Gestart door VAM65, 9 mei 2022 20:18

Vorige topic - Volgende topic

Eric v C

O Ja ,

Nog vergeten te benoemen.
De tunnel die je ziet is gemaakt om de keerlus in te kunnen rijden. Loopt dus dood.

raymond erdtsieck

Hallo,

Ik had pas geleden gehoord van een kennis dat er in het jaar 1972 een treinongeluk was gebeurd aan de noordzijde van de kruizing , ik zelf had er nog nooit van gehoord, ik was toen ook nog maar 4 jaar dus wel logisch dat ik er niets van mee heb gekregen :D
Ik woonde er wel vlakbij (tuinwijk)..
Ik was eigenlijk best wel nieuwsgierig dus heb het even opgezocht  en idd er is aan de noordzijde een treinongeluk gebeurd in dat jaar..
https://www.vierklank.nl/nieuws/algemeen/35999/treinen-botsen-bij-blauwkapel
Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

kar

Inmiddels zijn de luchtfoto's van ProRail ook weer bijgewerkt en is daarop de nieuwe situatie te zien.

Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

spoorzeven

Helemaal bij is die foto ook weer niet: inmiddels is spoor LP (Utrecht Maliebaan richting Amersfoort) ook helemaal opgebroken zag ik bij mijn trip naar OnTraxs. De oude stukken rails lagen er nog, opgestapeld en wel, dus dat opbreken zal inderdaad wel van (zeer) recente datum zijn.
Groet, Frank

kar

Citaat van: Thom op  3 juni 2022 13:15
Iets van spoor 409 bevrijden is op één hand per jaar te tellen, en vergt dan alleen het leegtrekken van spoor 1 en dat even op een ander spoor parkeren.
Met enige twijfel om hier wel of niet een apart topic voor te maken: het viel mij op dat in het spoorwegmuseum nu een nieuwe wisselverbinding op het achterterrein is aangelegd, daardoor lijkt het alsnog eenvoudiger te worden om materieel naar de andere zijde te kunnen krijgen zonder spoor 1 leeg te hoeven vegen.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

spoorzeven

#95
Dat is inderdaad aangepast, rangeerbewegingen zijn nu een stuk simpeler. Stond al in Vriendendienst (e-zine dat je krijgt als je Vriend van het NSM bent), maar ik moest gisteren echt even gaan kijken om het te snappen. Een foto van de nieuwe situatie (zegt meer dan duizend woorden):



Het spoor van de eerste overweg in de Oosterspoorbaan naar de aansluiting op de hoofdbaan is ook helemaal aangepakt en ligt er strak bij. Alle oude sporen in de buurt van het voormalige kruispunt zijn nu ook weg.
Groet, Frank

kar

Citaat van: spoorzeven op 16 maart 2024 10:47
Een foto van de nieuwe situatie (zegt meer dan duizend woorden):
Met dank! Precies datzelfde dacht ik ook - toen ik weer thuis was  :P  :)
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

Thom

De werkzaamheden aan het begin van de Oosterspoorlijn bij de voormalige kruising van Blauw kapel staan los van de werkzaamheden recent op het terrein van het Spoorwegmuseum, en eerst genoemde is ookal enige tijd geleden gebeurd.

spoorzeven

Ja, dat weet ik. Het museum wilde makkelijker kunnen rangeren. Dat het spoor waarover de museumpendeltrein rijdt is opgeknapt, is wel van vrij recente datum. Namelijk uit het laatste deel van de treinvrije periode.
Groet, Frank

henk

#99
Citaat van: spoorzeven op 13 september 2022 12:47
Bovendien schijnt een deel van de kruising naar Het Spoorwegmuseum te gaan en blijft dus bewaard.

Dat klopt.


Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martin Hornis

Welke hoek (in graden of radialen) maken/maakten beide spoorlijnen met elkaar?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

VictorPM

#101
Met Google Maps op mijn beeldscherm en een geodriehoek meet ik 65,5°  8)
https://www.google.nl/maps/@52.1136248,5.1427475,337m/data=!3m1!1e3?entry=ttu

Edit: op een oud Falk Plan plattegrond van Utrecht meet ik hetzelfde.

Groet, Victor

VAM65

Hij is exact op te meten in het Spoorwegmuseum ;) . Op basis van mijn geodriehoek op een still uit een filmpje vanuit de lucht op Nico Spilt zijn website kom ik op net iets minder dan 70 graden uit. Dat wordt hier bevestigd: https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorwegknooppunt_Blauwkapel

VictorPM

Mijn twee metingen trek je in twijfel?  ;)

Erwin42

Op tekening 49677 waarop de vernieuwing van 1990 staat is een hoek van 64 graden en 40 minuten vermeld.