Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Kruising Blauwkapel is verdwenen

in Grootspoor

Gestart door VAM65, 9 mei 2022 20:18

Vorige topic - Volgende topic

VAM65

In Utrecht ligt een uniek stukje infrastructuur: een ware kruising op het spoor. Maar deze historische kruising gaat binnenkort weggehaald worden. Zaterdag zullen twee bijzondere treinen, de oude intercity met de bijnaam de Hondekop en oud-directievoertuig van de NS de Kameel, nog eenmaal over de kruising rijden.

De rest van het artikel lees je hier:

https://www.duic.nl/algemeen/historische-kruising-op-het-spoor-bij-utrecht-gaat-verdwijnen-deze-week-laatste-ritten-met-bijzondere-treinen/

Klaas Zondervan

In het artikel staat dat ze de boel gaan saneren. Maar wat komt er voor in de plaats?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

kar

#2
Bij mijn weten niets... Alleen de enkelsporige boog richting Amersfoort die momenteel ook door de museumpendel wordt gebruikt blijft behouden. Utrecht-Amersfoort blijft uiteraard, maar dan zonder kruising. Hilversum-Utrecht Maliebaan is dan verleden tijd (de andere kant op was dat praktisch gezien eigenlijk al).
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

henk

#3
De boog naar Amersfoort ligt er momenteel nog grotendeels dubbelsporig. Gaan ze het overbodige geworden spoor verwijderen?

Bij mijn weten gaan ze in ieder geval de doorgaande sporen Hilversum-Maliebaan en de dan overbodig geworden kruisingen en wissels verwijderen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

kar

Citaat van: henk op  9 mei 2022 21:43
De boog naar Amersfoort ligt er momenteel nog dubbelsporig.

Klopt, alleen is één spoor niet meer aangesloten:
https://www.google.com/maps/@52.1140126,5.1441285,110m/data=!3m1!1e3
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

Eelco Storm

Ligt er bij Haarlem ook niet zo'n gelijkvloerse kruising? In de spoordriehoek, dacht ik.

laurent

Ja, maar niet 2x2 sporen, maar 2x1 spoor.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

spoorzeven

Vroeger in Rotterdam ook: de dubbelsporige verbindingsbaan Kleiweg-Ceintuurbaan kruiste de enkelsporige verbindingsbaan Kleiweg-Rotterdam Noord. Is ook al een aantal jaren weg.
Bovendien had Utrecht nog een (maar dan enkelsporige) kruising: enkelspoor Maliebaan-Lunetten x dubbelspoor Utrecht CS-Bunnik.
Dus alleen Haarlem blijft (voorlopig?) over.
Groet, Frank

wmrail

Iemand een idee hoe laat deze ritten worden gehouden?? ???

Altijd leuk om een plaatje te maken daar!

Wil

Quinzeedied

Volgens de uitnodiging vertrek de eerste trein om 9:10 vanaf Maliebaan om daar een uur later weer aan te komen.
In totaal zouden er 4 ritten zijn, maar andere vertrektijden worden niet genoemd.

Thom

Elke rit is bedoeld voor een andere groep genodigden :)

DavidNS400 Grote sik

Zonde weer een stukje oud Utrecht weg....

R v/d Hoven

https://www.youtube.com/watch?v=301J6zuerzc
https://www.youtube.com/watch?v=gTW4EkdMEGM
https://www.youtube.com/watch?v=jS-4Nq-h_tU
en zo zijn er nog honderden. Me dunkt dat er geen onderdelen te krijgen zijn... Prorail heft liever alles op dan er een cent aan uit te geven. Maar dat bekt niet zo lekker in de media. Dus maar wat afscheidsritjes rijden (voor genodigden) en lekker klagen dat het zo veel geld kost. Bovenleiding hoeft helemaal niet beweegbaar te zijn als er slechts enkele treinen per jaar over heen gaan. "Gaten" zat in de Nederlandse bovenleiding (Alphen ad Rijn etc...) Wie ooit dat "Pro" in Prorail heeft bedacht moet minimaal dronken geweest zijn. Aan alle kanten is het "Anti".

Teleurgestelde groet, Raymond van den Hoven

http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Menno

Uhm, waar zie jij bovenleiding op die kruisingen?

Je moet niet vergeten dat gaten veel voorkomen in Nederland, maar dat je bij zo'n kruising dan op 3 (of 4) punten de bovenleiding netjes op moet laten lopen en na de kruising weer netjes naar beneden moet laten lopen, net zoals bij een brug. Zomaar het meest bereden spoor in gebruik houden terwijl de rest ophoudt gaat niet, dan trek je de boel bij een kruisings-rit aan gort.

Voor de rest: Prorail krijgt nu eenmaal zeer beperkte middelen van de Nederlandse overheid om uit te voeren waar ze (min of meer) voor aangenomen zijn. Als dat betekent dat dat ene, op maat gemaakte, speciale onderdeel voor een kruising die maar op 1 plek in Nederland voorkomt ook 4 keer zo duur is 'want op maat gemaakt', en ze kunnen van die kruising af omdat die technisch niet persé noodzakelijk is, dan is de afweging gewoon een financiële.

raymond erdtsieck

#14
Jammer dat het gaat verdwijnen  :'(
Soms als de wind deze kant op staat (4,5 km van de kruising vandaan) hoor ik de treinen over de kruising rijden...
Dit filmpje kwam ik tegen op YouTube, ook een dubbele kruising maar dan in India  :D
https://youtu.be/Y0ubPrqUo7k
Wel een hele vreemde trouwens het ene spoor wat het andere spoor kruist is hoger :o
Groet,
Raymond
No Pain No Gain!