Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Inregelen decoders bij ABC

in Digitaal

Gestart door RBlok, 31 maart 2022 22:35

Vorige topic - Volgende topic

RBlok

CV nummers (en waardes) betreffen idd de ESU lokpilot/loksound.
Terzijde: door CV253 op 0 te zetten wordt CV254 benaderbaar voor de gewenste afstand. CV253 zet dus CV254 in werking.

Er zijn, voor wat betreft de ESU decoder kennelijk toch (wat ik lees) meer CV instellingen die invloed hebben op ABC remgedrag dan theoretisch zou moeten kunnen. Bijvoorbeeld analoog rijden uitschakelen. Voor de ESU decoders is er dus helaas meer te doen dan alleen het instellen van CV4 en CV134.

Rian   

VvKan

Voor de duidelijkheid:  analoog (kunnen) rijden schakel ik altijd uit. Ik principe laat of schakel ik alles uit wat ik niet nodig heb.
En ESU decoders kunnen, net als bij andere merken, misschien meer met instellingen spelen, maar dat maakt het in mijn ogen vaak alleen maar ingewikkeld.  En is, bij een goed op elkaar afgestemd systeem(lees; Lenz)  ook helemaal niet nodig.

scenicsport

#47
Hallo,

Wat jij beschrijft heb ik ook al ondervonden tijdens de bouw van mijn baan. Mijn loc's zijn allen uitgerust met Esu  decoders.

Mijn ervaring is dat een loc (zonder wagens) die een remzone (BM1) binnenrijdt, keurig stopt voor het lichtsein.
Wanneer er een aantal wagons aanhangen vertraagt de loc bij het binnenrijden van de remzone , maarrrrr kruipt dan op het laatst verder door tot hij uit de remzone is , waarna hij opnieuw versnelt en verder rijdt.

Dit wordt volgens mij veroorzaakt door de assen van de wagons die telkens de isolerende raillas doorverbinden enzo hetzelfde signaal creƫren als een Lenz BM2 , en de loc op halve snelheid laten rijden.

Mijn oplossing bestaat erin om niet 1 isolerende raillas te gebruiken , maar 2 stuks , op een 4 cm van elkaar , waardoor wagons met 4 assen (en binnen- en/of sluitverlichting) die afstand net niet kunnen overbruggen. Mijn loc's stoppen nu keurig zoals het hoort.

Opmerking: enkel mijn Piko meetwagon blijft voor voorgaand probleem zorgen , maar die wagon wordt enkel ingezet wanneer ik aan de regelaar sta.

Hopelijk heb je hier iets aan.

MartinRT

"Doorkruipen" is een bekend fenomeen, maar met verschillende achtergronden/oorzaken als ik uit het forum hier en daar begrepen heb.  En meestal wat lastig te achterhalen waar het precies aan ligt.
Bij ABC is dat in eerste instantie duidelijker, namelijk door het overbruggen van de isolatie.
Het effect wat je beschrijft lijkt weliswaar op het effect bij gebruik van een BM2, maar is technisch wezenlijk anders.

Jouw werkende oplossing is natuurlijk prima, maar daar een vraagje bij:  dat stukje van 4 cm., hoe is dat aangesloten ? Of is dat stroomloos ?

En voor zover ik weet (ben zelf geen ESU-er) heeft Esu in zijn (nieuwere) decoders in een aantal CV's oplossingen voor het probleem van het doorkruipen.