Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Inregelen decoders bij ABC

in Digitaal

Gestart door RBlok, 31 maart 2022 22:35

Vorige topic - Volgende topic

VvKan

ja Bas:   maar het schema van Zen komt 1 op 1 overeen met de Lenz BM1       Dat klopt.
Maar gelukkig lees je verder en dan kom je op iets dat in geen geval meer compatibel is met wat we hier aan ABC hebben.

Overigens,  fascinating     helemaal mee eens.     Maar helaas ........  hebben we hier met onze decoders niks aan en andersom.  Tenzij je compleet met hun systeem gaat werken.

RBlok

Allereerst iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken.

Ik heb even wat op een rijtje gezet voor wat betreft mijn configuratie.

Hardware:
Op mijn Canadese baan wordt uitsluitend met 4 diesellocs gereden met een maximum snelheid van 90 km/h. Dat is realistisch want het Canadese spoorwegnet is, behoudens enkele regiotrajecten niet geëlektrificeerd. Dus geen TGV's die met 200 km/h plus een afremsectie ingaan. Bovendien is mijn baanplan niet erg realistisch en wat krap bemeten tussen de wissels. Het rijplezier staat voorop. Dit betekent dat remsecties van maximaal 50 cm voor mij voldoende/noodzakelijk zijn en ook daarom is het gebruik van de BM2 of BM3 niet opportuun.
Alleen de locs zijn stroomvoerend; binnenverlichting in personenwagons is uitgevoerd in LED met knoopcelbatterij en magneetschakeling.
Decoders: 1 x Lenz Silver, 2 x ESU LocSound 5, 1 x ESU Locsound 5 micro.
De (5 diodes) ABC modules zijn reeds geplaatst vóór de wissels volgens onderstaand schema

De MP6 wisselmotor zorgt hier voor de wisseling in activatie van de ABC modules.
De ABC modules doen in deze configuratie hun werk maar het vloeiend uitrijden tot het einde van de remsecties levert dus problemen op. Als centrale gebruik ik de ESU ECOS (zonder verdere boosters en besturingsprogramma's). Wissels en andere schakelmodules worden door separate trafo's gevoed.

Instellingen:
Baanspanning is 14,5 V en constant met of zonder ABC actief. Is dit laatste vreemd (ik ben geen elektronicus...) omdat de diodes daar invloed op zouden moeten hebben ?
Uiteraard zijn bij alle decoders de basis ABC instellingen gedaan. Om rijgedrag te optimaliseren heb ik bij alle locs de volgende procedure toegepast:
1. Zet een locomotief op een recht stuk spoor, zonder bezetmeldingen o.i.d. Het stuk moet zo lang zijn dat een locomotief gedurende 2 seconden met volgas rijden kan. In deze tijd wordt dan de decoder automatisch ingemeten. Zorg ervoor dat de loc niet kan ontsporen o.i.d.
2. Selecteer het locomotief adres en zorg ervoor dat de functie F1 uitgeschakeld is evenals de motor. Stel de juiste rijrichting in zodat de loc onderweg geen hindernissen tegenkomt.
3. Programmeer in CV nummer 54 (CV54) de waarde 0 (nul) in.
4. Druk nu op de F1 toets. De locomotief zal zich automatische met volle snelheid in beweging zetten. Gedurende 1,5 seconde zal de locomotief dan ook NIET met de hand te regelen zijn.
5. De locomotief zal na ongeveer 1,5 seconde automatisch stoppen. De gevonden parameters worden dan automatisch in de volgende CV's 51, 52, 53, 54, en 55 opgeslagen. U kunt nu uitgaan van goede instelling van de lastregeling, de statische en dynamische compensatie. Mogelijk kan de loc daarna nog geoptimeerd worden.

Bovenstaande optimalisatie wordt uiteraard weer teniet gedaan wanneer daarna rijgedrag CV's weer worden veranderd. Dat laatste schijnt nodig te zijn om een goed "ABC gedrag" te krijgen. Het 'doorkruipen in een ABC remsecties zou ook te maken kunnen hebben met de samenwerking tussen decoder en locmotor, althans volgens het ESU forum (inlog vereist).

Voor mij dus een puzzel om voor de ESU en Lenz decoders de juiste CV instellingen te vinden. Nu zullen er modelspoorder zijn die de oplossing zien in het (mede)gebruik van een besturingsprogramma maar voor mij is het gebruik van de stand-alone ECOS in combinatie met ABC behapbaar en transparant. De ECOS geeft bovendien veel andere mogelijkheden, o.a. rijwegen en baanplan.

Om niet opnieuw het wiel uit te hoeven vinden of te ontdekken heb ik dit forumonderwerp geopend. Het kan zijn dat ik toch gewoon moet gaan experimenteren met de instellingen, mede op basis van wat in dit forumonderwerp wordt aangedragen.
Ik denk ook aan een workaround: het instellen van een vaste remweg omdat mijn remsecties allemaal een vaste afstand van 50 cm hebben. Ik weet niet of zo'n instelling zich bij ABC gebruik ook als zodanig gedraagt??

Ik ben benieuwd naar jullie verdere aanvullingen.

Rian

VvKan

Jij hebt het alleen over de ESU decoders, ik kan het alleen hebben over de Lenz decoder, omdat oa CV 54 een totaal verschillende inhoud heeft.  Dus wat voor de ene geldig is, is "desastreus" voor de andere.

Lenz:  CV51 ABC op "aan" zetten  en de remvertraging instellen zodat de loc op tijd stopt. Klaar.

Ik neem dan ook aan, dat het doorkruipen alleen betrekking heeft op de ESU decoders. Ik ben geen lid van het ESU forum. Wat ESU dus verstaat onder "een goed ABC gedrag" is mij een volkomen raadsel.  Lenz heeft namelijk maar 1 gedrag: stoppen.

Als het optimaliseren van het rijgedrag zou betekenen, dat er in ABC  een slecht stopgedrag ontstaat, dan zou ik kiezen voor iets minder optimaliseren en wel goed stoppen.

Vaste remafstand is met name bedoeld voor automatisch rijden, maar is vaak een crime als je ook handmatig wil rijden.

VvKan

Ik ben misschien een potentieel probleem op het spoor (heel voorzichtig gezegd), maar daarvoor zou ik graag het resultaat van een non-destructief experiment te horen krijgen.
Zou het mogelijk zijn om een testovaal of rondje aan teleggen en daarop de DCC spanning aan te sluiten via de door jouw gebruikte stopmodule (BM1 of soortgelijke) ?
Middels een schakelaar of draadje kun je dan deze unit overbruggen, zodat het gewone DCC signaal op de rails staat.
Breng nu een (probleem)loc op snelheid en schakel daarna op stop, dus laat de module zijn werk doen.
Wat gebeurt er dan ?  Remt de loc af, maar blijft die op kruipsnelheid doorrijden ?  Of remt de loc af en komt pas veel latar (dus na meer dan 50 cm)  tot stilstand ?

Afgezien van bovenstaande mis ik in je schema een eventuele bezetmelding.  Zit die er en hoe heb je die aangesloten ?

En nog een vraag: het relais op de MP6, is dat een werkelijk fysiek relais, of in ieder geval potentaalvrije contacten, of is het een electronisch relais (transistor gestuurd) ?

RBlok

De MP6 wisselmotoren zijn aangesloten op DR4018 schakelmodules. Dat werkt probleemloos; zie ook een ander topic https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90740.0. Bezetmelding van de ABC sectie gebeurt door melding vanuit de linker spoorstaaf naar DR4088CS modules. Zou daar een probleem kunnen zitten door een afwijkende spanning vanuit de DR4088? Overigens heeft de MP6 ook een 'eigen' terugmeldvoorziening (fb1 en fb2 in onderstaande tekening/beschrijving), maar die gebruik ik niet.

Ik weet niet wat voor soort relais de MP6 heeft. Wellicht is dat uit de bovenstaande beschrijving ("SPDT Kontakte"?) te halen of heeft iemand daar een antwoord op.

Binnenkort zal ik een onafhankelijke testopstelling maken met een 'kaal' signaal van de Ecos. Kijken of het rijgedrag anders is dan op de baan. Overigens gedraagt daar de BM1 zich op de baan normaal; bij verandering van de wisselstand actief en niet-actief.

In en mei 2021 discussie op het (onvolprezen) Duitse en Engelse ESU forum wordt als oplossing voor het 'kruipen' van de loc bij ABC het updaten van de LokSound V5 met de laatste firmware genoemd. Een Duitse modelspoorder stond op het punt in zijn vele locs de LokSound 5 decoders te gaan vervangen door de LokSound 4 maar door bovengenoemde update was dat niet nodig.
Onderstaand de Google-Translate vertaling van een deel van dit Duitse ESU forumtopic:

@Franz: Fleischmann Multimaus met originele powerpack. Het is niet omdat de remweg niet wordt herkend. Integendeel - CV254=0 de locomotief staat altijd stil, alleen dan is de stopplaats afhankelijk van de snelheid. Het werkt allemaal met andere locomotieven.
-----------------------------------------------
@Klaus: Ik had niet meteen een foto, maar ik heb natuurlijk alle spoelen en condensatoren van de locomotief verwijderd. De decoder wordt direct op de motor aangesloten en het vermogen speelt volgens de instructies direct op de decoder af...
------------------------------------------------
GerardP schreef:
Dus CV254 en CV253 instellen en de locomotief rijdt het remgedeelte in en remt heel mooi af tot hij bijna tot stilstand komt. Maar alleen bijna - dan gaat het heel langzaam enkele centimeters verder op kruipsnelheid (ik neem snelheidsniveau 1) totdat de locomotief daadwerkelijk stopt en het zoemen van de motor stopt. De tijd tot de definitieve stilstand duurt een eeuwigheid en het geheel ziet er bovendien niet al te best uit.
-------------------------------------------------
Hallo,
Ik heb ook precies het beschreven gedrag met al mijn Loksound 5 decoders, er zijn nu ongeveer 15 locomotieven mee uitgerust, verschillende merken van Märklin HLA tot Roco, Fleischmann, Brawa, Brekina, laten deze lage snelheid allemaal zien op de laatste 60-30 cm het signaal stopt.
Het ruim zelf past dan op de cm, zoals het hoort bij een constante remweg,
maar het ziet er gewoon niet mooi uit, en met een goederentrein van 4 meter op de helling is het ook een hele kwelling voor de locomotief...
Ik rijd op driedraads 100% gelijkstroom, gebruik Bogobit remmodules en mijn remafstanden zijn 2,20 m lang.
Mijn Loksound 4 decoders remmen absoluut nauwkeurig en gelijkmatig op de routes,
de Loksound 5, als ik hem ook handmatig stop, doet het fenomeen zich alleen voor bij een constante remweg.
Ik zou het zeer op prijs stellen als er een oplossing zou zijn om de 5-serie het remgedrag van de 4-serie decoder aan te leren,
graag over een cv dat ik nog niet heb ontdekt in de programmeur,
of eventueel via een FW-update?
--------------------------------------------------------
Aha! Ik ben opgelucht! Ik dacht dat ik de enige was met dit fenomeen! Inmiddels heb ik ook contact opgenomen met de ESU support en zij hebben mij gevraagd de decoder op te sturen, wat ik gedaan heb en nu wacht ik op antwoord. Ik hoop dat hier een oplossing voor is......
--------------------------------------------------------
nee, het gedrag is zeker van invloed op alle Esu 5e generatie decoders.
Sinds de release van de Loksound 5 heb ik er ongeveer 75 stuks van geïnstalleerd,
aangezien het grootste deel niet voor mij is, heb ik ze niet allemaal getest op de rembaan,
maar sporadisch, als ik de loc leuk vind, heb ik de moeite genomen om hem daar 5-10 ronden te meten.
Het beschreven remgedrag is tot nu toe door elk locomotiefgeluid en elke Lopi 5 aangetoond, of het nu micro is of niet.
---------------------------------------------------------
De huidige firmware verhelpt de kruip in de constante remweg,
Veel dank aan Esu voor het repareren !!

Ik neem aan dat ik voor zo'n update speciale software (LocProgrammer?) nodig heb.   

Rian

VvKan

Citaat van: RBlok op  4 april 2022 11:00
Bezetmelding van de ABC sectie gebeurt door melding vanuit de linker spoorstaaf naar DR4088CS modules. Zou daar een probleem kunnen zitten door een afwijkende spanning vanuit de DR4088?

Ik weet niet wat voor soort relais de MP6 heeft.

wordt als oplossing voor het 'kruipen' van de loc bij ABC het updaten van de LokSound V5 met de laatste firmware genoemd.
Ik neem aan dat ik voor zo'n update speciale software (LocProgrammer?) nodig heb.   
a/ Omdat de bezetmelding de spanning omlaaghaalt op de linkerstaaf wordt het verschil tussen links en rechts kleiner. Dat zou, in theorie, invloed kunnen hebben maar verwacht ik niet.

b/ Ik lees uit je info, dat het gaat om potentiaalvrije schakelaars, dus prima.  Geen invloed op ABC.

c/ En ziehier de vermoedelijke oorzaak en de  oplossing:  blijkbaar heeft ESU in eerste instantie "kwaaie" software in de decoders gebruikt.  En dan zul je dus wel een programmer nodig hebben, of je stuurt ze, eventueel via de winkel (is daar niet blij mee) terug naar Esu. Onder garantie uiteraard, want de oude software deugt niet.

Graag hoor ik, en ik denk ook vele anderen, of het hierna wel in orde is.  Succes.

dimo1_dimo1

Je kunt ook een oproep doen op het forum voor de software update. Je hebt ervoor de lokprogrammer hardware en software nodig. Je kunt ook overwegen de lokprogrammer zelf te kopen. Als je veel wilt spelen met de instellingen van de decoder is dat ideaal met de software waar je alles kunt instellen met sliders/invulvelden en direct kunt testen.
groeten,
Auke

marctrein

Hoi Rian, hieronder mijn 2 cents bijdrage mbt jouw probleem:

• Kan je bevestigen dat het 'door-kruip' gedrag ook plaatsvindt bij gebruik van alleen de loc (dus zonder trein)?
  • Bij CV4 = 8 ofzo zou je loc vrijwel onmiddellijk tot stilstand moeten komen. 50 cm remsectie zou dan meer dan genoeg moeten zijn. (tenzij je Canadese loc meer dan 50 cm is..).
  • Je rijdt toch wel met enkele tractie he? Dubbeltractie werkt niet lekker met dit systeem (de eerste loc begint immers eerder met afremmen als de 2e, en de 2e duwt dus langer door).
  • Als je gebruik wil maken van constante remweg kan je dat bij Lenz instellen met CV51 (aan/uit) en Cv52 (remlengte). Bij ESU is dat CV 254 en255 (aan/uit en tevens remlengte voor een waarde >0). Deze instellingen zijn allemaal gerelateerd aan de instelling CV53 (referentiespanning) welke je mee instelt met de auto instelling procedure (CV54 = 0 e.v.). Als je deze waarde naderhand nog verandert, veranderen je remweginstellingen ook mee. Daar heb ik wel eens dankbaar gebruik van gemaakt om de ESU remweg van een klein lokje (=meestal lage 'automatische' CV53) een veel langere remweg te geven; langer dan ik met CV254 (=max255) bereiken kon.
  • Bij standaard BM1 gebruik begint je trein fatsoenlijk te remmen als het laatste stroom voerende wiel de remsectie inrijdt. (dus OOK twee rechterwielen binnen 1 draaistel kunnen stroom voerend zijn!). Je zou echt niet de eerste zijn die er met dit ABC gebeuren uiteindelijk erachter komt dat er toch ergens in 1 of meerdere wagons toch een doorverbinding blijkt te zijn).
(Zelf rijd ik met een ABC BM1 systeem waar ik wat simpele elektronica heb toegevoegd (2 bi stabiele relais, paar diodes en nog wat reed-contacten . Daarmee bereik ik datgene wat je ook met BM2/BM3 kan, zoals precies stoppen voor het sein onafhankelijk van je treinlengte, trekduwtreinen; behalve rijden met beperkte snelheid en pendelen. Maar dan voor ong. een tientje per blok. Ik had er ooit wel eens iets over gepubliceerd op dit forum).

Suc6 en,

M vr groet, Marc

VvKan

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92964.msg3222108643#msg3222108643

Overigens, Marc, Rian is behoorlijk goed op de hoogte van het functioneren van ABC.  Mag je raden hoe  ;)

RBlok

Citaat van: marctrein op  4 april 2022 22:40
Kan je bevestigen dat het 'door-kruip' gedrag ook plaatsvindt bij gebruik van alleen de loc (dus zonder trein)?
Ga ik testen (zie ook laatste citaat).

Bij CV4 = 8 ofzo zou je loc vrijwel onmiddellijk tot stilstand moeten komen. 50 cm remsectie zou dan meer dan genoeg moeten zijn. (tenzij je Canadese loc meer dan 50 cm is..).
Ik ga nog verder experimenteren met de remvertraging CV's/curves.

Je rijdt toch wel met enkele tractie he? Dubbeltractie werkt niet lekker met dit systeem (de eerste loc begint immers eerder met afremmen als de 2e, en de 2e duwt dus langer door).
Uitsluitend enkeltractie,

Als je gebruik wil maken van constante remweg kan je dat bij Lenz instellen met CV51 (aan/uit) en Cv52 (remlengte). Bij ESU is dat CV 254 en255 (aan/uit en tevens remlengte voor een waarde >0). Deze instellingen zijn allemaal gerelateerd aan de instelling CV53 (referentiespanning) welke je mee instelt met de auto instelling procedure (CV54 = 0 e.v.). Als je deze waarde naderhand nog verandert, veranderen je remweginstellingen ook mee. Daar heb ik wel eens dankbaar gebruik van gemaakt om de ESU remweg van een klein lokje (=meestal lage 'automatische' CV53) een veel langere remweg te geven; langer dan ik met CV254 (=max255) bereiken kon.
Bedankt.

Bij standaard BM1 gebruik begint je trein fatsoenlijk te remmen als het laatste stroom voerende wiel de remsectie inrijdt. (dus OOK twee rechterwielen binnen 1 draaistel kunnen stroom voerend zijn!). Je zou echt niet de eerste zijn die er met dit ABC gebeuren uiteindelijk erachter komt dat er toch ergens in 1 of meerdere wagons toch een doorverbinding blijkt te zijn).
Is bekend. De enige lange loc is een stoomloc met stroomvoerende wielen in de tender. Maar deze staat op een relatief lage maximum snelheid zodat er toch een enigszins realistische remweg overblijft in de 50 cm remsecties.

RBlok

Citaat van: dimo1_dimo1 op  4 april 2022 17:48
Je kunt ook een oproep doen op het forum voor de software update. Je hebt ervoor de lokprogrammer hardware en software nodig. Je kunt ook overwegen de lokprogrammer zelf te kopen. Als je veel wilt spelen met de instellingen van de decoder is dat ideaal met de software waar je alles kunt instellen met sliders/invulvelden en direct kunt testen.

Bedankt Auke. Binnenkort staat een bezoek gepland bij Bentink, Apeldoorn. Zal hen vragen om de updates uit te voeren.

RBlok

ESU decoders geupdate. Volgens mij gaf dat geen verschil in ABC remgedrag.

Mij blijkt dat de remafstand bij ABC toch afhankelijk blijft van de snelheid. Bij een constante maximum snelheid per loc (dat is wat de meeste modelspoorder toch instellen volgens mij) ben ik gaan inregelen op de volgende CV's van de Lokpilot/Loksound 5:
CV 4 remvertraging
CV 134 gevoeligheid ABC
CV253 en CV 254 constante remafstand lineair.
Theoretisch zouden volgens mij bij ABC remmen de CV's 4, 253 en 254 niet van invloed moeten zijn maar dat ervaar ik anders bij het inregelen. Per loc zal het ook te maken hebben met het gewicht (vliegwieleffect) van de loc en de motorkarateristiek. Nogal ondoorgrondelijk voor mij maar proefondervindelijk heb ik gelukkig wel succes. Bij de maximum snelheid een keurige stop bij het sein; bij lagere snelheid er verder van af.

Rian

VvKan

Citaat van: RBlok op  6 mei 2022 20:15
Bij een constante maximum snelheid per loc ben ik gaan inregelen op de volgende CV's
CV 4 remvertraging
CV 134 gevoeligheid ABC
CV253 en CV 254 constante remafstand lineair.
Bij een voor een loc bepaalde maximum snelheid hoort dus ook een specifieke remvertraging.  Rijdt de loc dan langzamer, dan zal die eerder stoppen, want de remvertraging blijft gelijk.
Een andere loc, met een andere maximum snelheid, kan dus ook een andere instelling voor CV4 hebben.  Die zou bijvoorbeeld sneller moeten afremmen om op tijd tot stilstand te komen.

De gevoeligheid voor ABC instellen heeft te maken met de tijdsduur, waarin de decoder zeker weet dat het om een ABC gaat, en heeft dus ook te maken met het moment waarop de vertraging ingaat, dus ook de remafstand.

En de constante remafstand heeft met voorgaande weinig te maken.  Je kiest òf voor de instellingen via CV4 (remvertraging)  òf voor een vaste remafstand.  De vaste remafstand is met name bedoeld voor automatisch rijden:  altijd netjes voor het sein.  Maar werkt zeer nadelig wanneer overgegaan wordt op handbediening.  Wil je bijvoorbeeld aan een trein koppelen, dan zal de loc pas na de vaste remafstand stoppen.  Dan is je trein al behoorlijk veel verder geduwd.

Ik mis overigens je CV om de vaste remafstand aan te zetten, die noem je niet, maar dan zal het ook niet werken.  Nogmaals : per loc/trein een keuze maken voor onnauwkeurig stoppen (afhankelijk van snelheid en remvertraging) of voor precies stoppen, onafhankelijk van de snelheid waarmee de loc een stopsectie binnenrijdt.

RBlok

Bedankt Veroniek.
Ik begrijp uit de info dat als CV253=0 (lineaire remweg) met CV254 de gewenste remafstand in te stellen. Ik ga proberen om dit te negeren, CV254 op 0 te houden en met CV4 inregelen.
Met CV 134 gewoon experimenteren per loc, of is daar een volgorde in? Bijvoorbeeld laag beginnen en naar hoog testen of één beste waarde (20?).

Overigens kom ik info tegen over het belang van CV 29 http://www.2mm.org.uk/articles/cv29%20calculator.htm en het verbeteren van decoderfuncties bij het uitschakelen van analoog als je dit niet nodig hebt.

Ik ben (helaas) van de "reverse engineering" = eerst proberen en dan pas beredeneren.... 

VvKan

CV253 en CV254 zijn prima te gebruiken voor een vaste remwegafstand, dus in mijn ogen automatisch rijden.  Maar die zul je ergens in werking moeten zetten, dus in een andere CV.  Als je dat niet doet, dan maakt het ook niet uit welke waarden 253 en 254 hebben.

CV134 (ik neem aan ESU) heb ik geen ervaring mee:  ik rij Lenz op Lenz en stel niks in, altijd goed.

CV29 heeft hier geen betekenis, behalve wanneer je kiest voor een "eigen" remcurve, of voor de remcurve bepaald door de maximum- en midden snelheid, en de remvertraging CV4.  Dat is een keuze.  Ook hier:  behalve uitzonderingsgevallen, met name om een show te geven hoe mooi het wel niet kan zijn, stel ik nooit een eigen remcurve in. Dat komt omdat ik me in mijn stopstukken beperk (in lengte) en dus geen mooie afremming wil hebben en ook niet nodig heb.  Dus voor mij geldt:  zo min mogelijk gedoe.  Maar jij kunt natuurlijk je eigen voorkeuren hebben.