Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Inregelen decoders bij ABC

in Digitaal

Gestart door RBlok, 31 maart 2022 22:35

Vorige topic - Volgende topic

RBlok

Hallo,

Al enige tijd heb ik ABC modules (BM1) geïnstalleerd om treinen mooi geleidelijk af te laten remmen voor wissels/seinen. De locs rijden met verschillende decoders die allemaal ABC geschikt zijn. Mijn probleem is dat ik de remweg niet goed krijg afgesteld voor de verschillende decoders. Sommige locs 'breken' zelfs door de ABC heen; ze komen niet tot stilstand maar kruipen verder tot ze uit de remsectie zijn en dan dus weer (ongewild) verder rijden. De remsecties op mijn H0 baan zijn niet zo lang (50 cm) maar volgens mij is dat voldoende om ABC afremmen minimaal realistisch te laten plaatsvinden.
Zijn er forumgebruikers die ervaring hebben met het goed instellen van decoder CV's met betrekking tot ABC?

In afwachting,

Rian

Martin Domburg

Leuk  ik ga in mei starten met een modelbaan voor een klant met ABC. Ben nu eigen printjes aan het maken ervoor. Ik moet me nog verdiepen in de decoderinstelinven hiermee.

Wat ik al wel begreep is dat je CV27 moet instellen, heb je dit al gedaan?
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

RBlok

Een alternatief voor de BM1 van Lenz kost je de kop niet ( https://www.ebay.de/itm/5354-Module-de-freinage-pour-systeme-DCC-equivalent-BM1-22600-lenz-digital-HO-/193250122126 ). De basisinstellingen van de decoders m.b.t. ABC heb ik gedaan maar het fine-tunen van het vloeiend afremmen is andere koek; voor mij althans.

bask185

Red je het niet alleen met de Cv voor de remvertraging? 2 of 3 uit mijn hoofd?

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

RBlok

Nee, helaas Bas. De diepere tuning zit meen ik in de CV 50 range.

VvKan

Wat bedoel je met de "CV50 range" ?
Van welk merk decoders ?
Met welke centrale aangestuurd ?  Als ik me goed herinner de Ecos ?

Als het zuiver gaat om het inschakelen van ABC dan bij Lenz decoders alleen CV51 op waarde 2 zetten:

bit2 (Lenz)      (bit1 officieel ) 1 ABC aktiviert (standaard op 0)

Ik zie geen verdere fine-tuning, wat bedoel je daar mee ?

Ik heb het vermoeden, dat je niet de juiste of niet de juiste hoeveelheid diodes gebruikt.  Hiervoor zou je een test kunnen doen door éénmalig een BM1 aan te schaffen en te kijken hoe de loc (s) dan reageren.  Het zou ook kunnen zijn, dat de baanspanning niet geheel stabiel is, of alleen in de stopstukken (kwaaie diodes).  Daarom is bijvoorbeeld de oude Ühlenbrock niet geschikt.  Ook zou het nog kunnen, dat  de decoders van slag raken door het overbruggen van de isolatie door de metalen wielen van de wagons.  En de bezetmelding (op het andere spoor ?) kan ook nog roet in het eten gooien, omdat die gemiddeld ook 1,5 volt voor zijn rekening neemt.

Kortom:  geef wat meer, maar liefst volledige informatie, anders blijft het giswerk.   Schema-tje ?  Meetwaarden ABC stopstuk ? ?

VvKan

Citaat van: Martin Domburg op 31 maart 2022 22:41
Wat ik al wel begreep is dat je CV27 moet instellen, heb je dit al gedaan?
Lijkt mij typisch iets voor het mij onbekende decodermerk xxx.   Als je zo iets zegt, wil je dan aub ook het decodermerk er bij noemen, want zo is het een loze opmerking.
Bij Lenz is het in geen geval CV27, als voorbeeld.

En verder:  heb je de klant wel geïnformeerd, dat het werken met ABC analoog aan het inzetten van de BM1 of soortgelijken (Citaat: Ben nu eigen printjes aan het maken ervoor.) , alleen werkt als aan een aantal condities is voldaan ?  En dat als niet aan de condities is voldaan, het ook niet gaat werken ?

Martin Domburg

CiteerLijkt mij typisch iets voor het mij onbekende decodermerk xxx.   Als je zo iets zegt, wil je dan aub ook het decodermerk er bij noemen, want zo is het een loze opmerking.
CiteerDe locs rijden met verschillende decoders die allemaal ABC geschikt zijn.
Wie heeft het hier over LENZ locdecoders? Misschien dat je rond twee uur snachts de vraag niet goed gelezen hebt? Hij geeft enkel aan een LENZ BM1 te gebruiken.

Bij alle merken die ik gebruik (ZIMO, Doehler, Kuehn, Train-O-Matic, ESU, Uhlenbrock) stel je met CV27 het gedrag in hoe de decoder moet reageren op een a-symetrie. Reageert hij enkel op een positieve, een negatieve, of beide polariteiten in a-symetrie. Zo kan je ervoor zorgen dat een decoder in de ene richting wel stopt en de andere richting door blijft rijden. Daarnaast zijn er meer opties en aanvullende CV's om in te stellen als alleen dit en dit verschilt per decodermerk.

Als ik de vraagstelling lees verwacht ik dat het issue zit in CV 27. En wellicht in combinatie met een te hoge waarde in CV 4.

CiteerEn verder:  heb je de klant wel geïnformeerd, dat het werken met ABC analoog aan het inzetten van de BM1 of soortgelijken (Citaat: Ben nu eigen printjes aan het maken ervoor.) , alleen werkt als aan een aantal condities is voldaan ?  En dat als niet aan de condities is voldaan, het ook niet gaat werken ?

Deze opmerking kan ik na meerdere keren lezen niet begrijpen.
a) welke condities
b) wat heeft het met analoog te maken
c) wat heeft dit te maken dat ik zelf printjes maak.

Beetje vreemde opmerking.

Ik vind de markt voor ABC modules overprijsd. Als ik zie wat je betaalt voor alleen maar een paar diodes ( normaal 40 cent) denk ik dat kan ook gewoon anders. Daarnaast heb ik ook mijn huiswerk gedaan. Als je de gebruikerservaring leest op diverse fora, en onder mijn eigen kring vraagt, lees en hoor je vaak dat het ene merk wel, het andere merk niet goed functioneert bij 3 diodes (2,1V) in serie. Vaak lees je dat er 4 diodes (2,8V) gebruikt worden en er zijn zelfs gebruikers die beweren dat je 5 diodes (3,5V) moet gebruiken. De hoogte van de spanningsval is dus erg belangrijk om universeel met meerdere merken decoders te kunnen werken.

Overigens is er wel een tendens dat veel ABC gebruikers in mijn klantenkring kiezen voor Doehler en ZIMO, deze zouden het beste reageren. Of dit zo is, dat wil ik zelf gaan uitzoeken als ik mijn printjes heb ontvangen.

Omdat ik hier graag flexibel in wil zijn heb ik een pcb getekend waarmee ik met 2 jumpers kan kiezen hoe hoog de spanningsval wordt. Daarnaast vind ik het fijn als er ook een relais op de pcb zit die de schakeling overbrugt, en waarmee ik ook verdere items kan schakelen, zoals een sectie of een wissel.

ABC is geen ingewikkelde materie, en je kunt er heel leuk je baan mee automatiseren als je een beetje handig bent en logisch kunt nadenken.

Ronaldk

hoi,

Citaat van: RBlok op 31 maart 2022 22:35
Mijn probleem is dat ik de remweg niet goed krijg afgesteld voor de verschillende decoders. Sommige locs 'breken' zelfs door de ABC heen; ze komen niet tot stilstand maar kruipen verder tot ze uit de remsectie zijn en dan dus weer (ongewild) verder rijden. De remsecties op mijn H0 baan zijn niet zo lang (50 cm) maar volgens mij is dat voldoende om ABC afremmen minimaal realistisch te laten plaatsvinden.

Je zal toch echt moeten kijken in de CV-lijst van de decoders zelf.  Dan kom je bijvoorbeeld standaard CV4 tegen. Bij Esu heb je een aantal ABC CV's (123: ABC Slow drive, 134: Drempelwaarde ABC, 149 ABC Pendeltijd) en ook een aantal waar je aan kan sleutelen voor de remweg (o.a. CV253 / CV254 / CV255) en ook gedrag bij ABC. Daar zit CV50 niet tussen tenminste niet bij Lokpilot V5. Dus over wat voor een decoders hebben we het specifiek?

O ja: Bij ABC moeten alle stroomverbruikers in de trein in de bewuste ABC-sectie zitten. Anders zal de decoder het ABC-deel niet goed detecteren. 50cm kan wat kort zijn. Ik had het hier met een lok op 45cm dat met een redelijke snelheid al kort kan zijn.

Groet
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald's nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

Kan een interessant draadje worden. Niet dat ik van plan ben ABC te gaan gebruiken (heel tevreden met computerbesturing) maar omdat ik er weinig van weet. Met onder andere de ruime ervaring van Veroniek en het project van Martin moet dat toch nuttig worden. Dat lukt denk ik het beste zonder stekeligheden heen en weer.  :)

Ben ook wel benieuwd welke condities je bedoelt Veroniek.
Is 50 cm misschien toch aan de korte kant als de complete remweg daarin moet worden uitgevoerd?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VvKan

Citaat van: Martin Domburg op  1 april 2022 08:57
Wie heeft het hier over LENZ locdecoders? Misschien dat je rond twee uur snachts de vraag niet goed gelezen hebt?
NIEMAND had het over Lenz locdecoders en de vraag heb ik rond twee uur 's nachts héél goed gelezen.  Maar er is iemand die ineens over CV27 begint
Bij alle merken die ik gebruik (ZIMO, Doehler, Kuehn, Train-O-Matic, ESU, Uhlenbrock) stel je met CV27
Inderdaad, " die ik gebruik " en analoog aan je opmerking over Lenz locdecoders:  Wie heeft het hier over ..... decoders met CV27 ?
Deze opmerking kan ik na meerdere keren lezen niet begrijpen.
a) welke condities
b) wat heeft het met analoog te maken
c) wat heeft dit te maken dat ik zelf printjes maak.
Beetje vreemde opmerking.
a/  om er een paar te noemen:  niet geschikt voor gebruik van wagons met verlichting, niet geschikt voor trek-duw treinen, niet geschikt voor dubbel of multi tractie, niet geschikt voor multi-tractie met loc's tussen wagons in
b/ analoog aan je andere opmerking:  wie heeft het hier over analoog  ???
c/ analoog aan je andere opmerking:   wie heeft het daar over ?  Ik heb het over de mogelijkheid, dat RBlok misschien iets niet juist gedaan heeft.  Maar blijkbaar voel jij je ergens op getrapt.
Beetje vreemde reactie van jou  a/  dat je dat blijkbaar niet weet of niet vermeld.  Mag je mijn opmerkingen dus ter harte nemen om de klant niet teleur te stellen.
b/ spreekt voor zich
c/ jouw zelfontworpen printjes houden juist wèl  rekening met sommige problemen met ABC.  Compliment daarvoor.

VvKan

Citaat van: Ronald Koerts op  1 april 2022 10:17
O ja: Bij ABC moeten alle stroomverbruikers in de trein in de bewuste ABC-sectie zitten. Anders zal de decoder het ABC-deel niet goed detecteren.
Dit is alleen van toepassing bij gebruik van de BM1 of soortgelijke schakeling met diodes, als je met ABC-sectie de stopsectie bedoelt.  Bij gebruik van de Lenz BM2 en BM3 heb je daar geen last van.

Martin Domburg

Laten we even voorop stellen dat wel elkaar gewoon even niet goed begrepen hebben. Ik heb ook een andere opvatting van het woord analoog denk ik als dat jij dat bedoeld hebt.

De conclusie is dat we eigenlijk beiden hetzelfde zeggen.

Overigens is mijn persoonlijke opvatting bij de voorwaarden dat je die ter harte moet noemen. Als je dat wilt omzeilen kan je volgens mij net zo goed helemaal automatiseren met software. Maar dit is enkel een opvatting, ik heb ABC alleen nog maar in de basis toegepast.

VvKan

Citaat van: henk op  1 april 2022 10:21
Is 50 cm misschien toch aan de korte kant als de complete remweg daarin moet worden uitgevoerd?
Hangt natuurlijk van de schaal af en hoe "mooi" je het afremmen wil laten plaatsvinden. Een rangeerlocje dat 25km/u rijdt is iets anders dan een TGV met 350 per uur.
Maar een voorbeeld van theorie:  stel je hebt een H0 loc van 20 cm en je zet het afremmen op nul, dus meer een noodstop, dan heb je aan laten we zeggen 25 cm genoeg.  Maar dat ziet er niet uit en de kans op doorschieten is erg groot.  Bovendien heb je ook nog te maken met een bepaalde reactie tijd.

VvKan

Martin, ik heb nergens het woord "analoog" gebruikt.  Dus inderdaad:  ik snap niet waar je het over hebt.

En net zo goed helemaal automatiseren met software ? Ja, dat kan, maar als iemand (zoals ik) dat nou eenmaal niet wil ?  Dan kun je met ABC heel ver komen, maar niet als je ABC alleen maar in de basis (lees: diodes) toepast.  Daar is meer voor nodig, dus daar zou ik me maar eens in verdiepen.  Zou met jouw achtergrondkennis (naar ik hoor) toch een nieuwe wereld doen opengaan.  Kun je in ieder geval potentiële klanten beter bedienen, al is het maar met antwoorden op vragen.