Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

HTM 250er serie in messing

in Trams en smalspoor

Gestart door Tulpendaal, 21 mei 2018 20:25

Vorige topic - Volgende topic

Tulpendaal

#75
Goedemorgen

Vanochtend eens in alle rust het hele draadtje doorgelezen, daar is werkelijk een hoop info naar voren gekomen.

Nu terug naar mijn model en sommige van mijn onbegrepen bemerkingen:
Op de vensterdelen aan de zijkant zijn 2 kleine puntjes die in 2 gaten in het dak komen. Hier op de foto te zien als die 2 buitenste bij het gat in de midden.
Als het dak niet gebogen wordt in de lengte richting dan passen deze gaatjes en de puntjes niet opklaar. Het scheelt ongeveer 2mm. Dus is de ets gedacht voor een lichte kromming in de lengte.
Die heb ik gisteren geprobeerd erin te krijgen. Door op een ronde ijzer stuk te buigen. Daarvoor heb ik ook nog een kleine middenlijn in de lengte gekrast, zodat ik in de midden blijft. Nu past hij in op de zijkanten zonder dat de zijkanten schuin staan.



Gr. Joke
Groetjes Joke

Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw

TRAM https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988

Okke

Hallo,

Nog even wat extra foto's gemaakt van de 294. Ik had het boeiboord er vorige week afgehaald dus je kan precies zien hoe de bolling van het lage dak zit, conform de tekening die ik al eerder geupload had.




Okke

Tulpendaal

Wouw,
Die fotos zijn werkelijk interesant, dan krijg weer zin om met styreen te bouwen of zoals scheepsbouw direct uit hout (y)
Is nog een rechte bolling in kop van de tram, en vooral de zijstukken zijn nu ook duidelijk. Hartelijk dank voor de moeite,  (y)

Gr. en prettige week,
Joke
Groetjes Joke

Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw

TRAM https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988

Sven

Zo hee, die foto's zijn inderdaad interessant. Voor mij uit een ambachtelijk oogpunt gezien. Wat ze indertijd al niet deden voor een bepaald ontwerp. Dat ziet er arbeidsintensief uit. Vraag me af of bij het ontwerpen is nagedacht over de complexiteit van al die rondingen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Tulpendaal

Kuch kuch, ja het is meer dan 30 dagen, eigenlijk meer als 2 jaar dat ik aan dit avontuur begon.

Nu met meer messing ervaring stop ik met dit project, maar niet helemaal.

Allereerst ben ik door Gerco op de prints van Mandorf gestoten,(https://i.materialise.com/de/shop/search?query=mandorf) had nu eindelijk tijd om die even van de steunen te ontdoen en gelijk maar in de primer. De motor die ik voor de messing gekocht had, een PMT 72306, past perfect zonder aanpassen.





Dus dat wordt mijn HTM 250er serie.

Maaaaaar, nu heb ik nog een paar meer kappen van Mandorf gekocht en overleg ik me of ik een hybrid van de kap en het messing kan maken, messing zijkanten en dak van de print. onderstel van de print en binnenkant met messing.

Dus helemaal opgegeven is het nog niet. Maar nu eerst deze afmaken. 8)

gr Joke


Groetjes Joke

Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw

TRAM https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988

Christoph

Hoi Joke,

omdat ik dit erg leuk vind, toch maar even gekeken bij i.materialise via jou linkje. Jammer maar er werd niets gevonden.
Dus even verder gezocht, hier een werkende link: https://i.materialise.com/de/shop/item/den-haag-serie-250?query=mandorfen&query=Den%20haag&sortBy=interesting&pageNumber=1&pageSize=18&index=0

Groeten,

Christoph

Tulpendaal

Hoi Christoph

bedankt, ja de shop van I materialise is wat moeilijk in de zoekfunctie. De link gaat overigens naar een ander model voor de HTM, bij dit model horen nog onderstellen die seperaat in de shop zijn. Hij heeft 3 modellen voor de HTM

gr Joke
Groetjes Joke

Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw

TRAM https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988