Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Stekkerdoos achter elkaar

in Elektronica en analoog

Gestart door Luc2000, 30 januari 2024 16:09

Vorige topic - Volgende topic

borotof

Citaat van: Luc2000 op 30 januari 2024 22:02
Dat lukt helaas niet, omdat 2 (aan/uit) schakelaars niet naast elkaar in één dubbele wcd passen....

Je stopt die tweede schakelaar in de eerste stekkerdoos, en dan dus daarin de tweede stekkerdoos.

borotof

Citaat van: Klaas Zondervan op 30 januari 2024 23:22


Overigens geloof ik er niks van dat je een KAKU met dit vermogen om zeep helpt, dus wat mij betreft kun je alles achter 1 KAKU zetten.



Die dingen gaan _altijd_ stuk, de vraag is hoe lang dat duurt. Minder vermogen moeten schakelen lijkt me op z'n minst niet slechter voor de levensduur.

Luc2000

Citaat van: borotof op 31 januari 2024 11:01
Je stopt die tweede schakelaar in de eerste stekkerdoos, en dan dus daarin de tweede stekkerdoos.

Stekkerdozen hoeven niet apart geschakeld te worden. Dus 1 schakelaar is in principe voldoende. Was alleen benieuwd of ik de 2e stekkerdoos zonder schade aan de 1e stekkerdoos kon hangen. En dat kan dus blijkbaar zonder problemen bij mijn gebruik  (y)

grossraumwagen

Citaat van: Klaas Zondervan op 31 januari 2024 10:47
Hier snap ik helemaal niks van. Kun je dat uitleggen?
Een trafo werkt in principe twee kanten op. Aangezien de trafo's aan de secundaire zijde aan elkaar verbonden zijn, wordt de spanning via de nog niet aangesloten trafo weer omhoog getransformeerd en staat er mogelijk 230V (of meer) op de stekker die nog niet is aangesloten.
Hiervoor werd vroeger altijd gewaarschuwd en dat is ook proefondervindelijk bevestigd...

Teun

Klaas, Großraumwagen bedoelt waarschijnlijk op hetgeen gesteld in punt 3 van bijgevoegd bestand over het parallel schakelen van trafo's.





Groeten van Teun.

Klaas Zondervan

#35
Ik weet dat een trafo twee kanten op werkt. ;)
Maar parallel schakelen moet je op een modelspoorbaan nooit doen. Je kunt ze wel met één pool aan elkaar hangen, maar niet met beide polen.
In de situatie waar het hier over gaat is het ook helemaal niet aan de orde.

Het geheel overziend zie ik een eenvoudige oplossing voor dit "probleem". Luc heeft de stekkerdozen ergens diep onder de spoorbaan gemonteerd. Haal ze naar voren, b.v. direct achter de voorrand als je ze niet in het zicht wil hebben. Dan kun je met de hoofdschakelaar van de eerste verdeeldoos alles schakelen en heb je die KAKU niet nodig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel