Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Industrieel smalspoor inspiratiedraadje

in Grootspoor

Gestart door spoorijzer, 3 juli 2021 17:22

Vorige topic - Volgende topic

FritsT

Nog een leuke was de vondst van een aantal breedspoor (2 meter) onderstellen. Daar stond (in de bouw) een container op die verplaatsbaar moest zijn. Die stond niet op rails.
IMG_5413 by Nulpunt0, on Flickr

Omgebouwd naar een schamelwagen, 60 cm spoor.
IMG_1717 by Nulpunt0, on Flickr

spoorijzer

Citaat van: GD op  5 juli 2021 16:10
Rogier, als jouw gele spoorijzer daar in 1992 in dienst is gesteld, en in 1995 weer buiten dienst is geraakt (citaat uit  onderschrift), dan zou er zomaar een foto op pagina 64 van het boek "Smalspoor in bedrijf" van H. Sluijters kunnen staan (foto van de auteur) Om kopierechtredenen moet ik het bij deze verwijzing laten. Maar die foto ken je mogelijk al.

Hoi Gerard,

Die foto ken ik maar al te goed  ;D. Die foto zag ik namelijk in 1999 (dacht ik) in het boek en ik las ook dat de loc te koop stond. Ik heb dit met het GSS bestuur opgenomen en die hebben contact opgenomen met de houthandel en uiteindelijk de deal kunnen sluiten. De foto was het eerste en enige bewijs wat ik had van de loc, totdat de loc in juni 1999 bij de GSS kwam  :angel:. Destijds was ik 17 jaar en koos ik tussen een brommer en een trein. Mijn klasgenoten keken wel erg raar op toen ik zei dat ik een eigen trein had gekocht  ;D ;D.

@ Frits: mooie conversies! Ik heb diverse voorbeelden gezien van kipbakken die uiteindelijk toch praktisch bleken en op normale wielen zijn gezet. Het voorbeeld van Bart lijkt daar ook op. Alsof de kiepbak door een heftruck is op te pakken etc.

Groeten,
Rogier

Michiel2

 (y)
De molen met zagerij is inderdaad in Deurne, makkelijk te vinden omdat er niet zo veel stenen zaagmolens zijn (en deze is uniek omdat er ook gemaald en olie geslagen kan worden).

Maar ik heb nog veel meer smalspoor raadplaatjes  :)




Tjalling

Die turfkar lijkt van Griendtsveen te zijn geweest.
De kleur van de Diema wijst daar ook op. Ergens in de Peel?
Ik kijk wat raar naar de spoorbreedte, dat lijkt 70 cm te zijn, terwijl ik ergens 60 cm zou verwachten.

Groet,
Tjalling

Noordernet



Dan heeft Chivers Finelines het helemaal niet gek gedaan met die versnellingsbak van de DIEMA.

Wolter
Kleinschalig prutsen aan spoor en tram.

Lucien

Lucien

Bart Donker

Citaat van: Michiel2 op  6 juli 2021 09:18
Maar ik heb nog veel meer smalspoor raadplaatjes  :)

Laat maar komen die raadplaatjes  ;)

Deze Diema (maar welke is het?) staat in het plaatsje Griendtsveen. Op de hoek Deurneseweg en Pastoor Hendriksstraat. Daar staat ook het borstbeeld van de heer Van de Griendt, de stichter van het dorp.  Had ik allemaal nooit geweten, als mijn vrouw niet het TV programma Bed&Breakfast had gekeken: Het over een B&B in Griendtsveen ging en daar in een shot de Diema te zien was. Dát wekte mijn interesse. ;D
Groetjes, Bart

Tjalling

Citaat van: Noordernet op  6 juli 2021 10:31


Dan heeft Chivers Finelines het helemaal niet gek gedaan met die versnellingsbak van de DIEMA.

Wolter

Nog beter dan dat je in eerste instantie verwacht, want dit is een model van een zwaardere uitvoering, zie hier:

https://bebrail.ch/index.php/boezenegg-eriwis-bahn/berichte/19-beb/beb-berichte/217-beb-diesellok-diema-ds30-2054-lebenslauf

En als ik wat beter naar die foto uit Griendtsveen (inderdaad, de Peel) kijk, dan lijkt me dat de lok op 90 cm staat, en de turfkar op 60 of 70.

Groet,
Tjalling

spoorijzer

De Diema loc lijkt mij inderdaad op 900mm staan, met die wijd uitstekende wielen (tov het binnenliggende frame). Het is geen zware Diema, een DS11/12 of DS14 misschien? Typische turfloc, maar ik kan helaas niet meer informatie vinden (locnummer etc). Gezien de constructie (recht frame, gebogen cabinedak) is het een loc van voor 1955.

De Chivers Diema is zwaarder, volgens mij zelfs een DS40 ipv de door Tjalling genoemde DS30. Zoals bv deze loc in Valkenburg: https://stoomtreinkatwijkleiden.nl/portfolio-item/motorloc-070/

Groeten,
Rogier

Bart Donker

#40
Gezocht, gevonden!
Het zou de Diema 1768 uit 1955 moeten zijn, een DS 12. Ooit via IVB Zwolle aan Griendtsveen Erica geleverd als loc 6, toen in Georgsdorf (D) belandt waar de Nederlandse Duitse Griendtsveen ook turf afbouwde en aan hen verhuurd. In 2003 trof ik de loc niet (meer) in Georgsdorf aan. Op enig moment is de loc in Griendtsveen neergezet als monument, eerste melding daarvan in maart 2008.
Groetjes, Bart

spoorijzer

Op Indsutriespoor (de aanvulling van het boek van Henk Sluiters) staat de loc als DS15 vermeldt:

CiteerDIEMA 1768 type DS15 bwj. 1955 spw. 900 mm
1955-1955 IVB Zwolle,1955- Mij.Griendtsveen Erica, 2000- verhuurd aan Griendtsveen Torf
Schöninghsdorf BRD

Bron: http://www.industriespoor.nl/Hoofdstuk%2029.pdf

De loc stond nog als zijde in Duitsland, daarom kon ik m niet vinden. Mooi dat het gelukt is Bart  (y)


Lucien

Citaat van: spoorijzer op  6 juli 2021 12:30

De Chivers Diema is zwaarder, volgens mij zelfs een DS40 ipv de door Tjalling genoemde DS30. Zoals bv deze loc in Valkenburg: https://stoomtreinkatwijkleiden.nl/portfolio-item/motorloc-070/

Groeten,
Rogier

Klopt, Chivers gaf/geeft aan dat het een DS40 is. Binnenkort weer verkrijgbaar bij Five79.
Lucien

Tjalling

Leuk model om een keer te maken, dank!

Mijn reactie was vooral ingegeven door de vorm van de versnellingsbak, niet zozeer het exacte model van Noordernet. Het lijkt er op dat de vorm van die bak gelijk is bij de ds30 en bij de ds40.

Groet,
Tjalling

Noordernet

Mijn reactie had ook betrekking op de versnellingsbak. Kennelijk een standaardartikel van DIEMA.

Wolter
Kleinschalig prutsen aan spoor en tram.