Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Industrieel smalspoor inspiratiedraadje

in Grootspoor

Gestart door spoorijzer, 3 juli 2021 17:22

Vorige topic - Volgende topic

spoorijzer

Ook bij het Gelders Smalspoormuseum dient het gras regelmatig gemaaid te worden. Uiteraard is grasmaaien met een locomotief leuker dan zonder  ;D. Voor de geledenheid (de gelegenheid was dat ik reed  ;) ) gebruik gemaakt van een Spoorijzer loc:

Zowel loc als grasmaaier zijn van Nederlands fabrikaat. De loc is gebouwd door Spoorijzer Delft in de jaren 50. De grasmaaier door Votex (destijds in de Betuwe) geleverd en uiteindelijk terecht gekomen bij het Veenmuseum in Vriezenveen. Daar werd de grasmaaier niet gebruikt. Bij de GSS is deze geheel opgeknapt en voorzien van een eigen aandrijving. Voor de modelbaan, een bijzonder apparaat (dat is het in werkelijkheid namelijk ook  ;D).

Groeten,
Rogier

F Helm

Citaat van: spoorijzer op 10 maart 2022 10:08
Mooi werk Frits, maar volgende keer toch met een loc erbij?  ;D

Duurde ff maar daar is ie dan  8)

Gr Frits

Biessendorf

Carpe Diem

F Helm

Zeker. Alleen noemen ze het dan gebruikssporen  ::)

spoorijzer

Is toch leuker he? Met een locje erbij  ;D.

Maar..... hij is prachtig geworden. Mooi werk! (y)

spoorijzer

In een ander topic al gedeeld, maar bijzonder genoeg kon ik een stukje van een zusterloc van mijn gele RT overnemen, namelijk de voorplaat!

Mijn loc heeft nummer 111 ingeslagen, deze zusterloc is in de jaren '90 naar Duitsland gegaan samen met 2 andere locs. De eigenaar heeft de loc toen doorverkocht omdat hij met de hobby is gestopt. De plaat heeft hij gehouden en kon ik recent overnemen.

Groeten,
Rogier

Lucien

Dus je gaat nu de 105 proberen terug te kopen?  8) ;D
Lucien

spoorijzer

Die is helaas al verkocht, maar eentje erbij zou wel leuk zijn  ;). Eigenlijk moet ik er nog 2, want al mijn kinderen willen er later 1 zelf hebben  ;D

spoorijzer

Het is wel heel erg stil in dit draadje, dat levert weinig inspiratie op  ;D.

Dus maar een foto van eind janauri, toen er zowaar sneeuw lag in Nederland. Dat leverde enkele leuke plaatjes op (overigens was het wel snijdend koud...... :-\). Je moet wat voor de hobby over hebben  ;D

Groeten,
Rogier

RetroJack (aka Jack Black)

Was de diesel een beetje te starten? Kan lastig zijn met koud weer.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Noordernet

Stil in dit gewaardeerde draadje is het zeker. Maar je foto's van je gele railtractor zijn zeer welkom.

Opdracht aan mezelf: eens mijn Groninger smalspoorfoto's van ongeveer 1978 opzoeken.
En nog een stapeltje van 'De Vlijt' uit Winterswijk opzoeken, ongeveer 20 jaar later.

Groet,
Wolter
Kleinschalig prutsen aan spoor en tram.

spoorijzer

@Jack Black: Het is een handgestarte loc, de truc is om eerst even rustig te tornen zodat de olie wat vloeibaarder wordt etc. Het kostte dit keer wel flink wat moeite, maar persoonlijk vond ik dat niet erg. Het voordeel is dat je zelf namelijk ook weer een beetje warm wordt  ;D ;D

@Wolter: dat klinkt zeer interessant, ik ben benieuwd!