Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

2-rail + bovenleiding = 2 treinen?

in Elektronica en analoog

Gestart door Marc tramt, 17 augustus 2006 11:55

Vorige topic - Volgende topic

Marc tramt

Ik meen ooit eens ergens gelezen te hebben (klok en klepel  ???) dat het 2-rail systeem in combinatie met bovenleiding de mogelijkheid geeft 2 treinen onafhankelijk van elkaar te laten rijden, dit alles analoog uiteraard.
Volgens mij moet het dan ook mogelijk zijn om de bovenleiding te gebruiken voor het voeden van de binnenverlichting en front/sluitseinen. Dus, rails voor voeding traktie en de bovenleiding voor voertuigverlichting. Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja wat zijn de aanpassingen die ik moet doen; wat diodes o.i.d. plaatsen in het voertuig zodat de + van de bovenleiding altijd terug gaat naar de - rail?
No dress rehearsel, this is our life.

Monobrachius

klopt helemaal wat je zegt
wat je als het ware doet, is dat je een gemeenschappelijke pool hebt (zeg rechter wielen) Vervolgens hang je motor vast aan de linker en rechterwielen en de binnenverlichting vast aan de je bovenleiding en rechterwielen. Alleen lichtwisseling wordt lastiger, maar als je met trams rijdt (als ik naar je plaatje kijk), heb je dat probleem natuurlijk niet. Dus verder niets met diodes enz. Je moet bij de ombouw wel opletten dat als er een schakelaar is die schakelt tussen bovenleiding en rails, deze niet op beide tegelijk doorleidt naar je print.
Je trafo's sluit je zo aan dat van ééntje de draden zijn aangesloten op beide rails en bij de ander op de rechterrails en op de bovenleiding.

Groeten Henk
K.Bay.Sts.B

Marc tramt

Klopt, rij (ga rijden  ;D) met trams in éénrichtingsbedrijf.. Vandaar dat ik op het idee kwam.

Bedankt voor de tips!
No dress rehearsel, this is our life.

KNed

Is niet voorbehouden aan het 2-rail systeem hoor. Bij 3-rail doe gebruik je gewoon bij de ene loc de sleper en bij de andere de bovenleiding. Hoef je zelfs je locs niet voor om te bouwen...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

RoSoft

Citaat van: KNed op 17 augustus 2006 12:27
Is niet voorbehouden aan het 2-rail systeem hoor. Bij 3-rail doe gebruik je gewoon bij de ene loc de sleper en bij de andere de bovenleiding. Hoef je zelfs je locs niet voor om te bouwen...

Koen

Bij tweerail hoef je de lok toch ook niet om te bouwen, is toch ook alleen maar het omzetten van een schakelaartje.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

KNed

Citaat van: Wim Ros op 17 augustus 2006 12:30
Bij tweerail hoef je de lok toch ook niet om te bouwen, is toch ook alleen maar het omzetten van een schakelaartje.
Ik heb te weinig kennis van 2-rail..  Maar ik kan me voorstellen dat het dan uitmaakt welke kant van de motor op de "gecombineerde" spoorstaaf is aangesloten en welke op de bovenleiding/andere rail. En dat je dan je loc niet "om mag draaien".
Misschien praat ik nu wel grote onzin maar volgens mij zit er wel een kern van waarheid in mijn verhaal  :)

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Marc tramt

@ Henk

Ik vraag me inderdaad af of dit dan ook goed gaat bij wisselen van de rijrichting? Draaien + en - dan niet om terwijl dit bij de bovenleiding niet wisselt?
No dress rehearsel, this is our life.


Marc tramt

Veel gekker moet 't niet worden...  :P
Info uit onverwachte MOROP-hoek. En wij het wiel maar opnieuw uitvinden...  Ga het eens even grondig bestuderen.
No dress rehearsel, this is our life.

-Anton-

Dag mensen.
Ik vraag me allen af he ???
Als je een keerlus hebt dan werkt het niet met 2 rail.
Want dan draai je de loc om en dan krijg je volgens mij probleemen.
Of zie ik dat verkeerd.
IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II

Klaas Zondervan

Inderdaad, een keerlus bij dit systeem leidt tot vrijwel onoplosbare problemen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Geoffrey Korstanje

Voor dat probleem is Dinamo een hele mooie oplossing.

Klaas Zondervan

Geoffrey,

ik snap je opmerking niet zo goed.
Het gaat hier om het analoog laten rijden van 2 treinen door ook de bovenleiding te gebruiken. Daarbij fungeert één van de spoorstaven als gemeenschappelijke retour voor beide treinen, en daardoor leveren keerlussen een bijna onoplosbaar probleem op. Ik snap niet wat DINAMO daaraan kan oplossen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Marc tramt

Keerlussen zijn eigenlijk nooit echt handig bij 2-rail. Gelukkig heb ik geen last van keerlussen, maar wél een eindpuntlus  ;D.
Maar even naar het topic; het gaat mij niet zozeer om 2 treinen tegelijk te laten rijden maar om de bovenleiding als voeding voor de binnenverlichting van de treinen (trams) te gebruiken.
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

Marc,

ik heb even op je webstek naar het sporenplan gekeken. Je hebt inderdaad geen keerlus. Feitelijk is het een ovaaltje met een paar aftakkingen.
Wat jij wilt met de binnenverlichting is dan vrij makkelijk te realiseren.
Eën van de spoorstaven benoem je tot gemeenschappelijke retour. Kijk dan nog even naar deze norm: http://www.morop.org/de/normes/nem621_d.pdf
en dan speciaal naar plaatje 2. Daarin is M1 de motor van je tram, die is tussen de spoorstaven aangesloten. voor M2 lees je "binnenverlichting", die is tussen bovenleiding en gemeenschappelijke spoorstaaf aangesloten.
Aan A1 verbind je de rijregelaar, aan A2 de lichtvoeding.
Dan moet je nog maar op één ding letten, en dat is dat je trams altijd op dezelfde manier op het spoor moeten staan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel