Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Trix NS1211 rijdt niet met of zonder decoder.

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door RoelVerkruisen, 25 februari 2021 19:36

Vorige topic - Volgende topic

RoelVerkruisen

Hallo, ik heb een Trix 1211, digitaal die totaal niet meer rijd. De decoder is ok, front en achter lichten werken wel. En ook met nieuwe decoder rijd hij niet. Ik heb ook geprobeerd (zonder decoder) om direct spanning op de motor te zetten, en dan ook geen beweging. Ik heb trouwens het idee dat het nog gewoon een Marklin wisselstroom motor is, dus ook dat geprobeerd, maar nog steeds geen beweging in de motor. Is het inderdaad een wisselstroom motor en heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?
Alvast bedankt, Roel

henk

#1
Het is een gelijkstroommotor, net als in de Märklin trouwens. Decoders sturen de motor altijd aan met gelijkstroom.
Als de motor niet werkte op gelijkspanning, dan kijken of de koolborstels nog goed zijn. Het voordeel van dit type motor is dat ze gemakkelijk uit elkaar te halen zijn op zoek naar een probleem.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

NL-modelspoor

De 'nieuwe' serie Marklin 1200 locs hadden nog wel eens last van gebroken draden omdat er net iets te korte of te stugge draden zijn gebruikt vanaf de fabriek. Dit zou dan ook zijn wat ik als eerste zou controleren.
Johan

RetroJack (aka Jack Black)

de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Martijn193

Paar vragen

- hoe zet je de gelijkstroom direct op de motor? Via de koolborstels?
- hoe weet je of de decoder goed is? Dat de lichten werken zegt niet per se iets over de motoruitgang.
- heeft hij het ooit wel gedaan? Is er iets gebeurd?

M
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Dwergsein

-Zit de motor vast of wil deze nog draaien ?
-Koolborstels en veertjes nog aanwezig ?
-Motor eruit, draait de aandrijving nog ?

Zo moeilijk kan het niet zijn om de oorzaak te vinden, het oplossen misschien wel...

RoelVerkruisen

Dank jullie allemaal voor de reacties. Ik ga morgen verder onderzoeken. Ik heb een multimeter, en dat het een gelijkstroom motor helpt al bij mijn onderzoek. Hij heeft goed gereden en ik heb ook een nieuwe decoder geprobeerd. Mocht iemand nog een schema hebben van de aansluitingen hou ik me aanbevolen, dan kan ik controleren of er een connectie mist. De condensator op de motor is zo wie zo afgebroken, maar dat kan geen kwaad dacht ik.

Jeronimos

Ik ken trix als merk maar heb zelf geen modellen, dus deze vraag is misschien niet terzake doend. Zit er een schakelaar in om het model te voeden via een bovenleiding en staat deze op bovenleiding?
Jeroen

RoelVerkruisen

Iedereen bedankt voor alle reacties. Inmiddels heb ik het probleem gevonden. Er is een draad in de motorspoel gebroken. Ik heb er nu tijdelijk even 1 ingezet die uit een Marklin Motorpost kwam. Enige nadeel is dat deze momenteel maar 1 kant op kan rijden. Om hem de andere kant op te laten rijden moet ik de draad aan de andere kant van de spoel aansluiten. Maar totdat ik een nieuwe spoel binnen heb kan hij in ieder geval weer even rijden.

Remunj

Die spoelen kan je gewoon verwijderen en vervangen door een doorverbinding.

CiteerEnige nadeel is dat deze momenteel maar 1 kant op kan rijden. Om hem de andere kant op te laten rijden moet ik de draad aan de andere kant van de spoel aansluiten.
Die moet je even uitleggen. Want of je de draad nou voor of achter de spoel aansluit maakt even niet uit. In het ene geval loopt de stroom door de spoel en in het andere geval doet de spoel niet meer mee. Maar de rijrichting verander je er niet mee.

Wat het belangrijkste is is dat d oranje draad van de decoder naar de ene koolborstel gaat (rechtstreeks of via de spoel) en de grijze draad naar de andere koolborstel (met/zonder spoel). En uiteraard mag er tussen beide geen verbinding zijn.
De rode en zwarte draad gaan naar de wielen links en rechts.
Als dat goed zit moet de motor gewoon draaien.
Gr.
Eric

Biesje

Ik snap het ook even niet meer. Trix gebruikt toch geen motoren met magneetspoel in de 1211? Of bedoel je de ontstoor spoel? Ik dacht dat er een permanent magneet in zat.

Mvg,

Robert

Dwergsein

Het wordt een wat Babylonische spraakverwarring, een foto zou beter zijn.

Blausee-Mitholz

Citaat van: Biesje op  1 maart 2021 23:19
Ik snap het ook even niet meer. Trix gebruikt toch geen motoren met magneetspoel in de 1211? Of bedoel je de ontstoor spoel? Ik dacht dat er een permanent magneet in zat.

Mvg,

Robert

Lezen is ook een kunst zijn Motorpost heeft een magneetspoel en die rijdt 1 kant op omdat hij een draadje geleend heeft van de Mp eb die in de 1211 heeft gezet.

Mvg Johan

Bahn-AG

#13
Hallo

Hij schrijft toch zelf dat er bij de oorspronkelijke spoel een draadje gebroken is? Of zou hij hiermee het anker bedoelen?

Dat neemt niet weg dat er in een trix 1200 geen veldspoel hoort te zitten.
Er hoort een permanentmagneet in. Ik vraag me dan ook af hoe de lok oorspronkelijk wel goed gereden kan hebben, er zijn immers maar 2 motor aansluitdraden beschikbaar.
Gevalletje bij elkaar geraapte zooi?

Bart

Remunj

Wat meer uitleg en foto's zouden zeker helpen.

Citaat van: Blausee-Mitholz op  2 maart 2021 07:05
Lezen is ook een kunst zijn Motorpost heeft een magneetspoel en die rijdt 1 kant op omdat hij een draadje geleend heeft van de Mp eb die in de 1211 heeft gezet.
Waarom zou je een draadje uit een andere loc halen waardoor die ook niet meer goed rijdt.
kan je toch net zo goed een nieuw draadje gebruiken en de MP in tact laten.
Vindt het een rare "reparatie".
Gr.
Eric