Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

BMB 00-modulebaan, Beveiliging

in BNLS Litter Bin

Gestart door Hans van de Burgt, 14 februari 2017 22:06

Vorige topic - Volgende topic

St00mboy

#225
In deze review van de door mij op de fiddle yard gebruikte ADS8-fx wisseldecoder wordt bij 2min 35 uitgelegd hoe de eigenaardige frog polarity werkt:

https://www.youtube.com/v/jSHkbEmhwF4

Dat betekent dat ik nog wat huiswerk heb om telkens na het opnieuw inschakelen het resetten van de wissels op het hoofdspoor overbodig te maken. Op de beide rechte hoofdsporen zitten nu een paar wissels verkeerd om gepolariseerd t.o.v. de standaardinstelling van deze decoder: het wissel staat weliswaar op rechtuit, maar de frog staat na het opnieuw inschakelen gepolariseerd op afbuigen en moet even gereset worden. Als ik die wissels "even" correct instel dan kunnen de 12 wissels van het hoofdspoor van de resetlijst af en kan het resetten van de overige wissels gewoon sneller en ook op het gemak.

Leen.

nighttrain1

Citaat van: nighttrain1 op 28 juli 2021 06:58
Die condensatoren zijn zo leeg, als je de beide spoorstaven met elkaar kortsluit.

Citaat van: bask185 op 28 juli 2021 08:29
De condensator zit achter een gelijkrichter.

Als dat zo is, dan werkt mijn theorie niet.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

bask185

Keerlusprint is bijna af. Ik hoor alleen het relay echter nog niet tikken dus die moet ik nog even langslopen.

https://www.youtube.com/v/j2SpkwG7FGQ



Dus voor de duidelijkheid. De rode sectie wordt ingelezen met stroomdetectie. Als er stroom wordt getrokken en daarna niet meer, pas dan wordt de spanning afgeschakeld voor 30s of todat je het reset knopje indrukt.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

St00mboy

Mooi! (y) Ben benieuwd hoe het op de baan zal testen.
Kunnen we de print onder de bak hangen en de Reset-knop op de bak maken?

Leen.

bask185

Dat kan, elke drukknopje moet volstaan. Ik heb het relaisprobleem ook al opgelost. Het eerste relais was bi-stabiel en  werkte anders dan verwacht. Dus ik heb er maar een 2e relais op gesoldeerd  ;)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

Ik heb voor de branchline  een leuk idee bedacht voor een elektronisch token systeem.

Ik dacht eerst simpel om een in een felle kleur gespoten bonen blik op te hangen aan de secties tussen passeerstukken. Als je dan op een stukje spoor wilt rijden, pak je dat blik, hang je die aan je riem. En dan heb je toegang. Het verschilt niet veel met Leens idee om een WLAN maus als token in te zetten.

Maar iets elektronisch lijkt me leuker  ;D. Het was wel een interessante puzzel omdat ik het ook nog simpel genoeg moest houden. Ik had eerst gekeken naar het RETB token systeem. Je moet dan denken aan een klein draadloos kastje met een lcd scherm en 2 drukknopjes. De fat conductor zou dan met een centrale apparaat tokens kunnen versturen.

Bij het uitwerken, vond ik het al gauw te omslachtig. Je moet hierbij verbaal communiceren met de FC en de centrale zou wat complexer worden. Het enige voordeel zou zijn dat je token uit tekst zou bestaan. Het zou me ook aanzienlijk meer effort kosten dan dat ik er in wil steken. Het moest dus simpeler.

Vanwege de geringe grootte van de huidige branchline heb ik nu een concept bedacht waarbij geen verbale communicatie nodig is, wat simpel is in het gebruik, waarbij geen centrale unit nodig is en erg duidelijk is.

Ik had bedacht om een rechthoekig kastje te printen die in je hand past en die je aan je riem of broek kan hangen met elk vier verlichte drukknopjes. Elk knopje toont de status van een token. Er bestaan zodoende maar vier tokens in dit systeem.  Elk knopje kan groen, geel en rood tonen.

Groen = sectie is vrij, je mag deze token claimen
Geel = je bent in het bezit van deze token
Rood = een andere mcn is het bezit van deze token.

Je kan een groen tonende token claimen door op de knop te drukken. Dan wordt deze token geel bij jou en dan heb je toestemming. Bij alle andere gebruikers wordt dezelfde knop rood. Als je er dan nogmaals op drukt, dan return je de token terug naar het systeem. De token wordt dan bij iedereen groen.



Je mag dus meerdere tokens tegelijk claimen. Als er bijvoorbeeld een passeerstuk in het spoor zit die langer is dan jouw trein, dan is het nodig dat je de tokens aan weerszijde van dat stuk moet claimen alvorens je door kan rijden. Of als je simpelweg geen zin heb om te stoppen, kan je meerdere tokens tegelijk claimen  :P

Tot op heden is het idee niet meer dan dit. Als ik over een half jaar ofzo tijd over heb, wil ik een paar prototypes maken. ;D Ik wil het uitwerken op basis van de ESP8266 wifi module. Met deze modules kan ik een mesh netwerk opzetten, waarbij geen centrale of router nodig is. De modules kunnen dan berichten aan elkaar doorgeven als 1 module te ver verwijderd van een ander. Dan werken ze feitelijk als een soort WiFi repeater.

Het systeem is natuurlijk totaal niet nodig verder :P, maar het idee leek me zo wel grappig, wat jullie  ;)?

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

St00mboy

Misschien kunnen we het een keer uitproberen?

Leen.

St00mboy

#232
Citaat van: bask185 op  1 augustus 2021 16:21
Keerlusprint is bijna af. Ik hoor alleen het relay echter nog niet tikken dus die moet ik nog even langslopen.

https://www.youtube.com/v/j2SpkwG7FGQ



Dus voor de duidelijkheid. De rode sectie wordt ingelezen met stroomdetectie. Als er stroom wordt getrokken en daarna niet meer, pas dan wordt de spanning afgeschakeld voor 30s of todat je het reset knopje indrukt.

Bas

Op 21 augustus jl. hebben we de keerlusbeveiligingsprint provisorisch op de keerlus gemonteerd en getest:

https://www.youtube.com/v/HklE9Jq6Olo

Het ding doet wat hij moet doen, nl. een tweede trein stoppen, maar als je tóch spanning wil, dan druk je gewoon op de knop!  (y)
Ik ben er heel enthousiast over: het is heel simpel en vrouwvriendelijk.
Wegens vakantie, mooi weer en andere bezigheden heeft het even geduurd eer de print definitief op de keerlus gemonteerd werd. Dat was trouwens meer werk dan je zou denken.  ::)

Maar nu ik de beveiliging eindelijk definitief op de keerlus gezet heb, schakelt hij niet als de lok er overheen rijdt en het ledje gaat ook niet branden.  :-\
Dus nu wordt het ingewikkeld..... wat doe ik vaudt?  ???
Het zit als volgt aangesloten:
Contact 1 en 2 ontvangen de rijspanning van het vóórliggende spoor, contact 3 zit aangesloten op de af te schakelen sectie rail vóór de keerlus, contact 4 en 5 zitten aangesloten op een drukschakelaar, die bij indrukken contact maakt.
Het met contact 3 verbonden stuk rail van ca. 40 cm is geïsoleerd van de baanspanning, maar de naastliggende rail is zit wel gewoon op de baanspanning aangesloten. Volgens mij zat dat tijdens onze test ook op die manier aangesloten, maar heb ik daar misschien iets over het hoofd gezien?  ::)

Leen.

bask185

Je zou contact 1 en 2 (dus de ringleiding aansluiting) kunnen omdraaien. Ik zit nu in de Eurostar terminal in Londen dus ik heb het schema niet bij de hand.

Ik had op die dag ook een keer gezien dat de Peckett de beveiliging niet tripte omdat de stroomafname niet constant genoeg was.
Ik heb het ding zo geprogrammeerd dat hij eerst een volle seconde een trein moet detecteren dmv stroomdetectie. Dat is, achteraf gezien, misschien een beetje overdreven geweest. ::)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)


St00mboy

De draadjes van contact 1 en contact 2 omgedraaid. Resultaat: kortsluiting zodra de lok de geïsoleerde railstaaf oprijdt.  :-\
Dus de draadjes maar weer opnieuw omgedraaid. Resultaat: de lok rijdt netjes door de geïsoleerde sectie heen, maar de print schakelt niet en de led gaat niet branden. De spanning blijft erop staan, de meter geeft 1,5V lager aan dan de "normale" baanspanning.

Leen.

bask185

Leen.

Ik zat nog na te denken. Hij is dus waarschijnlijk stuk. Misschien dat ik des tijds had meegeholpen aan het vroegtijdig overlijden van dat ding door dat ledje te laten vonken met de baanspanning...3x..

Ik kan je een nieuwe uController (dat zwarte achtpotige ding) opsturen en dan moet je hem zelf vervangen. Het ding zit op een printvoet, dus dat moet geen probleem zijn.

Het zou ook kunnen dat de schakelende voeding aan de onderzijde overleden is. Kan jij nameten of op de uitgang van dat ding 5V staat wanneer hij is aangesloten op de baanspanning? Als die overleden is, kan de print in de prullenbak. Dan ontwerp en fabriek ik een nieuwe. Als het goed zat er ook een ledje op, maar dat weet ik niet meer zeker. Daaraan kan je ook zien of de voeding nog leeft of niet.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

Leen!

Ik heb je een nieuwe chip toegestuurd voor de keerlusmodule. Die zal wss dinsdag in je brievenbus vallen. Let bij het wisselen goed op dat het oogje op die chip in dezelfde richting staat als de huidige, maar dat wijst zichzelf wel  :police:

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

St00mboy

Bedankt Bas, ik wacht geduldig af en hou je op de hoogte.

Leen.

bask185

@Leen & anderen

Ik heb hier wat interessants te laten zien.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)