Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"

in BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0

Gestart door NS264, 23 januari 2020 14:11

Vorige topic - Volgende topic

NS264

Vraagje,

In mijn ontwerp zit een talud.

Ik had van Richard begrepen dat je dan een zgn zakbak moet hebben om de verschillen te overbruggen in het landschap.

Is er een maatvoering van het talud(?) , in ieder geval de breedte.

Ik hoor het graag, dan kan ik verder experimenteren tot ik de module heb.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Edsko Hekman

Nee, die maatvoering is er niet. Je kijkt hoe breed je het talud nodig hebt. Een zakbak is in jouw geval wel handig. Al hangt het er ook vanaf hoe veel lager het moet. Ik heb bijvoorbeeld gewoon 2cm van mijn bak afgehaald om zo het talud te accommoderen. Verder is alles standaard. Als je 5cm of meer moet zakken, zou ik denk ik een zakbak maken.

Gr.

Edsko

NS264

#17
Er moet wel een DIN portaal op passen.

Dan moet ik even exact de maat daarvan checken in een van mijn boeken of onze eigen ency.

In principe is het talud op zich niet heel erg hoog.

Gr Koen.

Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hans van de Burgt

@Koen,

Kijk nog eens naar mijn reactie in bericht #5. Daar staat de maatvoering voor de hoogte in de tekening.

Gr, Hans

Hendrik Jan

Citaat van: NS264 op 29 januari 2020 22:17
Vraagje,

In mijn ontwerp zit een talud.

Ik had van Richard begrepen dat je dan een zgn zakbak moet hebben om de verschillen te overbruggen in het landschap.

Gr Koen.

Hangt van je hoogteverschil af.
Bij Modulebaan.nl is onlangs mijn bak "Sweet Home Chicago"' buiten dienst gegaan.
Hier lag het spoor 7cm boven de straat, zodat er 8cm overbleef voor de hoogte van de bak.
dat ging prima, zonder zakbak.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

NS264

Citaat van: Hans van de Burgt op 29 januari 2020 22:35
Kijk nog eens naar mijn reactie in bericht #5. Daar staat de maatvoering voor de hoogte in de tekening.
Gr, Hans

Cijfertjes en meten is mijn valkuil, ik doe alles beetje op oog, voor ik iets geduldig en zorgvuldig uitgerekend heb.
Vandaar dat mijn tekenwerk op Autocadprogrammas traag vordert.

Maar morgen vrije dag, even de tijd om dat te bekijken.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Edsko Hekman

Meten is echt weten. Meet het goed na en bepaal dan wat voor jou handig is. De bak is je basis. Als die niet goed is, plak je daarna alleen maar pleisters om het weer recht te breien en daar word het nooit beter van. De basis moet goed zijn en dat is je bak. Dus goed meten en bepalen hoe het komt. Dan pas bestellen.

Gr.

Edsko

NS264

Ga ik zeker doen, hoop dan dat ik er geen millimeters naast zit. ;)

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

#23
Bedacht me trouwens net dat als je de taludhoogte "halveert" dan zit je ook niet te veel over het talud de module hoeftin te kijken.
Ik bedoel als het dan relatief een beetje laag blijft.

mijn proefopstelling is op 18mm piepschuim met daarop 4 cm dik piepschuim.
Voor een kanaal/haventje landschappelijk"uitdiepen" is dat al genoeg voor de onderdoorgang voor een schip (de grote Demkabrug in de toekomst dan)

Voornemens het talud in hout uit te voeren en misschien tot 5 cm brengen, volgens mij werd dat al gezegd net.

Zo ver had ik er al over nagedacht.

Bij de bouw van Midland heb ik het 18mm piepschuim in de bak "verzonken" gelegd op een bodem(die ligt op 18mm in de bak).
Hierdoor kun je altijd en sloot/kanaal/haventje maken op elke plek(piepschuim of xps is de feitelijke toplaag).

Weet niet of dat hier werkt.

Gr Koen.

Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

#24
Nog even wat gesleuteld aan het plan.



Een overzicht richting CS.
Het gebouw voor de houtopslag moet nog invulling krijgen, er stonden vele soorten gebouwen dus ik kan uitkiezen welke ik mooi vind om te bouwen.

Het front van werkspoor wordt een beetje werf-achtig van opzet.
Er komen diverse kranen voor te staan.



Overzicht richting Amsterdam.
Ik denk erover de Demkabrug zelfs in halfbouw te creƫren Kibri heeft een goed lijkend model kijken of die ergens een keer kan scoren.

Behalve het ontwerp houdt ik me momenteel bezig met het rasterformaat voor de ramen van Werkspoor.
Zag bij Chigago Union soortgelijke prints.

Tot zover mijn eerste stappen.



Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Eelco Storm

Dat waren geen prints. Dat was het resultaat van een dagje krassen  (y)

NS264



Het halve-brug idee laat me niet los.
Hier nog even met Paint ingetekend en de structuren van het werkspoorpand.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

nighttrain1

Jaa, geloofwaardig!  (y)

Alleen dat pijlertje onder de vakwerkbrug nog even weg halen, want die hoort daar bij dit soort brug daar niet te staan.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

NS264

#28
Das een Scarm pijler, die kan ik niet weghalen.
Maar de Demkabrug had wel degelijk een bruggenhoofd.
Wel een beetje overdreven getekend, dat wel.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Eelco Storm

Heb je het houtwerk van je module al in elkaar gezet? Toen ik begon aan chicago union heb ik met wat karton een beetje inzichtelijk gemaakt voor mezelf hoe een en ander er uit kon komen te zien, in de modulebak zelf. Dat maakte het voor mij wat inzichtelijker. En bijkomend voordeel, je gaat vanzelf verder met bouwen zonder dat je blijft hangen in computertekeningen  ;)

Eelco