Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"

in BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0

Gestart door NS264, 23 januari 2020 14:11

Vorige topic - Volgende topic

NS264

@Paul,
Daar zal ongetwijfeld de prijs een paar keer over de kop gaan.

@Marc,
De bedoeling is wel 1 zichtzijde open te houden en de rest als ondersteuning van het bouwwerk.
Wat voor lijm komt ervoor in aanmerking? Contactlijm of zoiets?
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

meino

Ik heb wat ervaring met het bouwen van dit soort zaken. Ik heb ooit twee houten zeilschepen gebouwd, die staan in een "stolp" van glas. Dat is bewust gedaan omdat plexiglas erg makkelijk krast. Maar het hangt ook van de grootte af, omdat glas in verhouding zwaar is. Als bodemplaat heb ik destijds gewoon MDF gebruikt.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

NS264

@Meino,

Glas zie ik niet zo zitten, dat zou in transport kunnen breken of wat.
Zoals ik het nu in gedachten heb aan zichtzijde open, achter half afgedicht (voor het licht).
De zijkanten als ondersteuning van het geheel.
Het dak ook.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

MOVisser

Ik zie het pakket nu duidelijk liggen.
Is aangekomen dus.

Succes met het uitzoeken hoe je nu verder moet.
Ik zit in een risico groep van het virus, anders was ik wel langsgekomen.
Nu maar even niet.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

NS264

#139
Na enige hoofdbrekens over de Kathedraal:

Nu met een berg "bouwstaal" van Ronald.V moet er toch wel iets van te fabrieken zijn.
Toch maar eens lopen ijsberen door het huis om te kijken wat i allemaal heb aan bouwmateriaal.
Mooie gelegenheid om van rommel af te komen ook.

Zo vond ik een stuk spaanplaat, welke een dikte van 18mm heeft, zelfde als piepschuimlaag wat ik voor de rest van de baan als toplaag gebruiken zal.
Gaat naadloos over.

Hopelijk trekt die door lijmen en verf niet krom, er zit nu een bruin deklaagje op.

Er liggen dikke stukken foam op voorraad.
Hier kan ik nog wel extra steunberen bij maken als versteviging en tegen kromtrekken.
Ook in het dak kan ik horizontaal wat stevigheid creëren en wat "balken" verborgen ophangen.

Dan nu een beetje uitmeten en beoordelen of het allemaal kan.
De hoogte is toch wel fors 30 meter 1:1
Dan zou die ook zo hoog in centimeters worden.

Ik heb de hoogte vastgesteld tot aan het glaswerk en met glaswerk erbij zit ik op zo'n 20 cm hoogte.
Er moeten nog daklichten op (driehoekig)

Nu een beetje aan het beoordelen of het klopt en overkomt.
De indeling is iets anders dan de laatste tekening.
Dit stuk beslaat 30 cm breed, dan kom ik net op de getekende paralelweg uit tussen talud en werkspoor.

Toch wel fraai als er wat meer binnenruimte is tussen de sporen en als je tweesporig kan aanleggen.

De eerste indrukken: euhmmm, geen klein loodsje. :D





Hier aan de gang met proefleggen/uitmeten met de 3D prints.



Het moet een soort omgekeerde schoenendoos worden die aan de voorkant (inde lengte) open is.
Een diorama in een module.

Gr Koen.

Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

MOVisser

Je zou met karton een doos-model kunnen fabrieken en dan schuiven en meten en passen.

Of alleen het oppervlak (kranten papier)

Ronald
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

NS264

Ja, ik vind het wel lastig dat precies uitmeten, het is een beetje op de gok voor mij.

Heb het in Scarnm opgemeten maar weet niet hoe nauwkeurig die tool meet.
Als die afwijkt, nou, dan heb ik me behoorlijk vergist.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Floris Dilz

30 cm hoog? niet slecht. Mijn loods is vloer tot plafond 16 cm, op t diepste punt (staat beetje schuin) ook ongeveer 16 cm diep. Hou dr rekening mee dat je voor een mooi beeld wel wat diepte in je loods nodig hebt, anders voelt t niet echt als "binnen".

NS264

#143
Hoi,

Denk dat ik ook in die buurt van die maten kom.

Met het foam kan ik ook aardig proef plaatsen met wat schilderstape.

Straks de maten definitief opmeten en dan kan er gebouwd worden.



Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

#144
En nog een stapje verder vandaag.

Langzaam komen we bij de definitieve afmetingen.



Het voorbeeld telt 4 baksteen vakken aan de buitenkant, de hoogte van de staander is 12 cm. Hee die is makkelijk uit te rekenen: 4 vakken van 3 x 3 cm!

Daarbovenop het glaswerk.

Ook begin gemaakt met het Cameoplotmateriaal van NielsB.  (y) Heel eenvoudig een stikkervel. Voorzichtig lospeuteren en op een transparant sheetje gekleeft.
Gaat heel goed. 1mm spijltjes en je kan goed door het "glas" heenkijken.
Het moet nog de hoogte in!

Nu wachten op een lading styreen hoekstrips.



Totzover vandaag.

Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

meino

A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

NS264

#146
Nou,

Daar is ie dan.
Wat zo lang in mijn hoofd zat komt er eindelijk uit.
Ik schrik wel een beetje van de afmetingen, alles verdwijnt erin, geld, styreen, 3Dprints, zelfs de Unimog. ;D
De afmeting is nu 50 L x 19 B x 16 H in centimeters.
Alles nog los/vast met schilderstape.



Aan het prakkiseren wat te doen, hoe het glas ophangen ??? Ook wilde ik eerst de achterkant dichtlaten maar wil hem nu zeker ook lichtdoorlatend maken voor als ie los op een tafel staat. De linkerzijde is wel dicht, ik moet ook ergens stevigheid creëren.
Denk eraan nog hoek of T-strips te plakken bovenop de muren voor meer stevigheid en een plek waar de "glas-sheets" op kunnen landen.
Ook deze kunnen nog verstevigd worden met hoekstrips boven en onder.



Een kiekje naar rechts. Met het glasprobleem rees de vraag of ik een extra binnengeraamte moet maken, niet aan gedacht.
Klein compromisje dat de staanders 12 cm hoog zijn en het glaswerk 4 cm "hoger".
Omdat te bereiken maak ik op strategische plekken nog extra lange staanders ( bouw ik op uit foam)die ik zo onopvallend mogelijk plaats, de zwarte foam wanden maak ik dubbelwandig.
Hier zou dan ook het dak op moeten gaan rusten.
Hier dan ook weer extra hoekstrips in de planning.



In ieder geval ontstaat er genoeg dieptewerking. Een ruim kijkgat is het geworden.
In gedachten om nog een stuk muur onderaan door te laten lopen zodat je wat meer onderscheid hebt.
De baksteenvakken gaan 3 x 3 cm meten dus ik dacht aan hooguit 3 cm lijntje doortrekken over de lengte.
Het dieseltje staat op het stamspoor buiten.

Het front komen stalen deuren voor, daar denk ik nog over na.

Weer een stap verder.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

MOVisser

Koen,
het wordt inderdaad een heel bouwwerk.

Maar...
Als je naar reactie #119 gaat kijken zijn de onderdelen conform je eigen plaatje samen te stellen.

En dat is dan ook waarom ik vraag naar dit soort schets ideëen, wanneer ik weer eens een vraag krijg.
Het is meer om de vragensteller te laten ervaren, na te denken over hoe en wat.

Als er nog aanvullende specifieke onderdelen nodig zijn (langer, korter hoger iets anders etc  laat het weten)
Maak ik ze voor je. (y)
Ik volg dit item met belangstelling.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

NS264

#148
Ronald,

Als de staanders en de balken voor de kraan rails onderscheid van de dragers dan kan ik besparen op de kosten.
De hoekstrips neem ik van Evergreen tzt.

Kunnen we misschien brainstormen over stalen staanders (gewoon een balk) van 16 cm tot aan het dak.
Daar kunnen dan de reeds geproduceerde dragers op rusten.
Dan krijgt het pand meer stevigheid.

Ik had het miss van te voren kunnen uit tekenen maar het is ook nieuw bouwen voor mij en try en error.
Vooral ook de afmetingen verschalen was wel een dingetje.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

MOVisser

Ja,  maar dat is ook helemaal niet erg.
Proberen, bedenken en gewoon aangeven wat je wil.

Je mag ook terug sturen wat je niet meer wil gebruiken.
Ik kan er altijd wat mee.

Wat ook kan is dat als je een definitief idee hebt dat ik dat eerst voor je uittekenen.

Met de door jouw gewenste/exacte maten erbij.
En als je de sheets wil inzetten dan deze maten ook doorgeven.  svp.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.