Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Fleischmann profi koppelingen monteren op oude Piko wagonnetjes.

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door valkyrienineball, 21 januari 2020 22:48

Vorige topic - Volgende topic

valkyrienineball

Ik heb een paar weken geleden 16 Piko wagonnetjes gekocht op marktplaats.
Ze zijn zeker bruikbaar, ze hebben beugelkoppelingen die ik maar met een paar loks kan combineren.



Het type met deze beugeltjes...



Nu heb ik een vol doosje profi koppelingen liggen, deze wil ik gaan gebruiken maar dan moeten er blijkbaar Nem schachten gemonteerd worden, heb ik begrepen.



De laatste foto is een Piko wagonnetje waar mijn vader de koppeling van af had gehaald om de profi koppelingen er op te gaan zetten maar dat lukte hem helaas niet.



Ik heb een advertentie gezien op marktplaats waar twee Piko wagonnetjes worden aangeboden met Nem schacht, ik heb in de gaten dat het mogelijk is maar waar moet ik zijn voor de benodigde Nem schachten ?

Wiel kan me de juiste richting heen sturen ?

Alvast bedankt,

groeten,  Bart

Eric B

Zoek maar eens naar "Symoba kortkopelingen" Bart, diverse shops kunnen die leveren.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

EricZmS

Of roco ombouwset nemschacht ombouwset de roco 40344 o.a. verkrijgbaar bij ets
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

valkyrienineball

Dank je Eric en ik vermoed ook Eric..

De Symoba is blijkbaar op hoogte te stellen, dat lijkt me dus meer universeel maar wel aan de prijs.

De Roco 40344 lijkt me niet in hoogte verstelbaar maar is weer wat goedkoper.

Ik ga maar eens een startsetje Symoba kopen, zodat ik meteen een beeld heb van de verschillende schachten.

groeten,  Bart

henk

Dit zijn oude Piko-wagentjes die op geen enkele manier zijn voorbereid op het vervangen van koppelingen. Symoba is erg mooi, maar de kosten van de aanpassing worden al snel hoger dan de waarde van het wagentje. Je kan overwegen bij een of twee wagentjes aan één kant een Symoba te plaatsen en de beugelkoppelingen voor de rest te laten zitten. Die wagentjes zijn leuk in een lange sleep.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eric B

Maar juist daardoor zijn het wel weer heerlijke oefenobjecten om Symoba o.i.d. in te bouwen voor je het mes gaat zetten in duurder/zeldzamer materieel :)
Een voorbeeld.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

valkyrienineball

Helemaal gelijk, ze zijn aan de prijs maar gezien het feit dat ik 11 vn de wagons voor een Euro per stuk heb aangeschaft valt het weer mee wat ik in totaal straks kwijt zal zijn voor een leuke sleep kolenbakken.

8,50 Euro voor een karretje met kortkoppeling vind ik te verantwoorden richting mijn penningmeesteres....

Mogelijk zullen dan mijn Lima rijtuigen ook kortkoppelingen krijgen, dat staat ook beter.

Ik zie mogelijkheden met Symoba dus ik ben blij met de tips.

Besselspoor

RETROBAHN A.G.

henk

Nee, je moet hier kijken.  ;D

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=23526.msg384832#msg384832

Die kleine Symoba's werken overal en nergens goed op. Lima plan E ook geen probleem.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

valkyrienineball

Dat klinkt hoopvol, ik ben nog even druk met mijn verbouwing dus ik kom er niet meteen aan toe maar heb inmiddels al zoveel informatie gekregen dat ik er van uit ga dat het me gaat lukken.

Gerrit F

#10
Jaaaren lang gelden ook eens een reeks van deze bakjes omgebouwd. Helaas niet gedocumenteerd maar wat ik gedaan had is de bak van het frame afhalen. Daar zit een staalplaatje voor het gewicht tussen en dus ruimte tussen die twee delen.
Het kleinste kortkoppelmachaniekje ala Symoba opgezocht en op de gewenste plek een gat in de bodem van het frame gemaakt zodanig dat het vertikale pennetje van het kortkoppelmachaniek er vrij in kan bewegen.
Mechaniekje op de bodemplaat vastgeplakt, metaal van een tweetal uitsparingen voorzien zodat deze er weer in past en het frame weer onder de bak gedrukt.
Is wel allemaal trial en error geweest en dus kan ik je geen pasklare bouwbeschrijving geven.
De bakjes die ik destijds heb omgebouwd zijn bij de modelspoorclup in Assen achtergebleven.
Heb nog wel een bakje van Piko uit elkaar gepeuterd en de gebruikte kortkoppelmachaniek er bij gelegd voor de foto:


Om de twee delen van elkaar te schijden kun je een schroevendraaiertje oid tussen de bufferbalk en de bak drukken. Zit er simpeltjes opgeklemd.
Gerrit F

Van de draad af....

jerrytrein

roco KK mechaniek kopen
Onder de wagen lijmen,en je hebt NEM schacht met KK mechaniek

Gerrit F

Probleempje bij dat laatste is dat het huidige koppelingsmechaniek in de weg zit. Die is van metaal en zit om het ingebouwde staalplaatje geklemd. Het zal uiteindelijk hoe dan ook op lospeuteren uitdraaien.
Gerrit F

Van de draad af....

jerrytrein

veertje weg halen
koppeling eraf
bodem vlak maken met een dremel o.i.d
mechaniek erop lijmen
de bodem lijkt op de foto gewoon plastc

Wim Janse

Citaat van: valkyrienineball op 22 januari 2020 13:45
Helemaal gelijk, ze zijn aan de prijs maar gezien het feit dat ik 11 vn de wagons voor een Euro per stuk heb aangeschaft valt het weer mee wat ik in totaal straks kwijt zal zijn voor een leuke sleep kolenbakken.

8,50 Euro voor een karretje met kortkoppeling vind ik te verantwoorden richting mijn penningmeesteres....

Mogelijk zullen dan mijn Lima rijtuigen ook kortkoppelingen krijgen, dat staat ook beter.

Ik zie mogelijkheden met Symoba dus ik ben blij met de tips.

Bart, je hebt helemaal gelijk. En dat de kosten van Symoba "te hoog" zijn ten opzichte van de waarde van de wagens is
niet echt belangrijk vind ik. Het gaat er om, dat jij deze wagens wilt laten rijden, en wel met NEM schachten.
Hoeveel zou de waarde van een mooie lok minder worden, als je deze persé wilt weatheren/verweren? En toch gebeurt dat
ook in onze hobby.
Succes er mee.
Wim