Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Schaal 0m. 1op45 op meterspoor.

in Trams en smalspoor

Gestart door Scratchbuilt, 5 november 2019 21:30

Vorige topic - Volgende topic

Scratchbuilt

Even een proefballonnetje. Ik beloof niks.

Ik ken het Eiland Waan van Rob Kieviet.
Maar zijn er hier nog meer nullers die op meterspoor rijden?

En hoe kom ik aan een twee-assige aandrijving voor ca. 22 mm spoorwijdte?
Ik zit te denken aan langere assen maken op een Hornby chassis. Kan dat werken?

Draaistellen en wagenonderstellen zijn ook nog wel zelf te maken denk ik.

Rails code 100 op eigen dwarsliggers solderen lukt mij ook wel.

Bemo is Zwitsers en duur. Dat zoek ik niet. Budgetair verantwoord moet het zijn.


Tips en ideeën welkom.

Albert


Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Peter Kleton

Hallo Albert,
Ik heb het ooit wat anders gedaan. Omdat ik alles graag zelf bouw ,heb ik destijds i.p.v. schaal 0 schaal 1 aangehouden voor het meterspoor. Je komt dan uit op schaal 1 op 30  van je materieel.
Wielstellen, railmateriaal en aandrijvingen  zijn  dan gewoon van schaal 0.
Ik had toen een Zwitserse baan ,als voorbeeld de Furka Oberalp Bahn en de Ratische baan.
Boogstralen ca 90 cm ,wagens zijn 80 mm breed.
Maar als je al Bemo materiaal hebt ,moet je  daar mee beginnen  en mijn verhaal maar vergeten.  ;D

Peter

NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Scratchbuilt

Hallo Peter,

Nee, geen nood. Bemo heb ik niet. Te duur, te ver van mijn bed. Ik lag vannacht te denken (je moet toch wat) misschien is er in China wel goedkope S scale meuk te koop. Komt dicht genoeg bij en je hebt meteen ook rails.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

moonlicht

#3
voordat Bemo in nul stapte was er al FAMA, later door roco voortgezet (Roco Alpine)
http://alpinline.com/
andere optie is Slaters, ze verkopen ook losse assen voor hun wielen .
https://slatersplastikard.com/wheels/7mmNGWheels.php
en hebben ook een smalspoor spulletje wielen

Cor

Sven

Met een wielentrekker trek je zo wielen en tandraderen van assen af. Koop je afhankelijk van de originele as 1,5mm of 2mm hardstaal (Silver steel in het Engels, ik neem aan dat dat de NL vertaling is) bij bijvoorbeeld Eileens Emporium, zaag je op maat en schuif je tandrad en wielen er op.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Scratchbuilt

#5
Ik vroeg het hier om:



Ruim 10 jaar geleden bouwde ik dit rijtuig van karton en houtfineer in schaal 1:45. H0-rijtuig onderstellen, 16,5mm dus. De Bijnes BC21, de 'vijframer'. Afmetingen komen uit het grote OG boek. Een goederenwagen en een locomotief bouwde ik toen ook, maar zonder voorbeeld en uit de losse pols. Nu dacht ik mijn (Silhouette Curio) tekening van mijn Backertje op te rekken naar 1:45. Op een H0 onderstel. Maar dan nog steeds 16,5 mm waar het dan eigenlijk 23,7 mm zou moeten zijn want 1067:45=23,7.

Vandaag ging ik het rijtuig met lineaal en schuifmaat te lijf en bestudeerde nog eens aandachtig de tekening. Mmmm. Er zitten toch wel wat foutjes in. Nu denk ik: wil ik dit eigenlijk wel?

RobK van Eiland Waan zei ooit eens: (over 0-16,5mm) "Ik had het idee dat ik nog steeds met halfnul bezig was..."
Rob, als je meeleest, correct me if I'm wrong.

Rob heeft wel een punt, maar H0 onderstellen, wielen en rails en wissels maken het leven wel veeeeeel makkelijker.
Dus ja. Ik ben er nog niet helemaal uit........

Albert

edit: En dan zat ik ook nog te spelen met het idee om naar 1:64 te gaan..... ik geloof dat ik daar maar van af stap.
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

moonlicht

valt toch wel mee, omgerekend is het 74cm
ik ben voorzichtig bezig met 1/35 en dan op 16,5mm spoorbreedte , komt overeen met 60cm in het echie
je zal on30 wel eens tegen zijn gekomen, en het fleishmann magic , en marklin minex, allemaal varianten op het smalspoor gebeuren voor 1/45 rijdent op 16,5mm spoor breedte.
andere spoor breedte die je in de USA ook tegen komt is 19mm, daar is ook genoeg voor te vinden.
deze spoor breedte is daar bekent als on3 , is in het echt 3 voet spoor breedte , ongeveer 90 cm.

Cor

moonlicht

deze al eens gemaakt van styreen ,en een curio  ;D


Cor

Scratchbuilt

Hoi Cor,

Wat grappig, mijn laatste baantje was 1:35 op 16,5mm.

Heerlijke schaal ook.



Trouwens dat rijtuig wat je laat zien, dat komt me bekend voor. Volgens mij heb ik daar ooit een snijtekening van gekregen van iemand. Zou dat kunnen?
En kan je me vertellen welke dikte styreen je gebruikte en wat de snijinstellingen van de Curio waren? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar. (Goed dat er nog iemand een Curio heeft en er ervaring mee heeft  ;)  (y) )

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

moonlicht

die wagens heb ik toen zelf getekend en gebouwd, kan zijn dat dat via een ander forum is gegaan.
volgens mij heb ik deze wagens hier nooit op Benelux gezet.
wagens zijn uit 0,5mm styreen gesneden, koop meestal vellen van 1x2 meter, spul kost naar verhouding bijna niks

https://www.amerikaanse-treinen.nl/forum/index.php?topic=1240.0
hier voor meer plaatjes en uitleg
of hier
http://www.freerails.com/view_topic.php?id=7775&forum_id=66&page=1

Cor

Scratchbuilt

Ha! De wereld is kleiner dan we denken. De herkomst is mij nu zeer wel duidelijk..... Ik zal hem de groeten van je doen. Ik ben zelf niet Amerikaans georiënteerd, maar zeer mooi.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Scratchbuilt

Ja hoor eens, meterspoor is leuk maar dit wordt toch wel aardig gek......  ;D



Het wordt tijd dat ik weer ga werken. Ik wordt melig....

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

RobK

Citaat van: Scratchbuilt op  7 november 2019 10:30
...

RobK van Eiland Waan zei ooit eens: (over 0-16,5mm) "Ik had het idee dat ik nog steeds met halfnul bezig was..."
Rob, als je meeleest, correct me if I'm wrong.

Rob heeft wel een punt, maar H0 onderstellen, wielen en rails en wissels maken het leven wel veeeeeel makkelijker.
Dus ja. Ik ben er nog niet helemaal uit........

Albert

edit: En dan zat ik ook nog te spelen met het idee om naar 1:64 te gaan..... ik geloof dat ik daar maar van af stap.

Klopt Albert, dat heb ik inderdaad wel eens gezegd. Zeker bij het leggen van 16,5mm-spoor in een 1:45-landschap had ik dat gevoel.

En net als bij jouw Beijnes-rijtuig vond ik de spoorwijdte van 16,5mm te iel om te gebruiken onder oorspronkelijk "normaalsporige" wagenbakken. Meterspoor oogt dan beter.

De aandrijvingsvraag heb ik in bijna alle gevallen opgelost zoals jijzelf en Sven het beschrijven: uitgaan van h0-onderstellen, en de asjes vervangen door langere. Staal is dan inderdaad het beste materiaal. Voor een enkele h0-aandrijving uit de USA kon ik alleen nergens staalstaaf van 3/32 inch krijgen (dat is 2,38mm), dus in dat geval heb ik messingstaaf van K&S gebruikt. Ja, dat slijt iets sneller, maar zoveel wordt er nu ook weer niet mee gereden.

Kortom: leuk dat je nu ook een nulemmer bent!

Zie ook een van m'n blogposts uit 2013: https://eilandwaan.blogspot.com/2013/01/aandrijving-voor-225mm-spoor.html

O ja, een voordeel van nul boven 1:64 is nog dat er meer auto's, mensen, en andere landschappelijke zaken te vinden zijn.
Spoor Nul Weekeinde * Trams in spoor nul * Trammodelbouwblog * Webman Tramweg-Stichting

Marc tramt

Dat laatste gaf voor mij ook de doorslag voor spoor 0.
Er zit ook een grens aan zelfbouw.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

Piet Groot

Het verschil tussen meterspoor en 75 cm. spoor is maar 25 cm. in werkelijkheid.
Dat is in 1:45 maar een paar millimeter, dat zie je nauwelijks.
Ik zou de voordelen van het gebruik van H0 hier tegenover stellen.
Dan lijkt mij de keuze niet moeilijk.

Piet