Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Locdecoder met silent drive of mode in modeltram

in Trams en smalspoor

Gestart door wimla, 4 oktober 2019 12:54

Vorige topic - Volgende topic

wimla

Hallo,
Ben in het bezit van een geleed Halling tram onderstel met 2 motoren.  Deze onderstellen van Halling zijn niet bepaald stil  te noemen.  Ik wil hem gaan voorzien van een locdecoder. Echter de ervaring uit het verleden is dat ze dan nog luidruchtiger worden.
Nu lees is over een "silent drive of mode" die in sommige decoders aanwezig is.
Heeft iemand daar ervaring mee  is mijn vraag.

Met vriendelijke groet
Wim

henk

Silent drive is een term die Lenz een jaar of 20 geleden heeft bedacht. Er werd mee bedoeld dat de motorsturing op veel hogere frequenties ging werken. Daarvoor lag dat op enkele honderden herz, sinds het begin van deze eeuw eerder op 20.000 herz of meer. Dat zorgde inderdaad voor minder bijgeluiden en een soepeler loop.

Maar Lenz was niet de eerste die dat deed en inmiddels is het nogal standaard geworden. Daar zit het verschil niet meer in. Wel kan je soms nog kiezen tussen een wat hogere en lagere frequentie.

Het kan ook nog steeds zo zijn dat een decoder en een bepaald type aandrijving meer of minder goed bij elkaar passen. Misschien dat mensen met ervaring met de Haller aandrijvingen daar meer over kunnen vertellen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

wimla

Hallo Henk,
dank voor je uitleg .
Er zullen toch wel tramliefhebbers zijn, die Halling gebruiken en er ervaringen mee hebben,  zeker als het al zolang  bestaat.

Gr.
Wimla

Ronald Halma

Dan zou je vraag moeten zijn; welke moderne decoder past het beste bij een Halling aandrijving? :) En gezien er 2 motoren in zitten de vraag of dat met 1 of 2 decoders zou moeten/kunnen.

BartvD

Amerikaanse 0 spoor diesel locs van Atlas hebben zogenaamde China drives. Elk wielstel heeft een eigen motor (dit is voor alle diesels behalve de switchers).

Langzaam rijden is een drama met dat soort type aandrijving. De 2 wielstellen gaan dan hunten ten opzichte van elkaar doordat wrijving, wielomtrek en haperingen in de pickup van de stroom zorgen ervoor dat je, juist bij langzaam rijden, vreselijk onrustig rijgedrag hebt.

Ik heb bij mijn GP35 eerst 2 decoders geprobeerd. Zimo's zonder geluid ingesteld onder hetzelfde DCC adres, bleek geen echt succes. Daarna ingesteld als of je met 2 Loks gekoppeld rijdt. Ook dat was geen goede greep.

Uiteindelijk terecht gekomen (via wat tips op Amerikaanse forums) op een ESU loksound 4.0. Met deze decoder en beide motoren paralel aangesloten is het mogelijk om de GP 35 met een schaalsnelheid van 0,5 m/h te rijden (dat is erg langzaam).

Dus is dit misschien een oplossing voor de Halling tram. By the way, de frequentie van de ESU is 40.000 hrz dus valt volledig binnen de Lenz "norm" silent drive.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

wimla

Hallo ,
Voordat we verzeild raken in een discussie over 2 motoren op 1 decoder, denk ik dat ik de 2e motor ga verwijderen. Misschien iets te overdreven voor een trammetje van 20 cm.
Dan de juiste vraag. Wie heeft ervaring met Halling onderstellen en met welke eenvoudige decoder rijden ze stil, ofwel maken ze het minste lawaai.
Mvg
Wimla

Ronald Halma

Wimla (?)), ik denk dat je zoals Bart aangeft met bv een Esu heel goede resultaten kunt behalen. Deze decoders hebben tegenwoordig een ontzettend uitgebreide motorregeling dus er is eigenlijk altijd wel een instelling te vinden waarbij elke loc goed aan het rijden is te krijgen. Ik heb ze zelf in H0 en 0 modellen waarbij de laatste met 2 motoren en die rijden echt super.

En ja, 2 motoren hoeft geen probleem te zijn ook niet met een Esu. Uiteraard kun je er altijd 1 verwijderen ;)