Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module

in BNLS Litter Bin

Gestart door mdjr78, 2 januari 2019 13:38

Vorige topic - Volgende topic

Marc tramt

Citaat van: bask185 op 24 november 2020 10:03
ff gouw gekrabbeld in anyrail  :angel:

Waar is de Real-Life location van dit voorbeeld?
No dress rehearsel, this is our life.

bask185

#61
Ehm staat in die link van Leen naar rmweb een paar dagen terug. Het antwoord luidt: South Shields Crossgate Bridge Harton

Op Google maps
Die industriesporen zijn verdwenen helaas.

Edit: ook nog even gekegen op rail map online, maar die is niet 100% consistent met de foto.

Die britten konden wel creatief rails uitleggen zeg  :o
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Marc tramt

#62
Ok thanks. In jouw bericht wordt geen link gelegd met de post van Leen, en om nou "honderden interessante foto's" door te worstelen....  :-\
Leuk die Google link. Omgeving is "ietsje" veranderd. Die industriële grauwheid spreekt mij meer aan. Newcastle is een beetje het Charleroi van Engeland.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

mdjr78

Citaat van: bask185 op 25 november 2020 07:58
Je kan linker en rechter black boxes in

Dat snap ik. Het gaat me er om hoe je kan verbergen dat de trein door een gat in de zijwand rijd. Zo'n prominent gat in de zijwand doet nogal af van de illusie. Die wil je graag uit het zicht halen door er bijvoorbeeld een gebouw voor te plaatsen.

Hendrik Jan

#64
Is nogal simpel dus.
Op mijn Modulebaan.nl-module "Sweet Home Chicago" loste ik dat ook zo op.
Easy peasy.
Corrour station geloofwaardig afsluiten is veel moeilijker.
Geen bomen, weinig relief...

Cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

mdjr78

Lockdown + Kerstvakantie = tijd om een nieuw idee te posten om voor de nodige bouwinspiratie te zorgen.

Crosfields Crossing, Warrington, Cheshire


Tata Tug At Crosfields. by Neil Harvey 156, on Flickr

Crosfields Crossing is een seinhuis welke een overweg beveiligd op de lijn van Skelton Junction (Altrincham) via Arpley Junction (Warrington) naar Ditton Junction (Widnes). Het voornaamste verkeer bestond uit kolentreinen naar Fiddler's Ferry Power Station. Vanaf 1985 is het lijngedeelte tussen Warrington en Altrincham gesloten en moeten de meeste kolentreinen een omslachtige rangeerbeweging maken. Treinen vanaf het noorden werden bij Warrington Bank Quay voorzien van een zogenaamde pilot engine (in sommige gevallen een class 08) die de trein door de zuid-oostelijke verbindingsboog begeleid. De trein vervolgt zijn weg dan onder het station Warrington Bank Quay door richting het westen.

Wat mij aanspreekt is de industriële omgeving met daartussen het klassieke seinhuis en armseinen. Een ander opvallend punt is het feit dat de T-splitsing in de weg onderdeel is van de overweg.

Wat andere beelden van dit punt:

Dit alles zou er zo uit kunnen zien op een BMB-module:


Het gaat dan om een zogenaamde Achter-Voor-bak (AV). Op de voorgrond zijn wat extra sporen zodat er wat gerangeerd kan worden.

Werner

Hans van de Burgt

@Werner,

Ik vond dit tafereeltje wel leuk. Ik wilde hier een diorama van maken dat ik kan gebruiken op een BMB bak, of op mijn thuisbaan. Zelfde sfeer als in Faversham... Alweer bijna een jaar geleden. 🙁



Gr, Hans

bask185

leuk gekleurde huisjes, Hans. Doet me erg denken aan mijn bezoek aan Tobermory en Portree.

Iets in deze sfeer komt zeker ook op mijn to-build-list

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Suchet

Leuk plan Werner, ik hou wel van die industriele settings.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

mdjr78

#69
Groeswen Station, Caerpilly, Wales


WR 6438 at Groeswen station May 1956 by John Wiltshire by Peter Brabham, on Flickr

Een trein van Pontypridd naar Machen arriveert op de station Groeswen. De Great Western Railway kende redelijk wat kleine haltes langs dubbelsporige secundaire lijnen. Die haltes bestonden uit niet veel meer dan een houten vlonder op railhoogte. Deze haltes waren vaak gesitueerd nabij een bruggetje over het spoor met een steil pad naar het spoor. Bij station Groeswen was ook een waterkraan beschikbaar om stoomloks bij te vullen (zichtbaar aan de linkerzijde net voor de brug). Een watertank boven op het talud zorgt voor de benodigde voorraad. In het verleden heeft het station ook een seinhuis gehad, wat nog meer aan de sfeer toevoegt.

Al met al een leuk tafereel wat goed na te bouwen is op een BMB-module.

Groeten,
Werner

mdjr78

Edinburgh Princess Street Gardens, Schotland


40184 Princess St Gdns 180680 (1700 Edin - Aber) by Michael Hart, on Flickr

Wederom een idee om een deel van de utilitaire bakken van de Britse ModuleBaan te vervangen (zoals eerder bij het plan Yeovil Pen Mill). Dit keer de wisselstraten bij de fiddle yard of aan het eind van het slingerspoor. Deze wisselstraten zijn uitermate geschikt om in een landschapsbak te verwerken. In dit geval is er gekozen voor de spoorsituatie bij de Princess Street Gardens, net ten westen van station Edinburgh Waverley.

Het plan zou er in een uitbundige versie zo uit kunnen zien:

Wellicht zou er ook met minder wissels volstaan kunnen worden. Dat geeft ook wat meer ruimte om de tunnel naar Waverley (zijde fiddle yard) weer te geven.

Aan de linkerzijde bevind zich onze 8-sporige fiddle yard. Op de verlengde black box wordt dit teruggebracht naar 4-sporen. Deze komen via een drietal tunnels op het zichtbare gedeelte. Hier is de mogelijkheid ingebouwd om van ieder spoor in de fiddle yard op de hoofdsporen te komen (de middelste twee aan de rechterzijde).

Aan de achterzijde van de sporen kan een keermuur worden gemaakt met begroeiing erop. Deze begroeiing zorgt ervoor dat je goed een stadsaanzicht in een iets kleiner schaal kunt maken om meer dieptewerking te suggereren.

Nog wat interessante plaatjes:
Een foto van de opvallende tunnelportalen.
Het gebouw van de Scottish National Gallery boven op de tunnel naar Waverley kan op de zijwand worden aangebracht er zorgt voor een mooie landmark.
Een foto de andere kant op. Hierbij is ook het idee van het groen met de bebouwing zichtbaar.

Groeten,
Werner

St00mboy

#71
Een scrapyard misschien? Dit is Crossley Evans Scrapyard in Shipley bij Bradford:


By Mark Anderson, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=13745283

Het spoor loopt er mooi langs en het leuke is dat ze op het terrein een paar kleine lokjes hebben, waaronder een Sentinel. Inmiddels is het bedrijf overgegaan op wegvervoer, nadat Network Rail, de eigenaar van het terrein, het aan een supermarkt wilde verkopen. De bouw ging niet door en de scrapyard is er nog steeds.
Op deze pagina staan voor de inspiratie nog wat foto's.

Leen.

bask185

Leen, iemand was je voor!!

Erg leuk baantje, heeft volgens dit draadje zelfs in hornby magazine gestaan.
https://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/126684-shipley-scrap/

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

St00mboy

Ja, verdraaid!  (y) Maar daarom kan er nog wel een bak mee gemaakt worden.

Leen.

Hans van de Burgt

In de BRM van deze maand staat een artikel hoe je van een oude (kapotte) loc een mooi item kunt maken voor je scrapyard.


Foto: Michael Russell

Gr, Hans