Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?

in Grootspoor

Gestart door Biesje, 23 augustus 2017 01:09

Vorige topic - Volgende topic

Biesje

Dag allen,

Door mijn nieuwe baan ben ik besmet geraakt door een gemuteerde variant van het NS H0 modelspoorvirus. Nu vind ik opeens Duitse stoomlocs ook leuk :(

Ik heb besloten om maar één keer gehoor te geven aan deze nieuwe symptomen en heb besloten dat het dan maar een BR 18 moet worden. Dit heeft een aantal redenen:

Het is een prachtige locomotief vind ik
Het ding reed met de Rheingold rijtuigen die ik ook al heb (omdat er ooit in 1928 wel eens een 3700 voor stond)
Een striptekenaar die ik bewonder om zijn talent om zeer technisch gedetailleerde tekeningen te maken (Roger LeLoup, bekend van Yoko Tsuno en vele achtergronden en voertuigen in de reeks Kuifje) maakte ooit een strip over de Rheingold (Yoko Tsuno - De Rheingold Express). Deze tekenaar is zelf ook modelspoorder.

De locomotief in het stripboek heeft het nummer 18 526. Ik kan niet achterhalen of deze loc inderdaad nog bestaat. Het kan zijn dat de tekenaar simpelweg een modeltrein uit zijn eigen collectie heeft nagetekend die toevallig dit nummer had, maar ik kan dus ook geen info vinden of er een model met dit nummer is gemaakt.

Omdat ik graag modellen heb van nog bestaande treinen (al of niet rijvaardig), zou ik graag weten of deze loc nog bestaat en of er een model van is. Mag ook een ander nummer hebben, als de uitvoering verder klopt.

En wellicht niet on topic voor dit deel van het forum: wie maakt de mooiste BR 18.4/5 (zonder alle stroomleinbeplating)? Ik heb zelf het liefst een model met aandrijving echt op de drijfwielen, zoals de Roco (al is dat dan met een motor in de tender en cardan as naar de Locomotief)

Dit is niet mijn eerste Duitse uitstapje. Ik heb ook al een V200 (gewoon een klassieker) , BR 103 (ook een klassieker) en een BR 216/8 (kan ze niet uit elkaar houden, er is een verschil aan het dak lijkt het wel. Deze heb ik omdat ik er vroeger ook één had en ze reden per ongeluk wel eens met een Plan E dacht ik). ook heb ik dus de Liliput Rheingold set uit 1928 (omdat ik toen nog geen andere rijtuigen had voor mijn 3737), en een Lima 1:87 TEE Rheingold set (nostalgie, ik had deze uit een Lima startset vroeger, nu netjes 1:87 en leuk voor achter mijn BR 103)

Verder wil ik niet gaan... totdat ik weer wat anders oploop...

Vriendelijke groet,

Robert

Sandopie

Robert,

De 18.526 is, voor zover ik heb kunnen achterhalen, niet meer onder ons. Een zusterlok uit dezelfde serie (m), de 18.528, is als standbeeld aanwezig op het terrein van de voormalige bouwer (Krauss-Maffei A.G.) in München.

In Nederland bevinden zich momenteel een aantal Duitse stoomlocomotieven, zie links hieronder. Daar zitten een aantal echte "schoonheden" tussen. Bv. BR01, 23, 41, 50, 65 e.a..

https://nl.wikipedia.org/wiki/Veluwsche_Stoomtrein_Maatschappij#Locomotieven
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stoom_Stichting_Nederland

Met vriendelijke groet,

Rinus Vos



Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

ex44

18 526 is per 24.8.1961 (dus morgen exact 56 jaar geleden) z-gestellt, op 4.12.1961 uit de bestanden geschrapt en vervolgens in Frankfurt Ost gesloopt.
Zie bron voor de levensloop van de lokomotief.

Rondje_HO

Ah, Yoko Tsuno, één van mijn favoriete strippersonages!  (y) Verkrijgbaar in het nederlands bij de betere striphandel. Er is ook een (franstalige) fansite over:  http://yoko.tsuno.free.fr/index.php

En daar staat deze loc ook op:  http://yoko.tsuno.free.fr/index.php?mod=engins&numalbum=1003&cat=0



-------------------------------



(c) Roger Leloup - Dupuis


Overigens, voor wat betreft de loc zou je ook eens kunnen kijken naar de Br. 18 611 van Fleischmann:





Falcon10

Wel grappige samenstelling eerlijk gezegd.

Op de eerste foto zie je op de achtergrond de blauw beige DB wagons, en paar afbeeldingen verder een BR120 met wit slabbetje vooraan en de rode IC rijtuigen, dus zou denken door de combinatie dat het TP 5 is.

Maar ook de samenstelling van de Rheingold stomer vindt ik interessant : Op de eerste foto zie je duidelijk het paarse bagagerijtuige zoals bv in de Lilliput/Trix/Markliun sets, wat verder zie je dan opeens een rood Mitropa slaapwagon rijtuig ( dacht dat die rode Mitropas eigenlijk alleen restaurantrijtuigen waren ? ), gevolgd door een geel/beige rijtuig met opschrift "Watanabe Kazuky Inc". Vermoed dat dit laatste rijtuig een fiktief rijtuig is ?

Wel benieuwd naar de hele samenstelling van deze Yoko Tsuno Rheingold, is die te achterhalen adhv het stripverhaal ? En heeft de echte Rheingold in deze samenstelling rondgereden ? Of is het fictief ?

Bram w

Je ook kunnen kijken de Flm br 18.629 nr 74118 met geluid.

Groet Bram.

tijgernootje

Een overlevende uit de BR 18 is de 18-201 en die rijd ook nog altijd,zie hier deze links maar:
https://www.youtube.com/results?search_query=br+18+201
Ik heb m zelf mogen ervaren in t echt langs de lijn,je word er best blij van als de lat open is  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

v140

Hoi Floris

De 18.201 is een totaal andere loc dan de eerder beschreven loc's en is een product van de DDR.
de 18.201 is een samenraapsel van de br 61.002 van de Henschel wegmanzug en een hogedrukloc.
en heeft dus niets met de beierse S3/6 varianten en te maken waar Robin naar op zoek is.
De 18.201 is dan wel weer een leuke loc om erbij te hebben (y)

Gr. Ron
Gr. Ron

tijgernootje

Daar heb je i.d.d. een punt  :-[
Dan zijn zover ik nu kan achterhalen,enkel de volgende echte BR 18-S3/6 werkelijk gebouwd:


   Baureihe      Länderbahn-Bez.                 Bauart           ab Jahr      Bahnverwaltung

18 601-605     bay S 3/6 (Neukessel) Schnellzuglokomotive 1953    Deutsche Bundesbahn
18 606-610     bay S 3/6 (Neukessel) Schnellzuglokomotive 1954    Deutsche Bundesbahn
18 611-630     bay S 3/6 (Neukessel) Schnellzuglokomotive 1954    Deutsche Bundesbahn

Welke daar nog van over zijn,dat durf ik niet te zeggen.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Biesje

Bedankt voor de treurige mededeling. Was leuk geweest om de hobby's op de één of andere manier te combineren :) Ik wou dat ik aan meneer LeLoup kon vragen waarom hij nu juist dit nummer koos.

Ik ga voor de museumlocomotief 18 478 denk ik. Moet alleen nog even denken welke uitvoering/kleurstelling. Märklin laat de echte om de haverklap overspuiten om nieuwe kleurvarianten te verkopen lijkt het wel, dus alles mag :D Ik heb het liefst een DRG uitvoering in zwart met rode wielen denk ik. Heeft ie zo voor de Rheingold rijtuigen uit 1928 gestaan?

Ik heb diverse slaaprijtuigen gevonden van de Mitropa van Fleischmann, maar of dit ook correct naar het grote voorbeeld is weet ik niet. Het Watanabe/Kazuky rijtuig is waarschijnlijk fictief.

De BR 01 heeft ook wel wat, maar vind de BR18 net iets sierlijker. Ook het Rheingold verleden spreekt me aan. De goederenlocs vind ik niet zo spannend :(
De Fleischmann heeft de aandrijving in de  tender, volgens mij dat vind ik helemaal niet leuk. Aandrijving moet op de drijfwielen :P .

Mijn Duits is niet heel best, dus bedankt voor de hulp nogmaals. Ik begrijp het wel, alleen geen idee hoe informatie op te zoeken daar ik de trefwoorden niet weet.

Mvg,

Robert

v140

#10
Ach, de baureihe 18 is een beetje een samengeraapt zooitje.

De br 18.1 is de vroegere wurtemberger C
Er is ook nog een br 18.0, een of ander Sakisch apparaat.
Br 18.2 de door Floris benoemde DDR machine
BR 18.3 de Badische Vh waarvan de 18.316 en ik meen de 18.323 nog bestaat
Br 18.4-6, de Beiersche S/6: behouden zijn de 18.478 in bedrijfsvaardige toestand , Eisenbahnmuseum Nordlingen in de oude groene kleur,
Br 18.451 is behouden , de variant met 2 meter drijfwielen  ( wordt nu in model door MTH in H0 uitgebracht)
Br 18.612 neubaukessel loc, staat/stond in Neuenmarkt Wirsberg.
Zo even tussen neus en lippen en waarschijnlijk niet volledig.
Zo veel valt er niet te treuren, er is best veel behouden

Gr. Ron
Gr. Ron

Gérard Drost

Er zijn verschillende Baureihe 18 locs.
De eerste locs werden gebouwd in de Länderbahnzeit (Epoche I) in Duitsland:

Baureihe 180, (sächs. XVIII H), erstes Baujahr 1917, nummers 18 001-010
Baureihe 181, (württ. C), erstes Baujarh 1909, nummers 18 101-137
Baureihe 182, (bad. IV f), erstes Baujahr 1907, nummers 18 201, 18 211-217, 18 231-238, 18 251-256
Baureihe 182, (Versuch DR 02 0201 (DR) Umbau 1961, nummer 18 201
Baureihe 183, (bad. IV h) 018 DB, erstes Baujahr 1918, nummers 18 301-303, 18 311-319, 1 321-328
Baureihe 183, (Umbau DR) 02 0314 (DR), Umbau 1960, nummer 18 314
Baureihe 184, (bayer.  S 3/6), erstes Baujahr 1908, nummers 18 401-424, 18 425-434, 18 461-478
Baureihe 184, (bayer.  S 3/6), erstes Baujahr 1912, nummers 18 441-458
Baureihe 184-5, (bayer.  S 3/6), erstes Baujahr 1923, nummers 18 479-508, 18 509-530, 18 531-548
Baureihe 186, (Umbau DB), Umbau 1953-1956, nummers 18 601-630

Bron: Taschenbuch Deutsche Dampflokomotieven, Horst J. Obermayer


Grz,
Gérard Drost
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits

v140

Hoi Gerard

Da's tenminste volledig.
Zijn die boekjes van Obermayer eigenlijk nog verkrijgbaar ?

Gr. Ron
Gr. Ron

Gérard Drost

#13
Hoi Ron,

Geen idee, misschien ergens op Marktplaats of Ebay Duitsland.
Het boekje dat ik heb is de 9de oplage uit 1985, toen nieuw aangeschaft. (eerste oplage is uit 1969)
Kostte DM 18,80.

Heb wel het ISBN nummer: 3 440 05530 2


Grz,
Gérard Drost


Ps. Duitse Ebay zijn diverse boekjes verkrijgbaar
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits

v140

Hoi gerard

Bedankt ! zal eens kijken of ik wat kan scoren.

Gr. Ron
Gr. Ron