Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Mijn eerste poging een HTM PCC 1100 te bouwen

in Trams en smalspoor

Gestart door Erik01, 6 augustus 2017 20:22

Vorige topic - Volgende topic

Pauldg

Erik, Ronald had twee dingen laten zien. Wat nu blijft hangen is de strakheid die hij met low melt soldeer heeft bereikt. Hij begon zijn bijdrage echter met de persoonlijke ervaring dat lijmen niet duurzaam bleek. Dat is toch wel een dingetje. Je wil toch dat je modellen voor de eeuwigheid bouwt.

Je kan ook besluiten om dit project even in de kast te leggen en bij Piet Peetoom wat low melt soldeer en een klein witmetalen kitje van een handkar oid bestellen om op te oefenen. Het is écht de moeite waard.

Groeten en succes, Paul (die ook ooit een Bec PCC heeft gelijmd en dat was ook niet voor de eeuwigheid)
Boomshanka!

skiptram

#16
Ik kan me alleen maar aansluiten bij het advies van de andere Paul.
Solderen is de beste optie (Paul/Paul en Piet optie).
Groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Erik01

#17
Beste allemaal,

Bijgaand weer een teken van leven.
Helaas best wat gedaan maar beperkte voortgang.
Omdat ik dit project echt in deze periode hoop te realiseren had ik besloten het pad dat ik gegaan was met lijm, voort te zetten.
Ik heb achtereenvolgens:
- Ramen op maat geknipt
- Dak geplakt.
- Alle kieren met Putty gedicht.
-Glad schuren
- Ultrasoonbad
- Eerste laag Vallejo primer uit de airbrush
- Tweede laag

Hier aangekomen viel samen met m'n 25 jarig huwelijks feest. Trots als ik was dacht ik leuk om dit half fabricaat inclusief wielstellen alvast te tonen, dus snel de motoren er onder geklikt. Geen seconde meer aan de gebroken "rib"gedacht. Gevolg ik duwde te hard en hij brak weer in tweeën. :-[
Brokstukken opgepakt en week later maar op zoek gegaan naar een strook metaal wat ik hiervoor kan gebruiken (De Leverancier Bec is voorlopig niet aanspreekbaar).

-Na de tweede laag geprobeerd nog wat oneffenheden weg te vijlen, maar hierbij liet de primer als een vlies los.
- De derde laag vond ik op de geschuurde plekken gewoon lelijk
Vanmiddag besloten om alle primer er weer af te halen en opnieuw te beginnen.

Hieronder nog wat bijpassende beelden.






Tot nu toe  kaal gemaakt met water, borstel en cocktailprikkers.
Iemand tip voor de laatste loodjes?

Groet,
Erik



Tulpendaal

Hoi Erik
Ga het rustig aan, een tram model duurt langer dan je denkt en versnellen gaat ten kosten van het eindproduct. Zelfs als de verf goed gegaan was, moet er nog veel gebeuren.
Wat betreft de binnensteun ik heb op Shapeways een 3d geprinte bodem gekocht waar ook goed het motor systeem van bv Skiptram in past. Misschien is zoiets ook een optie voor je?
Wat betreft het verfen, zelfs als je met Vallejo verft, moet je voor de primer waarschijnlijk naar een autoprimer grijpen. Op metaal houdt de Vallejo minder goed. Verder is je model nog niet schoon genoeg voor een nieuwe spuit beurt, AK heeft een goede paintkiller of thinner.
En ja ik heb ook de meeste stappen 2 keer gedaan. Tram bouwen is een reeks van vallen en opstaan, zie het als ern uitdaging, dan kom je er wel. ;D
Ik volg rustig verder,
Gr. Joke
Groetjes Joke

Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw

TRAM https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988

Bjor

Citaat van: Erik01 op 12 september 2017 21:49
Tot nu toe  kaal gemaakt met water, borstel en cocktailprikkers.
Iemand tip voor de laatste loodjes?

Erik,
Ik verwijder altijd verf door het metalen model een paar uur in een badje van pure Dasty te leggen (voor € 2,- bij de Wibra; de gele fles ontvetter moet je hebben)
Daarna met een wattenstaafje of doekje met rijkelijk (schoonmaak)alcohol, verkrijgbaar bij de drogist goed ontvetten, want Dasty lost wel vet en vuil - en verf - op, maar er blijft altijd een residu op het metaal achter. (En er dan met je vingers afblijven :P.)
Dan hecht ook Vallejo primer prima op metaal. Ik heb al meerdere oude Dinkey Toys met Vallejo gespoten en de laklaag zit als een huis.

Voor goed spuiten zijn er drie dingen belangrijk: ontvetten, ontvetten en ontvetten.

Ben

Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.


De Burgemeester van Hespedam

Erik<

Ik heb een mail verzonden aan je!
Niek

Sven

Dan heb je eigenlijk nog geluk gehad. Voor hetzelfde geld had je 'm helemaal afgewerkt en dan later beetje bij beetje de verf te zien loslaten. Etch primer gebruiken. Ik gebruik etch primer uit de spuitbus van Halfords. inderdaad van de autoverven.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Erik01

De bouw wordt weer opgepakt.
Na het weken in de Dusty ook de laatste verf resten verwijderd, ook de putty kwam hiermee los.
Alleen bleek dat met een spant het skelet wat veel ruimte had.
Groot was mijn verrassing dat Niek spontaan een nieuwe spant aanbood. (y)
Deze is ondertussen binnen dus ik kan met het vervolg beginnen.


groet, Erik


Erik01

Met de nieuwe rib van Niek,heb ik de tram weer op gebouwd.
Nadat de hele kap voorzien was van dunne laagjes primer, ben ik vandaag begonnen met de eerste laklaag.

Volgens recept van Joke heb ik de Vallejo 01, 074 en 010 gemengd tot beige.
Toen ik dacht dat het goed was heb ik mijn airbrush gevuld en de eerste laag erop gezet.



Het model komt tot leven. Ik vind hem nog te geel en zal voor de volgende laag nog wat wit toevoegen.

Pauldg

Verkijk je niet op een enkele kleur hoor Erik. Zodra het dak grijs is geworden fletst het geel nog wat uit en de groene bies maakt het geel optisch ook witter.

Maar het mag gerust nog wat witter. Op oudere foto's hebben de trams meer een koffiemelk kleur. Ik heb het gevoel dat de museum PCC's juist iets te donker zijn, maar dat kan uiteraard met de kwaliteit van oudere kleurenfilms te maken hebben.

Groeten, Paul
Boomshanka!

Tulpendaal

Ah je gaat weer verder, ik was al bang dat we je verjaagd hadden ;D
Bekijk het eens in daglicht, dat kan bij kleur ontzettend veel verschil maken, iets fletser en misschien een druppel meer groen, de uiteindelijke kleur is een soort van eierschaalgroen.
Voor dat je nog een keer overspuit, kun je ook licht opschuren vooral plekken die nog wat ongelijk zijn kun je daardoor verbeteren. Alles wat nu al opvalt wordt versterkt door de volgende verflagen.
Ergens heb ik het gevoel dat je verf laag wat dik is uitgevallen. Voor een volgende keer proberen meer keer dun, dat is beter als een keer dik.
Blijf het volgen (y)
Gr. Joke
Groetjes Joke

Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw

TRAM https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988

Erik01

Dank voor jullie feedback. Ik ben juist blij met de opmerkingen. Ik post juist hier om meer tips te krijgen bij mijn eerste poging.

Gisteren heb ik de groene biezen aangebracht om deze vervolgens vandaag af te plakken en over te spuiten.

Het voordeel hiervan is dat je over hetgen buiten de lijntjes gekleurd is, de nieuw laag dit afdekt.

Na dat alles weer voorzien is van een nieuwe lichtere laag, heb ik de tape weer verwijderd.


Ik merk dat ik niet helemaal tevreden ben over de groene striping . Ik denk dat ik deze nog wat ga bijwerken.
Wel vind ik de panthograaf er beter uitzien nu hij ook grijs is gespoten ipv zwart.

Sven

Ik weet het niet hoor, maar volgens mij lopen die lijnen totaal niet recht.  ???
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.