Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Artitec Plan U, Probleem met een sounddecoder.

in Digitaal

Gestart door Piet K, 7 maart 2017 19:02

Vorige topic - Volgende topic

008200

Ik heb een lastige: een rode plan U met de volgende verschijnselen:
de brugstekker zorgt dat de trein rijdt met frontsein motorbak en sluitsein andere kant. De binnenverlichting brandt alleen in de motorbak.
Dan digitaal: heb met de programmer een Lokpilot MTC decoder geprogrammeerd zoals ik heb afgekeken bij de originele sounddecoder (uit een andere set!). Dat blijkt in de decodertester te werken zoals het hoort: F0+ F1 geeft front+ sluitsein , ook andersom  rijdend . F2=binnenlicht op aux4.
Met deze decoder erin een vergelijkbaar resultaat als analoog: motorbak voorop met front en sluitsein, andersom niet. En de binnenverlichting alleen in de motorbak.
Het probleem moet logischerwijs in de motorbak zitten want als ik de motorbak van mijn eigen soundversie voor de andere twee bakken zet werkt alles wel ok. En de foute motorbak voor mijn eigen 2 bakken levert weer dezelfde duisternis op....
Nou is doormeten  lastig want alles is superklein en iets meten is tricky vanwege 21 dicht op elkaar staande pennen, de minuscule soldeereilandjes en de 8 polige ministekker. Ik heb het eerder gepubliceerde schema van Klaas bestudeerd ( knap dat  hij dit zo heeft uitgevogeld) maar door de transistoren in het schema weet ik niet goed hoe een en ander werkt.
Wie geeft een tip hoe te werk te gaan, voor ik hem op moet sturen...?
François

RobbertJan

Er bestaat een reële kans dat de bedrading
van de tussenbakkoppeling niet goed is
gesoldeerd op de printplaat.

Ik heb dit zelfde euvel gehad en alle soldeer
verbindingen op de printplaat heb ik daarna
langsgelopen, bleek uiteindelijk de draad van de
binnenverlichting niet goed gesoldeerd te zijn.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

008200

Robert-Jan
De decoder veiligheidshalve verwijderd en met een multimeter in de doormeetstand alle 8 contacten onder de printplaat gecontroleerd, daar waar de gekleurde draden aan de bovenzijde zijn gesoldeerd zitten.
Ik heb nagemeten tussen de female koppelingsstekker (dun draadje erin) en die soldeerpunten aan de onderzijde en die waren allen 0 Ohm dus ok.
Dat is dus niet het probleem zo blijkt.
Maar dank voor deze eerste tip!
François

Olav

0 ohm is niet per definitie OK.

Dat is een aansluiting die je van begin tot eindpunt doormeet en in orde is. Als een soort kortsluiting.

Je moet in ieder geval de draden ten opzichte van elkaar ook doormeten. Dan meer je oneindig, een bepaalde weerstand of een kortsluiting en dus 0 ohm.
Het eerste geval is in ieder geval goed. Het tweede geval kan ook goed zijn als er een verbruiker tussen zit zoals een lampje of zo. Het laatste geval is "oeps".
Groeten

Olav

008200

Op zich heb je uiteraard gelijk.
Maar ik heb hier gemeten tussen een stukje draad in het female-8polige stekkerbusje en een punt  onder de printplaat, om te kijken of de printplaat, via 8 gekleurde draadjes,  contact maakt met alle 8 punten van de stekkerbus.
Bij sommige kon ik ook verder op de printplaat meten. Doel was om te controleren of de printplaat alle 8 punten van de verbindingsstekker kan zien en dat is dus zo.

En er was geen onderlinge sluiting want ik bewoog wat over de printplaat omdat de 8 puntjes verrekte klein waren en lastig te treffen met de meetpen. Alleen op het goede punt gaf de meter 0 Ohm aan ( ben natuurkundige van beroep....)
François

Chris

Bij Modeltreinexpress hebben we de ervaring dat op de print van de motorwagen de transistor T3 defect is.
Dat is in 99 % van de gevallen de boosdoener.

T3 stuurt de binnenverlichting aan in de 2 volgende wagens.

Als je die vervangt, zou het weer moeten werken.

Olav

Hoi Chris,
Heb je ook een onderdeel nummer van de transistor?
Groeten

Olav

Chris

Nu niet direct, maar ik kan dat navragen :)

Jeroen Water

Is er ook zoiets voor defecte sluitseinen van de Motorwagen? Alles werkt, alleen de sluitseinen van de motorwagen niet meer. Ik kan geen losse draad vinden.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Olav

Groeten

Olav

008200

Ok dat biedt perspectief!!!
Transistor is op zich simpel te vervangen. Dus ik wacht graag op het type!

Volgens dit plaatje van Klaas Zondervan is het BC817
Artikel-nr.: BC 817-25 NXP  €0.03 met portokosten

François

Chris

Fritsprt

Vrijwel elke NPN  transistor die fysiek op de print past is toepasbaar.  Hij hoeft alleen maar een paar ledjes te schakelen
Groet Frits

FreekH

Maar toch gaat die transistor blijkbaar vaak kapot.
Misschien beter om een handjevol van deze transistors in huis te halen?

Jeroen Rood

Weet iemand met welke spanning T2 op de basis aangestuurd wordt?
Welke spanning er op "4" uit de decoder connector komt?
Als dat (net als analoog) tot 15V is, dan krijgen de transistoren een flinke basis-spanning voor hun kiezen. De BC817 mag max 5V basis-emitter hebben.

Jeroen.