Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Artitec Plan U, Probleem met een sounddecoder.

in Digitaal

Gestart door Piet K, 7 maart 2017 19:02

Vorige topic - Volgende topic

Tedo

Even het stof eraf hier:

Ik heb mijn Plan U, die af-fabriek al digitaal was, voorzien van een originele sounddecoder van Artitec. Nu vind ik het geluid wat aan de zachte kant, in vergelijking met die van een DE-2. Hoort dit, of kan je het nog wat harder zetten door een CV waarde aan te passen?

De decoder die uit de plan U kwam dacht ik in een ander model te gebruiken, maar ik krijg deze niet echt lekker werkend. Is die decoder zó afgestemd op een Plan U dat 'ie ergens anders niet goed mee werkt?
Grtz!
Tedo

008200

Als je met cv63 speelt kun je het "master" volume van een loksound 4 regelen.
Je kunt regelen tussen 0 en 192.
Bij een loksound 5 decoder moet je iets anders, maar ik kan niet zien wat, deze heeft een anders set cv-waarden.
François

Tedo

Dank! Ik zal eens kijken of het daarmee lukt! En als het toch een '5' is, kan iemand anders dat hier wellicht uit de doeken doen.
Grtz!
Tedo

hmmglaser

Ik zou je adviseren om eens een lokprogrammer aan te schaffen, dan is aanpassen een fluitje van een cent.
Mvg Mark

Tedo

Dank voor de tip! Ik heb daar al eens naar gekeken, maar bij gebrek van een Windows PC (ik heb alleen Mac's) toch niet aangeschaft.
Grtz!
Tedo

VAM65

Hoi Tedo,

De volumeregeling voor de LS5 werkt hetzelfde als bij de LS4, dus CV63 aanpassen. De default waarde is 128, en je kunt hem verhogen t/m 192.

Groeten, Marco

Ben

Citaat van: Tedo op 11 mei 2024 19:22

De decoder die uit de plan U kwam dacht ik in een ander model te gebruiken, maar ik krijg deze niet echt lekker werkend.

De decoder (het zal een LokPilot V4 zijn) is ingeregeld voor de Plan U maar dat is te veranderen. Wat gaat er niet goed, functie aansturing of rijden? En in welke lok heb je 'm gezet?

Gr, Ben.

Tedo

Ik heb de decoder zowel in een B-Models NMBS reeks 62 als in een Jouef SNCF BB 66400 geprobeerd. Bepaalde functies zijn niet oproepbaar en ook qua snelheidsregeling werkt het niet optimaal. Ook niet na een fabrieksreset (dan komt 'ie waarschijnlijk op de standaard waardes van Artitec te staan, en niet op die van ESU).

Met het geluid is het gelukt; de waarde was slechts 64. Ik heb 'm nu op 180 gezet.  ;)
Grtz!
Tedo

008200

Artitec verkoopt die sounddecoder ingeregeld en al met het geluid erop onder
Artikelnummer: 98.464 Prijs: €129,90 , momenteel niet op voorraad.
In verband met de auteursrechten houden zij dat waarschijnlijk in eigen beheer
want het maken van een soundproject is veel werk.
De Artitec soundfile voor de DE1/2 is de enige Artitec-file die bij Esu vrij te downloaden is.
François

Tedo

Dat is ook precies de sounddecoder die ik gekocht heb. Die werkte top, alleen het geluid was dus wat zachter.
Maar omdat de plan U standaard al digitaal was, hield ik een decoder over.
Grtz!
Tedo

HugoB123

Citaat van: Tedo op 12 mei 2024 07:50
Dank voor de tip! Ik heb daar al eens naar gekeken, maar bij gebrek van een Windows PC (ik heb alleen Mac's) toch niet aangeschaft.
Hoi Tedo, de lokprogrammer is met een omweg ook op een Mac te gebruiken, door een virtuele Windows op je Mac te zetten met bijv UTM. Het enige lastige is het googelen van de juiste usb driver voor de lokprogrammer ( of het kabeltje wat erbij zit).. ik gebruik het met volle tevredenheid op mijn Mac
Greets

Tedo

Grtz!
Tedo

Biesje

Hoi,

"Vroeger" kon je op een Mac met Intel processor en het programma Bootcamp een windows mogelijkheid maken. ( https://support.apple.com/nl-nl/guide/mac-help/mh11850/mac )Wellicht is dat een optie als je nog een oude Macbook, Mac Mini of iMac hebt staan. Maar dan moet je wel de computer opnieuw opstarten als je wilt overschakelen op Windows of andersom. Voordeel was dat de volledige rekencapaciteit van de processor en het werkgeheugen (niet opslag geheugen) beschikbaar was. Maar dat is voor een licht programma als de programmer app niet echt nodig, en de huidige Macs zullen wel wat sneller zijn om alles virtueel (tegelijk samen met MacOS) te kunnen draaien

Je hebt nog wel een geldige Windows installatie licentie nodig voor vrijwel alle opties.

Mvg,

Robert (die al een hele poos geen Macs meer verkoopt in een computer winkel)

HugoB123

Op de nieuwere Mac wordt bootcamp niet meer ondersteund en inderdaad je moet herstarten. UTM is een app (te downloaden uit app-store) (kost meen ik 15 euro maar ook gratis versie is beschikbaar maar dan moet je zelf updaten). standaard templates van servers zijn makkelijk te downloaden en te gebruiken. ik gebruik het met tevredenheid voor de Z21 maintenance applicatie en de lokprogrammer. beide draaien alleen op Windows. voor de lokprogrammer moet je als je geen Mac met usb hebt een usb Hubje of kabel regelen en de juiste driver voor de kabel van de lokprogrammer. bij vragen stuur maar een PB dan kijk ik even welke dat was (ik heb hier wel even mee zitten pielen namelijk).

Tedo

Dank Hugo! Ik ga er even induiken. Ik heb een recentere Mac met de eigen M processor, geen Intel meer).
Grtz!
Tedo