Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

modeltorque

in Elektronica en analoog

Gestart door Remco vM, 28 juli 2006 02:28

Vorige topic - Volgende topic

Remco vM

Wie kan mij vertellen welke weerstanden er op een modeltorque motor geplaatst  moeten worden.
Of iets anders, gaat er in ieder geval om wat er normaal verscholen zit in het rode blokje

Remco

Chris

ships...ik wist dat ik iets vergeten was... :-[

Ik ga er ook even achteraan.

PieterW

Dat zijn geen weerstanden, maar een aantal diodes in anti-parallel schakeling, bedoeld om de Concorde snelheid van de Torque te bedwingen.
Als je digitaal rijdt heb je ze niet nodig. Dan gewoon de max. snelheid instellen.

Succes
Peter
Niet iedere kop is een Hondekop

Remco vM

Citaat van: PieterW op 28 juli 2006 08:13
Dat zijn geen weerstanden, maar een aantal diodes in anti-parallel schakeling, bedoeld om de Concorde snelheid van de Torque te bedwingen.
Als je digitaal rijdt heb je ze niet nodig. Dan gewoon de max. snelheid instellen.

Succes
Peter

Ben (helaas) nog een analoge rijder, dus heb ze wel nodig.
Zijn er nog verschillende uitvoeringen van diodes, heb toevallig nog een pakje liggen
Anti-parallel schakeling?  Wat moet ik me hierbij voorstellen, weet wat serie en parallel, ben ook niet echt een techneut  ::)

Remco

Klaas Zondervan

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

PieterW

Dank voor de tekening klaas.
De schakeling geeft je de mogelijkheid de motor beide kanten op te laten  draaien.

Peter
Niet iedere kop is een Hondekop

Remco vM

Citaat van: Klaas Zondervan op 28 juli 2006 17:20
Antiparallel:

Ok bedankt Klaas voor de tekening, het is me gelijk wat duidelijker.
Kan ik gewoon elke diode hiervoor gebruiken, weet niet of er verschillen in zijn?  en hoeveel zou ik er dan moeten gebruiken?

Remco

Klaas Zondervan

Het meest voor de hand liggende type is de 4000-reeks, dus 1N4001 t/m/ 1N4007.
Het aantal diodes per tak, daar moet je wat mee experimenteren. Elke diode neemt ongeveer 0,7 V van de spanning weg. Drie diodes per tak lijkt me een mooi aantal om mee te beginnen. Ik heb geen idee hoeveel diodes er in het originele blokje van Modeltorque zitten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Remco vM

Citaat van: Klaas Zondervan op 29 juli 2006 09:42
Het meest voor de hand liggende type is de 4000-reeks, dus 1N4001 t/m/ 1N4007.
Het aantal diodes per tak, daar moet je wat mee experimenteren. Elke diode neemt ongeveer 0,7 V van de spanning weg. Drie diodes per tak lijkt me een mooi aantal om mee te beginnen. Ik heb geen idee hoeveel diodes er in het originele blokje van Modeltorque zitten.

Bedankt voor de info, ik heb gelukkig de goeie liggen 1n4001, dus kan ik daar mee aan de slag.

mvrgr
Remco

Biem

Diodeblokje bestaat uit 2 ronde zwarte blokjes ,der staat HG op  enW04m
@ randstadrailer, ik heb 2 van deze originele diodeschakelingen voor je, je mag ze gratis  hebben, ik doe er toch niets mee

Geert

Edit > Randstadrailer heeft al gereageerd, ben de blokjes al kwijt aan hem  ;D
Groeten uit Hoogeveen

Peter Korsten

Wat is het voordeel van een anti-parallelschakeling ten opzichte van een weerstand?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

RoSoft

Een weerstand wordt kokend heet, een diode niet.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Jan Huchshorn

Citaat van: Peter Korsten op 20 augustus 2006 12:07
Wat is het voordeel van een anti-parallelschakeling ten opzichte van een weerstand?

- Peter

Het grote voordeel is een nagenoeg constante spanningsval over een diode van 0,7 volt in doorlaatrichting onafhankelijk hoeveel stroom er doorheen loopt. De locmotor loopt in dit geval dus altijd op een 3x0,7=2,1volt lagere spanning dan normaal. Of de loc nu veel stroom opneemt (helling op) of weinig (helling naar beneden) maakt dan niet uit.

De spanning over een weerstand is afhankelijk van de weerstandwaarde en de stroom die er doorheen loopt ( U=IxR ). Dus helling op loopt de loc op een lagere spanning dan helling naar beneden. Het verschil in snelheid van de loc helling op/naarbeneden is bij het gebruik van een weerstand dus groter dan bij het gebruik van diodes.

@Wim
Zowel dioden als weerstanden worden warm.
Een diode 1N4001 mag continu 1 Ampere voeren, er wordt in de diode dan 0,7 watt verstookt, de diode wordt hier warm van en kan deze warmte aan de omgeving afgeven.

Weerstanden worden altijd opgegeven voor een bepaald vermogen wat ze mogen verstoken b.v. 0,5 Watt bij 70 graden Celsius. Verstook je minder dan blijven ze kouder. Vermogen uitrekenen: P=UxI.

Groeten Jan.

henk

Citaat van: Biem op 30 juli 2006 15:11
Diodeblokje bestaat uit 2 ronde zwarte blokjes ,der staat HG op  enW04m
@ randstadrailer, ik heb 2 van deze originele diodeschakelingen voor je, je mag ze gratis  hebben, ik doe er toch niets mee

Geert

Edit > Randstadrailer heeft al gereageerd, ben de blokjes al kwijt aan hem  ;D

Het zijn overigens twee brugcellen, hetgeen dus overeenkomst met acht  diodes.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.