Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Schragenhave (1:45)

in Trams en smalspoor

Gestart door RobK, 13 juni 2016 18:18

Vorige topic - Volgende topic

RobK

Eén van de modeltrambanen aangekondigd voor Volgende Halte 2016 is Schragenhave. Zal ik daar maar een draadje over openen, dan?

Het zijn de dagen voor de show, dus eigenlijk heb ik helemaal geen tijd om iets te posten, maar vooruit.

Schragenhave rust op een onderstel van schragen (aha!) en toont scènes uit de regio Den Haag (aha!), in de schaal nul (0, d.w.z. 1:45), circa 1960. Rijlengte nu 2m70, wordt 3m60.

Eerder was  (maar niet op BNL geloof ik) al het viaduct Voorburg/Leidschendam in de Hofpleinlijn te zien, waar de NZH onderdoor reed. Een andere scène is het eindpunt van HTM-lijn 5 op de Prinsessegracht.

Het mat. '46 op de foto is gebouwd door Joost en komt niet naar Arnhem. Ik zeg het maar vast.


Voorburg Viaduct in schaal 0 by Rob Kievit, on Flickr

Qua materieel is momenteel de NZH A619/A620 in aanbouw. Ja, Waelsteder, de replica, die komt er! Hij is bijna klaar en dit weekeinde al te bekijken, alleen 45 keer te klein om op de ringlijn van het Nederlands Openluchtmuseum te rijden. Kleur wordt nog donkerder (is sowieso op de foto anders dan in het echt), lichtblauwe bies komt nog, details op dak ook.


Bouw van NZH A600 in 1:45 by Rob Kievit, on Flickr

Schragenhave is nog in aanbouw, en geleidelijk komen er wat details gereed, zoals het waarschuwingslicht TRAM.


Waarschuwingslicht TRAM 1:45 by Rob Kievit, on Flickr

Momenteel heb ik wat tegenslag omdat beide analoge pendelschakelingen het hebben begeven.

De Van Meekren-pendelschakeling en de Roco ASC 2000 hebben zo'n dertig jaar opgeslagen gelegen. Op de Van Meekren-schakeling kreeg het relais na een goed verlopen proefbedrijf van een paar uur ineens kuren, en de Roco ASC werd plotseling onbedienbaar na enkele minuten. Dat krijg ik niet meer opgelost voor vrijdagochtend, tenzij iemand nog een analoge pendelschakeling heeft klaarliggen.

Dat wordt handmatig heen en weer rijden... of even een relaisje ertussen solderen, maar dan pauzeert de tram niet aan de eindpunten. Grrrr.

Uiteindelijk komt er natuurlijk een ABC-pendelunit van Lenz, maar dat lukt nu nog even niet.
Spoor Nul Weekeinde * Trams in spoor nul * Trammodelbouwblog * Webman Tramweg-Stichting

MTV

Citaat van: RobK op 13 juni 2016 18:18
Eén van de modeltrambanen aangekondigd voor Volgende Halte 2016 is Schragenhave. Zal ik daar dan maar een draadje over openenen, dan?

Ja, fijn! Ik hield je website / blog af en toe in de gaten, maar dit is natuurlijk helemaal luuks!
Het ziet er indrukwekkend uit, zo.

Groet,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Marc tramt

Mooi hoor Rob. Ik kijk er naar uit!  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

martijn v m

Gaaf. Ben benieuwd.

Tot zaterdag.

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Waelsteder

Hoi Rob,

Bij ons op de modelspoorclub zeggen we: "Niet mauwen, maar bouwen !".
Maar eh.... goed bezig; ik zie het resultaat graag op aanstaande vrijdag.

Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

RobK

Fijn om te horen dat dit draadje op prijs wordt gesteld. Vooruit dan maar weer: opnieuw een stel karweitjes af:

Aan de Leidschendamse kant van het viaduct heerst nog een gapende leegte. Daar wordt voorlopig een uithaalspoortje neergelegd - de fiddleyard zogezegd.


Tijdelijk uithaalspoor by Rob Kievit, on Flickr

Nog zonder bovenleiding maakt de A619/620 een proefrit aan de Voorburgse kant van het viaduct.


Proefrit A600 in Voorburg 1:45 by Rob Kievit, on Flickr

In schaal nul kun je bepaalde kleine onderdelen nog op hanteerbaar formaat namaken. Voor de functionele bovenleiding heb ik rijdraadklemmen getekend en ze laten etsen uit 0,4mm nieuwzilver. Op de foto zie je een klem die nog plat is, en eentje waarbij de feitelijke klem een kwartslag is gedraaid ten opzichte van de pijp. Deze dingen worden toegepast op de kruising van de rijdraad en de dwars over de weg hangende spandraad.


Trambovenleiding in 0 by Rob Kievit, on Flickr

De afstand tussen klem en pijp is wat groter dan in het echt, maar anders lukt het verdraaien niet goed.
Na het globaal ophangen van de bovenleiding is dit wat je ziet; na het precies op z'n plaats hangen zullen de vele uitstekende eindjes worden verwijderd.
Het geeft in ieder geval een heel ander beeld dan de zelf gevouwen draadklemmen die ik de afgelopen twintig jaar op het Eiland Waan toepaste. En daar weer voor soldeerde ik de rijdraad direct aan de spandraden, en dat ziet er nog weer anders uit.

Anders dan gebruikelijk is mijn rijdraad niet een lang stuk, maar zijn het afzonderlijke stukken van klem tot klem.

Alles wat hoger is dan 10 cm moet demontabel zijn. Dat geldt dus ook voor de bovenleiding; de spandraden zijn aan de masten gehaakt, en de masten staan los in (spanningvoerende) messing buisjes.


Trambovenleiding in 0 by Rob Kievit, on Flickr


Spoor Nul Weekeinde * Trams in spoor nul * Trammodelbouwblog * Webman Tramweg-Stichting

Jeroen1975

Dat zie er fraai uit Rob!

Verstuurd vanaf mijn S57 met Tapatalk

www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

RobK

Dankjewel, Jeroen.

De vorderingen zijn te bekijken op het Spoornulweekeinde, 15 en 16 oktober in Zutphen.



Tot ziens!
Spoor Nul Weekeinde * Trams in spoor nul * Trammodelbouwblog * Webman Tramweg-Stichting

Jeroen1975

Ga ik doen op de 16de.

Verstuurd vanaf mijn S57 met Tapatalk

www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Miniature Holland

Zeer mooi. Ik als Leidschendammer hoort dit te volgen natuurlijk. Rij dagelijks een aantal keer onder dat viaduct door.

RobK

Naast het rollend materieel moet ook de omgeving natuurlijk de nodige aandacht krijgen. En in schaal 0 betekent dat soms een heleboel gepriegel om het gewenste effect te krijgen.

Ik heb eindelijk boekhandel Verwijs & Stam een interieur gegeven. Dit is het resultaat.


Boekhandel Herengracht by Rob Kievit, on Flickr

Spoor Nul Weekeinde * Trams in spoor nul * Trammodelbouwblog * Webman Tramweg-Stichting

Sven

Citaat van: RobK op 28 oktober 2016 11:33
En in schaal 0 betekent dat soms een heleboel gepriegel om het gewenste effect te krijgen.
Ik bedoel maar, het is niks minder gepriegel dan elke kleinere schaal. Ik zou zeggen, het is nog erger, want jullie moeten elke klinknagel weergeven, terwijl kleinere schalen veel abstracter kunnen werken.

Ziet er erg goed uit. Bijna echt. (y)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

IJsselsteyn

Zie ik nou de Miba en de Eisenbahn Magazine in de etalage liggen?
Of denk ik dat maar? ("beroepsdeformatie van een spoorweghobbyist")

Erg fraai gedaan, die inrichting!  (y)


Steyn

Pauldg

Dat zou wel voorbeeldconform zijn. Bij van Stockum en later boekhandel Douwes ligt dat gedeelte van de winkel er vol mee.
Boomshanka!

Jeroen1975

Wat zijn de openingstijden?

Goed bezig Rob.

Verstuurd vanaf mijn S57 met Tapatalk

www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek