Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

BNLS-module: "Belgenland"

in BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0

Gestart door Nick Vandenzavel, 20 maart 2016 10:33

Vorige topic - Volgende topic

Nick Vandenzavel

Citaat van: Paul Bender op 19 april 2016 13:23
De biels van Edsko zijn ook van mij afkomstig  ;D

Ik moet toch een setje maken voor Paulus (uit mijn hoofd) dus ik kan voor jou ook wel een kudde biels knippen

Probleem opgelost dus :D Dank je wel Paul, Als je nog wat bijkomende informatie moet hebben, dan hoor ik het wel!

Gr.

Nick
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

Edsko Hekman

Hey Nick,

ik ben benieuwd hoe het met je vorderingen staat. Loopt het nog of heb je pauze? :)

Kom je nog langs op Eurospoor 2016? Zou leuk zijn je de hand te schudden.

Gr.

Edsko

Nick Vandenzavel

Heey Edsko en al de rest,

Lang geleden, veel te lang, maar ik leef nog :)

Het is nogal druk geweest de laatste weken/maanden, waardoor de bouw aan mijn modules helemaal stilligt.
Aan 1 kant is de overgang tussen BB en baan gemaakt, maar er liggen 2 rails, waarvan er ondertussen alweer eentje los is.

Nog veel werk dus, en bijgevolg ook geen Eurospoor voor mij, in ieder geval niet met de modulebakken.
Er is een heel kleine kans dat ik wel gewoon als bezoeker langskom, maar zoals gezegd, kleine kans...

Hopelijk vind ik snel weer tijd om verder te werken!

Groetjes,

Nick
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

T.Spat

Komt wanneer het komt, Nick

Het blijft hobby ;) ikzelf ben ook ooit begonnen aan een N-spoor-module
en die is door omtandigheden ook ondergesneeuwd, maar daar ga ik ook
later weer mee verder....

Mvg,

Tis
********

Edsko Hekman


Nick Vandenzavel

Vandaag nog eens een poging om verder te gaan met de modulebakken. De overgangen tussen de linkerbb en de eerste bak heb ik afgelopen week aangepakt. Dit is nu veel beter en steviger dan daarvoor...

Volgende stap was de eerste wissel leggen... De bediening van de wissels gaat via servo's lopen. Daarom al een tijd geleden een Digikeijs DR4024 aangeschaft met bijbehorende servo's. Na aankoop decoder getest, geen probleem ging allemaal vlot om... Nu ik de servo wil testen samen met de wissel, probleem servo is niet om te krijgen. Ok geen probleem even reset van de decoder en opnieuw beginnen... dacht ik dan. Wat ik ook probeer, de servo's willen niet omgaan. Ik heb zo het idee dat het resetten niet helemaal wil werken... Hierna enkele foto's over hoe ik de reset uitvoer (zoals beschreven in de handleiding). Iemand een idee waar het misgaat?



De decoder aangesloten op de uitgang van de IB2 en op een aparte transformator.



POM-programmering gekozen (main line)



Programmeertoets op decoder indrukken en rode licht brand



Locadres 9999, cv 8 = 8

Als ik dan op programmeer druk, geen reactie, er gebeurt niets...

Opnieuw programmeertoets op decoder drukken, spanning van decoder en opnieuw proberen...

Zoals te raden, geen succes.

Iemand enig idee waar ik verkeerd ga?

Groeten,

Nick


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

ruudns

Na een reset moet de spanning er eerst helemaal af dacht ik ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Nick Vandenzavel

Dag Ruud,

Stekkers gaan helemaal uit het stopcontact, dus spanning gaat er wel af dan :)

Decoder is ook niet stuk denk ik want bij het inschakelen van de spanning naar de decoder gaan de aangesloten servo's wel naar hun middenstand.

Groeten,

Nick


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

Ronaldk

Draai eens de draden van het DCC-signaal om. Dat wil mogelijk helpen :)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald's nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

racer

Heb je de decoderstappen op 128?
Groeten Bob
Fleischmann Ho Profirails (verborgen stukken Hornby) Twincenter tijdperk 3
Katzenfurt naar Fisherdorf

Nick Vandenzavel

Probleem opgelost! Ik vermoed dat het omdraaien van de draden dus de oplossing was, geen idee waarom, maar het werkt en dat telt!

Nu verder met de rest!

Groeten,

Nick


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

Nick Vandenzavel

Ai ai, al minstens 30 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic... Dringend tijd dus om het stof er vanaf te blazen...

Heel veel is er eigenlijk niet te melden. Nadat de 'problemen' met de DR4024 opgelost waren (dankzij jullie hulp) is er slechts 1 wissel gelegd, die wel werkt zoals die bedoeld is. Ook is de overgang tussen de linker BB en de eerste module opnieuw gemaakt, zodat er nu een betere aansluiting is. Het verdere sporenplan is in mijn hoofd ook uitgedacht, maar is nog niet op de modules terecht gekomen.

Wel ben ik ondertussen blijven meelezen op het forum, en zeker ook bij de medebouwers aan de modulebaan. Hierbij zijn mij een aantal dingen opgevallen die bij mijn baan anders zijn of die ik anders in mijn hoofd had... Alvorens verder te gaan wil ik eerst even zien of ik nog dingen moet aanpassen of niet. Ik heb niet bijgehouden in welk topic ik wat heb gelezen, dus moest ik iets verkeerd hebben begrepen, alvast mijn excuses hiervoor.


  • Stroomvoorziening BB
  • Afwerking modulebakken: glanzend/mat
  • Wielen onder de bakken i.p.v. stelpoten
  • Geluidsdemping rails
  • Bijkomende transformatoren onder de baan
  • Boosterhub/loconethub

1. Stroomvoorziening BB
Als ik het goed begrepen heb is het nu de bedoeling dat de BB's ook gevoed worden vanop de modulebakken, met dat verschil dat de ST-16 stekkers hiertoe omgedraaid zitten. Dit heb ik voorlopig al zo voorzien, dus hier moet ik niets aanpassen denk ik.

2. Afwerking modulebakken
Zwart is nog steeds de kleur, maar het lijkt alsof er nu voor een glanzende afwerking is gekozen i.p.v. voor een matte. Mijn bakken staan voorlopig in een matte zwarte afwerking, maar er kan nog wel een extra laag op, dus die kan ik dan glanzend maken indien nodig. Ik moet gewoon zeker weten welke verf ik koop.

3. Wielen onder de bakken i.p.v. stelpoten
Voorlopig zitten er bij mij dus stelpoten onder, en dat gaat nog zo blijven. Als ik een keertje meedoe aan een bouwdag/beurs kunnen we dat dan wel oplossen volgens mij (identieke gaten voor wielen en stelpoten?).

4. Geluidsdemping rails.
Dit puntje is voor mij niet meer duidelijk. Ik dacht dat er in het begin (te lezen het begin van mijn deelname) gezegd was dat er geen demping onder de rails voorzien zou worden. Echter zie ik op een aantal bakken (bv. de BHoUB's) nu wel een laag kurk (?) liggen. Dus demping mag/moet wel? Is er iets vastgelegd over de dikte van de demping? is het verplicht te dempen? Mag er i.p.v. kurk ook gebruik gemaakt worden van de zwarte stroken van Woodland?  Als iemand het even kan verduidelijken, dat zou zeer welkom zijn :D

5. Bijkomende transformatoren onder de baan
Ik meen in het draadje over de elektrische normen gelezen te hebben dat bijkomende transformatoren onder de baan (voor de wissels, verlichting, etc.) niet meteen wordt toegejuicht. Is hierover al iets beslist dan? Mijn wisseldecoders krijgen nu via een aparte transfo voeding, en die transfo zit gewoon onder mijn module geschroefd.

6. Boosterhub/loconetkoppeling
Het gebruik van een boosterhub is toch nog steeds niet verplicht? Ik heb gewoon vooraan mijn baan de mogelijkheid voorzien om 2 handregelaars (Rocomuizen) in de pluggen. Dit is nog steeds ok?

Een hele boterham, ik weet het, maar ik wil vermijden dat ik nu dingen verder afwerk en dan opnieuw moet beginnen :)

Moest ik nog ergens onduidelijk geweest zijn, vraag gerust meer info, die volgt dan wel :)

Planning is om op korte termijn (2 - 3 maanden) alle sporen op de bakken en de BB's gelegd te hebben, zodat ik in ieder geval bij de volgende bouwdag mijn bakken kan meenemen om een en ander te testen... Scenery en verdere aankleding volgen later :)

Groeten,

Nick
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

guest7822

Nick,
Looking good!

Elektra controleren we zowiezo voor eerste deelname tijdens een testdag, dus zal geen punt zijn. Je hebt het in elk geval correct opgeschreven.

Het zwart is niet meer mat, in de praktijk is dat te kwetsbaar gebleken, en waren er altijd al wat afwijkende glansgraden. Half mat is ook prima

Gaten voor stelpoten en wielen zijn idd gelijk. Ook prima

Paul heeft 2 mm kurk op de BHoUBs liggen, dat verschil is in de priaktijk prima op te vangen. Als je meer wil kan dat ene kleine. Uitdaging worden, maar in de BB's kan bets wel wat verschil worden opgevangen. Ik weet niet hoe dik het Woodland spul is? Zorg er anders voor dat je op het einde van de BB's niet meer dan 2 mm boven het hout zit

Bijkomende trafo kan gevoelig liggen, in het ergste geval moet je em losschroeven. Er mag zeker geen chassis deel in de bak zitten met een complete 220V installatie met schakelaars en weet ik veel wat.

Booster is niet verplicht, hub ook niet, maar wel handig. Kan zijn dat we daar wel op gaan standaardiseren. Twee aansluitingen voor de rocomuis klinkt als hub, en is dan dus prima!

Leuk als je er de volgende keer bij bent!

Walter

Edsko Hekman

Wat Walter zegt.

Mbt de verf, we gebruiken hier zijdeglans zwart voor.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk


Edsko Hekman

Mbt wieltjes, dat doen we tzt wel een keer op een bouwdag of een beurs. Is niet spannend en heeft niks te maken met het bouwen van je baantje. :)