Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

BNLS-module: "Belgenland"

in BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0

Gestart door Nick Vandenzavel, 20 maart 2016 10:33

Vorige topic - Volgende topic

Nick Vandenzavel

@walter

De woodland dingen zijn 5 mm dik dus is het zeker te doen om via de BB die 3 mm (5-2) te overwinnen... 

@edsko

Wieltjes maak ik me inderdaad ook geen zorgen over, en de verf komt ook wel ok!

Volgend ding waar ik een beetje tegen aanloop/ mee zit zijn de Engelse wissels van peco. Degene die ik heb zijn insulfrogs maar volgens de handleiding kan je deze ombouwen zodat je het hartstuk kan polariseren... Nu is de vraag hoe je dit best kan doen... is het correct dat je in onderstaande figuur de verbinding ter hoogte van C en D kan doorknippen en die vervolgens verbinden met een polarisatieschakelaar verbonden met de wisselmotor (servo) aan de andere kant van de wissel? A en B moeten dan gewoon verbonden worden met de railspanning, dus met rood en zwart? Zie aanduiding op figuur hieronder





Als ik verkeerd ben, dan hoor ik het graag!

Groeten,

Nick


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

guest7823

Gaarne ook even foto van de bovenkant

Nick Vandenzavel

Voila...



De handleiding op de verpakking van de wissel is voor mij nogal onduidelijk...

Groeten,

Nick


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

guest7823

Nope. Puntstuk polariseren gaat niet lukken. is in deze uitvoering van plastic. D'r speel wel een andere issue, maar dat kan ik je zo 1-2-3 nu niet uitleggen.

Maar als je Googled op "wiring for DCC" zou je het zelf moeten kunnen vinden  ;)

Nick Vandenzavel

Ok bedankt Paul, morgen dan maar eens bekijken!

Groeten,

Nick


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

Nick Vandenzavel

Mmmm blijkbaar is het ondertussen een jaar geleden dat ik hier nog een post gemaakt heb. Voor diegenen die dachten dat er geen Belgische inbreng bij zou komen, jullie hadden het mis.

Na vorig jaar op een bouwdag in Eindhoven mijn eerste probeersel  te hebben laten onderzoeken door het expertenteam heb ik hun aanbevelingen opgevolgd, oa over de overgangen tussen bb en inbreng...

Op advies van Paul B heb ik een houten blokje gemaakt net op de plaats van de overgangen om een stevige ondergrond te hebben (in tegenstelling tot het woodland schuim dat op de rest van de bak ligt). De overgang tussen de linker bb en de eerste bak is nu dus zoals op de foto:



De rest van de bak ziet er als volgt uit:



Zoals te zien liggen de rails op de eerste bak en zijn ook alle wissels aangesloten en werkend. Nu ben ik bezig met onder de bak alle draadjes netjes aan te sluiten en vast te zetten.

Voor de wisselaandrijvingen maak ik gebruik van servo’s. Om deze naar de servodecoder te brengen moet ik soms gebruik maken van verlengdraden, die dan uiteraard veel te lang zijn, zoals te zien op de foto.



Kan ik deze gewoon zelf inkorten en aan mekaar solderen met een krimpkous erover? Of geeft dit kans op storingen?

Volgende stap is dan de tweede bak vol met rails te leggen, wat sneller moet gaan omdat het slechts 4 sporen zijn die rechtdoor lopen zonder wissels ed.

Met een beetje geluk geraakt die bak klaar voor 18 februari en zal ik aanwezig zijn op de bouwdag in Eindhoven.

Updates volgen vanaf nu hopelijk wat sneller dan eens per jaar [emoji1]

Groeten,

Nick




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

guest7822

Nick! Da's mooi dat er beweging in zit! En dan helemal klaar voor €spoor 2018!!! Die servodraden gewoon inkorten, stekkertjes zijn kwetsbaar en langere draden met name bij servo's storingsgevoeliger dan korte. Gaat goed zo!!!!

Walter

Chris80

Top bezig! Zo worden we nog internationaal :).

Groet,
Chris

Nick Vandenzavel

Dank voor de reactie Walter! Ik ga de connectoren in de servodraden dan wegknippen.

Zijn er eigenlijk afspraken gemaakt naar adressen voor de wissels? Of is het de bedoeling dat deze allemaal per bak worden aangestuurd en dus niet verbonden zijn met de digitale besturing?

Groeten,

Nick


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

guest7823

Citaat van: Nick Vandenzavel op 21 januari 2018 18:37
Zijn er eigenlijk afspraken gemaakt naar adressen voor de wissels? Of is het de bedoeling dat deze allemaal per bak worden aangestuurd en dus niet verbonden zijn met de digitale besturing?

De (huidige) afspraak is de volgende:

De Roconet-bus is ENKEL voor de besturing van tractie. Wisselbediening wordt lokaal (per inbreng) geregeld. Of je dat via analoog of DCC doet ....... keuze van de individuele deelnemer

FYI er is een voorzichtige tendens te bespeuren om een aantal zaken via Loconet te gaan oplossen, maar dat is echt nog in de kinderschoenen. Er moeten eerst een paar andere zaken opgelost / gestructureerd worden  :-[

Maar bovenal: leuk te zien dat d'r vooruitgang zit in je project  (y).

En je weet het: domme vragen bestaan niet. Hooguit domme antwoorden.

Edsko Hekman

Idd. Goed om te zien dat er beweging in zit.
Kom je naar de bouwdag in Eindhoven? Als je nog wat hulp nodig hebt, is dat wel de dag om dat te regelen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk


Nick Vandenzavel

@Paul

Bedankt voor je reactie! ik voorzie dus aparte sturing (via mijn IBII) voor de wisseldecoders.

@Edsko

Voorlopig is dat wel het plan :) Vooral om de bak die nu af is, samen met de BB links, even laten na te kijken door de experten :)

Een definitieve bevestiging volgt nog!

Groeten,

Nick
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

Edsko Hekman

Als we nu die tweede bak van je op de bouwdag nog even afmaken, dan is meteen alles getest die dag. Lijkt mij een beter plan. ;)

Gr.

Edsko

Nick Vandenzavel

Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

Nick Vandenzavel

#104
Bij het aan mekaar koppelen van mijn BB's en bakken blijft dat mijn oorspronkelijke plan danig afwijkt van wat er nu neergelegd is. Het gevolg hiervan is dat de openingen die ik gemaakt had in de zijpanelen (tussen BB en inbreng) nogal groot zijn uitgevallen, en op een aantal punten ook verkeerd liggen.

Tijdens een van de vorige bouwdagen bleek ook dat er een kleine afwijking zat tussen mijn zijpanelen en die van anderen. Ik denk dat het daarom beter is om nieuwe zijpanelen te laten zagen, waarin dan meteen de correcte openingen gemaakt kunnen worden. Misschien kunnen we dat zaterdag even overleggen.

Daarnaast liggen nu bijna de twee doorlopende sporen over mijn volledige inbreng. Ik hoop dat op zaterdag tijdens de bouwdag (eventueel met wat hulp) helemaal klaar te krijgen, zodat ik de ligging en uitlijning naar andere bakken/inbrengen meteen kan testen alvorens ik begin met ballasten en het opbouwen van de scenery. Tegelijkertijd moet iemand met kennis van zaken dan maar even oplijsten welke dingen er nog aangepast dienen te worden om helemaal conform de nieuwste regels te zijn (ik denk bv. aan de kleur van de bakken, aan de HUB voor de bediening etc.).

Bedoeling is wel niet om alles mee te nemen, dus enkel de bakken zelf, de BB's en de twee zijpanelen. Anders wordt het weer een heel gepuzzel om alles in de auto te krijgen...

Tot zaterdag!

Gr.

Nick
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven