Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

De bouw van een Leidse stadstram A300

in Trams en smalspoor

Gestart door lokloods, 20 september 2015 15:18

Vorige topic - Volgende topic

lokloods

Nou dan zoals beloofde aftrap rond de bouw van een Leidse stadstram van de serie A300.

eerst maar eens een foto van alle messing onderdelen en de bovenbouw uitgevouwen.






De bovenbouw gevouwen en deels al gesoldeerd. het begint een vorm te krijgen waardoor je meer lust.


volgende keer wat meer.

wiebe

Bert van Gelder

Fraai!

Misschien wil je voor de beginnende zelfbouwer ook wat foto's plaatsen tijdens bijvoorbeeld het zetten van de onderdelen?

Benieuwd naar je volgende update!

Gr, Bert

roadster36

Bert , dat is niet zo moeilijk hoor.
Gewoon in een tang met een platte bek en omvouwen.
Aan de vouwkant zijn meestal de vouwlijnen al inge-etst

lokloods

Ja dat klopt, het is echter wel zaak om na het vouwen de vouw even in te solderen. Zodoende krijg je en stevige vouw die niet snel meer vervormd.

Wiebe

lokloods

even een foto van de bovenbouw met een zijde gevouwen



en het onderstel gevouwen en zoals je ziet de vouwlijnen gesoldeerd en de bankjes maar meteen geplaatst.



er komt meer

wiebe

ronald1956

Netjes  (y)  (y), ben alleen benieuwd hoe je het dak gaat maken (is dat een gietdeel ? , zie hiervan niets op de foto's)

lokloods

Hoi Ronald,

Ik ben vergeten om op de overzichtsfoto een zakje mee te fotograferen.  Hierin zitten nog wat bronzen applicaties, zoals b.v.  de koersrollen en de veren. Daarin zit ook een gietdeel van het dak.

Overigens is het bouwpakket van Philotrain.

Vr. Groet,
Wiebe

DV modelspoor

Dus dan is het dak een messing gietdeel?
Ben erg benieuwd (y)

Heeft/had fairfield ook niet een A300?
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

lokloods

Nee,  het is geen messing gietdeel. Het is kunststof.

Vr. Groet,
Wiebe

WeKra

Check ook mijn Facebook

ronald1956

Citaat van: naoorlogsNS op 20 september 2015 17:43
Philotrain , Dus dan is het dak een messing gietdeel?

Citaat van: lokloods op 20 september 2015 18:38
Nee,  het is geen messing gietdeel. Het is kunststof.

Kit van GM&S neem ik aan ?.

Als het maar mooi gegoten is , straks gespoten zie je er toch niks meer van .  (y)

lokloods

@ Wes het is een HO kit
@Ronald,  Als je goed leest zie je dat het een kit is van Philotrain en niet van GM&S.

Ik heb trouwens nog wel een kit liggen van GM&S. Dat is een kustlijnen van de NZH

vr. groet,
Wiebe

ronald1956

De kits van GM&S zijn ook Philotrain kits  ;D

lokloods

Weer wat geleerd. Dat wist ik niet.

Groet,
Wiebe

lokloods

vandaag maar eens de tussenschotjes van het interieur gebouwd. Om e.e.a. later demonteerbaar te maken heb ik op het voetplaatje van het tussenschot twee moertjes van 1,6 mm gesoldeerd. Hierin gaan dan vanaf de bodem van het chassis twee boutjes.
het is geloof ik al een keer uitgelegd hoe dat te doen. Schroef het boutje strak in het moetje met de voetplaat er uiteraard tussenin. voor het aandraaien even een drupje olie op het boutje. Kan hij niet meegebakken worden. en dan het moertje aan het plaatje solderen. Wat verdunde fosforzuur en dan een klein beetje soldeer aan een relatief hete bout. ca 380 gr.
dit is het resultaat:



toen maar eens de schorten (of heet dat anders?) voorzien van een messing U profiel. Eerst op het profiel op vier plaatsen een klein beetje tin en dan het profiel op de plaats van bestemming klemmen met een omgekeerd pincet en aan de andere kant bij gebrek aan beter een papierklem. Geen paperclip maar zo'n zwarte klem met twee beugeltjes er aan.
toen de soldeervlam er op en dan komt e.e.a. als gegoten aan elkaar te zitten.



en dan passen en als dat zo is dan aan het chassis met de stoelen solderen.





en vervolgens de vanger afmaken met twee stripjes messing die aan de voor- en achterzijde de schorten met elkaar verbinden. Wel even een malletje gemaakt om de hoogte te houden van de schorten



De bronzen verenpakketten en aspotten liggen al kaar. Dat voor een volgende keer.

vr. groet,
Wiebe