Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

2020

in Grootspoor

Gestart door Hans Reints, 21 juli 2006 18:36

Vorige topic - Volgende topic

Klaas Zondervan

Citaat van: stig op 22 juli 2006 02:20
Ben ik toch benieuwd waarom Sobat Kras hiermee komt.
Dat heeft hij me via een PB laten weten, maar dat telt niet.
Een vraag die op het forum wordt gesteld moet op het forum beantwoord worden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

sander1985

#16
Citaat van: Marco Reparon op 21 juli 2006 22:50
Het type op de foto heeft niet in Nederland gereden, zie de grote roosters op de huif.

Volgens mij is dit toch echt hetzelfde type als de NS 2000-en. Ik heb er is eentje zelf in model geknutseld (nog zonder goed onderstel) maar de roosters kloppen echt wel.
Het zou natuurlijk kunnen dat dit een hint is naar de VSM ofzo om zo'n ding aan de collectie proberen toe te voegen want het zou met hun diesellocs een leuke aanvulling zijn. Het enige wat aan het uiterlijk zou moeten worden aangepast lijtk me een likje verf en NS-buffers en koppeling etc. Voor de rest is het precies een NS 2000

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Hans Reints

Sorry Mannen,
Gisteren, gelijk met het prive bericht aan Klaas, had ik het antwoord op jullie vraag (verklaring) op dit forum gezet. Maar om een of andere reden is dat niet door gekomen??!!.
Ik wilde weleens weten of dat deze lok cq type nog wel bekent is bij de (jonge)forum leden. Tot mijn grote vreugde was er maar een die dacht dat het een loc van Corus was geweest de rest is redelijk historisch bewust van de achtergrond van dit type.
In NS tijd werden de 600-en, de latere 2000, voornamenlijk ingezet in de goederendienst en reden zo o.a. de Pernisse olietreinen.
De getoonde lok is er een van de Lehigh Cementplant in Mason City Iowa en komt van een goede vriend van mij uit Spijkenisse.

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Klaas Zondervan

Citaat van: Sobat Kras op 22 juli 2006 19:00
de rest is redelijk historisch bewust van de achtergrond van dit type.
Geen wonder, zou ik zeggen. Op de voorganger van dit forum zijn modellen van dit loctype enige malen besproken. En in dat andere befaamde spoorwegtijdschrift is de 2000 ook meerdere malen in woord en beeld getoond.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

laurent

ik wist niet eens dat er een lokserie 2000 was geweest :-[ en oude corusloks kennende...
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Hub

Voor een tekening met maten van de NS2000 zie:
http://www.trainz.nl/gallery/view_photo.php?set_albumName=Fokke&id=ns2000


Met vriendelijke groet,
Hub

mmhajvth

Ik kende het model pas een paar maanden.  ;D
Maar dat is net genoeg om een redelijk antwoord te geven op de hiervoor gestelde vraag.
Verder denk ik dat jongere die het niet wisten ook niet gereageerd hebben.
Maar nu we het hier toch over hebben wilde ik nog even een vraagje stellen over deze loc om bij me zelf alles iets verder op een rijtje te krijgen.

Men heeft het ook wel eens over een "super Sik" Of in ieder geval een loc die groter is als de sik maar om 1 of andere reden wel veel met de sik word vergeleken. Is dat ook deze loc of is dat weer een ander.

Alvast bedankt

Mark

PS: Ik moet toch maar eens een betere geschiedenis leeraar zoeken  ;)
love to build realistic     let's be kind.

Julius

Je zult met SuperSik waarschijnlijk de Grote Sik bedoelen, een soort opgeblazen Sik die was bedoeld voor wat zwaarder werk. Dat was niet deze serie, maar de locserie 400 (niet te verwarren met Plan V serie 400). Dingen waren geen overweldigend succes, het bakkie beviel veel beter en dus zijn ze vrij snel weer van het toneel verdwenen. Uit mijn hoofd zeg ik dat er geen exemplaar bewaard is gebleven.

Groet,
Julius

Tedo

Hè jammer; dacht ik even dat dit 'n loc was die naar Nederland zou komen om bij één of andere museale organisatie tot 2000 omgetoverd te worden...

Ook duikt steeds de naam "frietloc" weer op; destijds werd een model van een 2000 in RM zo genoemd omdat 'ie van frietbakjes was gemaakt. Verder heeft 'ie niets met friet te maken, en werd vroeger ook nooit zo genoemd.
Grtz!
Tedo

Rob Ellerman

Julius, klopt wat je zegt. Al de grote Sikken zijn destijds in Mijdrecht  "geKoekt". Zoals het met zoveel mooi en oud NS mat. is gegaan............  (snif)
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

krab

Volgens mij is er wel een grote sik (400) bewaard en rijd bij de Vsm dacht ik.
En dus niet gekoekt.

mvrg Sjaak
Zie ook mijn baan op n-spoorforum.nl


Julius

Haal je wellicht twee locseries 400 door elkaar? Van de andere serie 400, zeg maar het lokaalspoorbakkie, is er wel eentje rijvaardig bewaard gebleven (loc 451 bij de MBS). Die serie heeft verder echter niets van doen met de Sik.

Boerpost

#28
Idd, er zijn geen locs uit de serei 401-415 bewaard gebleven. Waar Krab mogelijk mee in de war komt, is het feit, dat bij de MBS de 451 is terecht gekomen. Dit is echter een totaal andere loc, 3-assig, ipv 2-assig zoals bij de serie 401-415. Nog een opmerking over de locserei 451-460: Deze mogen niet vergeleken worden met de serie 500/600/700 (Hippel) Het zijn namelijk qua uitvoering totaal andere locs. 

Ok, als jongere hobby-ist had ik uit het plaatje idd een serei 600/2000 gehaald. Hopen en dromen dat zoiets nog rijdensd in ons landje komt ( Dream on, dream on...)

Groetjes, Gert ( die net zag, dat Julius een bericht met dezelfde strekking had geplaatst, geeft niet, zo blijft het leuk en leer je van elkaar ;) :D)

krab

#29
Sorry had een afbeelding gezien maar niet nagekeken of het een echte of model was.........
mvrg Sjaak


Ps ben zelf bezig met een ns 600/2000 in n spoor
Zie ook mijn baan op n-spoorforum.nl