Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Sneltram Utrecht spoor-N

in Trams en smalspoor

Gestart door Toni Babelony, 20 mei 2015 05:34

Vorige topic - Volgende topic

Michel van den Hof

Toni,

Ziet er mooi uit.
Alleen valt me op dat de overhang bij het middelste draaistel bij beide bakken niet gelijk c.q. symmetrisch is.

Krijgen we nog foto's van de kappen in een dekkende kleur gespoten?

Mvg, Michel

Toni Babelony

Hallo Michel, dat heeft te maken met het nylon chassis.  :'( Slechte materiaalkeuze. De volgende order wordt allemaal gedetailleerd acryl zodat er maar heel weinig kans op falen is! Alles is verder mooi symmetrisch opgemaakt hoor, maak je daar maar geen zorgen over! Morgen ga ik de bakken jn de primer zetten na een goede wasbeurt. Dan komen de details goed naar boven.
NIEUW! Kabuto Models voor zeldzame Japanse details voor jou modelbaan!

WeKra

Ik volg al een tijdje op afstand, maar moet toch even zeggen dat het er erg goed uit ziet! Goed bezig hoor!

Wel zou ik de middenspijl in de voorruit weghalen, deze oogt nu nogal dik. Deze kun je denk ik het beste nabootsen door 2 stukjes overheadsheet tegen elkaar aan te zetten en in te plakken en met een zwarte stift langs de rand, of eventueel nog met een dun(ner) stukje styreen.
Check ook mijn Facebook

Toni Babelony

#33
Hallo Wes, bedankt voor je interesse!

De middenspijl was een overweging om weg te halen of te laten. Hij is nu 0.3mm dik en heb hem gereduceerd naar 0.2mm (het minimum). Ik heb de middenspijl na veel wikken en wegen maar gelaten zodat hij ook weggehaald kan worden. Misschien dat ik een mal laat maken om de voorruit (en eventueel de rest) te kunnen vormen met een doorzichtig plastic, want het is een vervelend hoekje waar de ruit in moet komen.

P.s. een Alpha-voorproductie prototype is inmiddels besteld en de modellen in dezelfde aangepaste vorm zijn te bestellen op Shapeways. Iets dunnere raamspijlen bij de cabines, rigidere kastopbouw en aangepaste chassisonderdelen. Nu nog een vouwbalg ontwerpen (zwart papier kopen) en de basis is voorlopig klaar.
NIEUW! Kabuto Models voor zeldzame Japanse details voor jou modelbaan!

Sven

Een spijltje van 0.2 mm? Dat komt bij Shapeways nooit door de controle heen. De kans op breken is veel te groot en zij nemen dat risico niet.

Verder ziet het er goed uit. Altijd tof om je eigen ontwerp voor het eerst geprint te zien.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

NS264

Ik herken het model meteen! (y)

Komt ie ook in H0?
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Toni Babelony

Sven, op het model zitten meerdere 0.2mm spijltjes, maar die zijn 0.001mm breder, dus net iets boven de marge. Het spijltj. Is ook nog ongeveer 0,5mm diep en ongeveer een centimeter hoog, dus redelijk stabiel.

Koen, het model is niet gepland in H0 omdat ik geen persoonlijke interesse erin heb. Als er veel amimo voor is (zeg +10 bestellingen) zal ik het overwegen. Het vereist wel een investering in onderdelen voor de bouw (wielen en aandrijving). Van H0 onderdelen heb ik ook niet veel benul. xD
NIEUW! Kabuto Models voor zeldzame Japanse details voor jou modelbaan!

Toni Babelony

#37
Vandaag flink gewassen en in de primer gezet:





Na wat zandpapier er ongeconcentreerd overheen halen en de 2e primerlaag:



Ik denk na een 3e laag primer plus een verflaagje gaat dit er voor spoor-N een leuk trammetje worden. Heb alleen geen gele verf...

Jammer van de printlijnen, maar je kunt niet alles hebben he. Misschien dat de kwaliteit van Shapeways wat hoger ligt dan die van DMM?
NIEUW! Kabuto Models voor zeldzame Japanse details voor jou modelbaan!

Sven

Het ziet er hetzelfde uit als FUD van Shapeways, dus idem printlijnen. Je moet gewoon beter/meer schuren om 'm zo goed als glad te krijgen. Dat kan best, maar het kost veel tijd. Ik schuur zo'n 1-2 uur op mijn kleine stoomtramlok met schuurpapier korrel 400. In FXD ben je sneller klaar met schuren, maar je moet nog steeds schuren. Het is uiteindelijk echt de moeite waard om er die tijd en moeite in te steken! Jij heb niet zo'n moeilijk model om te schuren, geen klinknagels ed.

Waarom zou je 3 primerlagen doen als je na de 2e laag niet schuurt? Ik doe één laag, dan schuren, dan een 2e laag en dan alleen eventueel een 3e als ik nog iets heb geschuurd en het echt nodig lijkt. Het hoeft echt niet dik, als het hele model maar gedekt is.

Voor het verven vind ik acrylverf zoals Tamiya erg prettig werken met dit soort prints. Heb Vallejo nog niet geprobeerd, maar dat schijnt ook prima te gaan.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Toni Babelony

Sven, bedankt voor de tip. Ik heb met P1000 geschuurd, maar dat was niet naar wens. Misschien dat P400 inderdaad beter werkt.

Voor verf is hier Tamiya en Mr. Colour beschikbaar. Buitenlandse merken zijn zeldzaam en de binnenlandse merken zijn volgens mij al goed genoeg (Japan heeft inmiddels één van de grootste hobbymarkten van de wereld).
NIEUW! Kabuto Models voor zeldzame Japanse details voor jou modelbaan!

Michel van den Hof

Ziet er goed uit Toni.
Idd jammer al die printlijnen en de klus om dat netjes weg te werken.
Ben erg benieuwd naar het uiteindelijke perfecte eindresultaat.
Het model is zeker een N aanwinst, zeker met de mooie aandrijving er zo simpel in te bouwen.

Mvg,
Michel

Sven

1000 is veel te fijn. Het verbaast me niets dat je dan teleurgesteld bent in het resultaat. Ik gebruik overigens waterproof papier, maar schuur wel droog.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Toni Babelony

Even een snelle update tussendoor. De ontwikkeling van dit model ligt even stil, omdat ik bezig ben om het onderstel flink aan te passen voor nog meer gebruiksgemak. Tussendoor maak ik nog andere ontwerpen. Dit zijn voornamelijk details voor Japanse modelbanen (maar ook te gebruiken voor andere doeleinden natuurlijk) en dit ding wat ook heel even bij de Sneltram in Utrecht heeft gereden:



De details zijn grof, omdat het in 1:160 is en de afmetingen kloppen niet helemaal, maar persoonlijk zit me dat niet zo dwars. Dit omdat het een heel klein model wordt (±10cm lang) dat erg smal is en dus moeilijk is om een motor in te bouwen. Dakdetails en klinknagels volgen nog. Daarna komt het complexe ontwerp voor het onderstel... Ik denk dat ik het onderstel en het onderste gedeelte van de kap (chassis en voetplaten) ga samenvoegen voor stabiliteit in de constructie.
NIEUW! Kabuto Models voor zeldzame Japanse details voor jou modelbaan!

Sven

Klinknagels in 1:160? Ik vind 'm wel af. Leuk trammetje!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Michel van den Hof

Dit is een 1200 volt HTM Buitenlijner.
De 57 en 58 bestaan nog en zijn allebei rijvaardig. De 58, die in Nieuwegein heeft gereden van een jubileum, is pas helemaal gerestaureerd.

Erg mooi model Toni.

Michel
(via mobiel)