Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Sneltram Utrecht spoor-N

in Trams en smalspoor

Gestart door Toni Babelony, 20 mei 2015 05:34

Vorige topic - Volgende topic

Toni Babelony

Hallo Koen, ik weet nog niet precies wanneer hij leverbaar is, want ik moet eerst testprints gaan doen en testritten voordat ik hem beschikbaar ga maken. Het moet wel een compleet pakket worden waar niet veel meer aan gedaan moet worden anders dan verven, doorzichtig plastic voor de ramen erin lijmen en voorzichtig in elkaar klikken. Ik ben van plan hem bestelbaar via Shapeways of iMaterialise te maken, maar dan moeten de losse onderdelen van Tomytec e.d. wel zelf er bij gehaald worden.

Ik moet nog een oplossing vinden voor het harmonica gedeelte, want ik heb het model aangepast zodat het door ±140mm radius bochten kan gaan met een ander verbindingsstuk via het draaistel. Waarschijnlijk wordt dit een soort 'origami' van zwart papier.



Citaat van: KoenF. op 22 mei 2015 11:54
Een leuke kijktip voor de bouw van de N-baan is archief van EdwardBary.

Ik kan geen informatie over iets in Utrecht, behalve het spoorwegmuseum, vinden hier...
NIEUW! Kabuto Models voor zeldzame Japanse details voor jou modelbaan!

Sven

Je kunt ook in rubber printen bij Shapeways voor de harmonica. Heb het zelf nog niet geprobeerd/besteld, want het vertraagt de levertijd van de hele bestelling tot 3 weken.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Michel van den Hof

#17
Heel erg mooi Toni.

Mist er overigens niet 1 aandrijfas?

Ik vermoed dat het rubber te dik en nooit flexibel genoeg zal zijn.

Origami kan prima.
Knikken binnen/buiten boven tegengesteld aan zijdes en de overgang er tussen zigzaggend onder 45 graden, en de balg is 1 gesloten geheel.

Michel
(via mobiel)

NS264

Ook niet als je op het blauwe deel klikt in mijn bericht?

Deze archivaris heeft juist alles over het treinverkeer rondom Utrecht verzamelt. Niet alleen Utrecht.
Juist bedoeld om de modelbouwer opweg te helpen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Toni Babelony

@Sven en Michel: ik dacht er ook aan om het uit rubber te laten printen, maar dat leek me te stug om een goed functionerende balg te maken. Het 45˚vouwen is inderdaad de mooiste oplossing, maar bedenk dat dit een spoor-N project is waar dit waarschijnlijk te grof gaat worden. Ik denk dat de simpelste oplossing de beste is voor dit project: http://www.modulbau-nuernberg.de/sven/dt8_10/index.html Bedankt ook voor het opmerken van de missende aandrijfas! Er kunnen natuurlijk ook mensen zijn die een tweede motor willen installeren :)

@KoenF: helaas. Er staat geen Utrecht specefieke sectie op de site, enkel wat updates wat er rondom het Centraal Station gaande was.
NIEUW! Kabuto Models voor zeldzame Japanse details voor jou modelbaan!

NS264

Onder het knopje "infrastructuur pagina 8" staat aardig wat, of ik moet het heel erg mis hebben.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Tijmen

De tekeningen zien er heel goed uit.  (y)
is dat rubber van shapeways niet wat grof? het is natuurlijk altijd te proberen,

Toni Babelony

#22
@KoenF: ah, ik zie het nu. Interessante site wat dat betreft, maar helaas nauwelijks iets over de Sneltram. Helaas is deze website met redelijk omvangrijke informatie al uit de lucht sinds een paar jaar: http://www.tramnieuwegein.nl/

@Tijmen: Dank. Het zijn allemaal renders in een 3D programma, dus als alle data goed is overgezet zijn ze bijna waarheidsgetrouw (de wagenkappen dat is). Ik denk dat het gebruik van 3D geprint rubber (in Japan noemen ze het 'rubber-like'...) een beetje teveel is van het goede. De kosten worden te hoog en ik denk dat papier een betere oplossing kan bieden. Hiervoor ga ik ook een soort opzetstukjes maken aan de zijkanten zodat er niet gelijmd hoeft te worden, maar de vouwbalg in tussen de wagens kan worden ingezet.

Het geheel ziet er sinds gisterenavond zo uit:



Dit gaat het bestelbare aanbod worden wat betreft de 3D geprintte onderdelen:

- Geel: wagenkappen en opzetstukken van de draaisteldetails. Wordt geprint in hoog gedetailleerd acryl;
- Paars: dubbel gemotoriseerd chassis. Standaard Tomytec motor (2x) en draaistel benodigd per wagendeel (2x).  Wordt geprint in nylon;
- Rose: ongemotoriseerd chassis. Enkel zes wielsets moeten worden toegevoegd met eventuele gewichtjes (loodtape). Wordt geprint in nylon;
- Groen: enkel gemotoriseerd chassis. Standaard Tomytec motor (1x) en draaistel (voor stroomopname) benodigd per wagendeel (2x).  Wordt geprint in nylon;

Niet 3D geprintte onderdelen:

- Vouwbalg (in ontwikkeling). Papier;
- Decals (in ontwikkeling).

Prijzen zijn nog onbekend.
NIEUW! Kabuto Models voor zeldzame Japanse details voor jou modelbaan!

Sven

Ik zou dingen in FUD liever niet ontwikkelen die nog moeten bewegen. Die klipjes van jou zien er breekbaar uit. FUD wil niet echt meegeven, eerder breken. Maar goed, je moet het eerst maar eens proberen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Toni Babelony

Met FUW bedoel je Acryl? Hier worden geen delen in geprint. Ik heb bewust alle bewegende delen in zwart nylon (BSF?) gepland en alleen de exterieurdetails (wagenkap en draaisteldetails). Deze zijn opzetstukken en bewegen zelf niet.
NIEUW! Kabuto Models voor zeldzame Japanse details voor jou modelbaan!


Toni Babelony

#26
Citaat van: Mitchell op 26 mei 2015 11:02
FUD heeft hogere kwaliteit als Acrylic ;)

Ach ik zie het nu. Het is bijden acryl, maar de ene is UV 'gecureerd' polymeer en de ander een fotopolymeer. Geen idee wat precies het verschil is, maar ik bedoel dat de modellen die ik ga maken in UV acryl (FXD) worden geprint. Ik heb dit al eerder gedaan via DMM (Japans bedrijf) en ben erg tevreden erover. Ik ben er ook aan het denken om ze eerst in FUD te printen omdat dat wat goekoper is.

Ik ben bijna zover om de eerste testprint te bestellen, maar moet nog wat aanpassingen maken om het zo goekoop mogelijk te maken. Het model van de wagenkap is van erg hoge kwaliteit en meer dan 130MB zwaar. Meer dan Shapeways of iMaterialise toestaan. Ik heb niet veel zin om de wagenkap als tweedelig pakket aan te bieden, dus daarvoor moet ik nog een oplossing vinden.

P.S. ik heb ontdekt dat het model teveel polygonen heeft. Morgen dus de boel flink glad gaan strijken en onnodige rondingen weg nemen. 
NIEUW! Kabuto Models voor zeldzame Japanse details voor jou modelbaan!

Sven

Je hoeft geen rondingen weg te nemen, maar je moet gewoon minder triangles hebben. Je ontwerp is eigenlijk heel simpel, met veel rechte onderdelen. Dat bestand kan veel en veel kleiner. Ik maakte die fout ook in het begin. Eerst ontwierp ik het hele model in solids, daarna exporteerde ik het naar STL. Bij de export kregen dan alle onderdelen dezelfde solid naar mesh behandeling. Nu heb ik een aparte laag gemaakt in het document, waar ik de onderdelen die af zijn heb geconverteerd naar mesh. Zo kun je bij veel rondingen, zoals een ketel, relatief veel meshes gebruiken, terwijl andere onderdelen veel minder meshes nodig hebben. Scheelt overigens ook in exporteertijd.

Ik gebruik overigens ViaCad, weet niet hoe dat in andere programma's gaat. Als je wilt dat ik naar je ontwerp kijk en mogelijke verbeteringen, stuur me dan een pm.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Toni Babelony

Ik gebruik 123D Design en had de modellen geëxporteerd in fijne rendering. Geen goed idee was dat. Vandaag heb ik ze geëxporteerd in medium rendering, wat gelukkig de kwaliteit niet beïnvloed heeft voor zover ik kan zien. Ik ben pas sinds een paar maanden bezig met 3D modelleren (en printen), dus zulke dingen zie ik nog over het hoofd.

Het probleem is hiermee opgelost en heb ik direct de eerste testprint besteld bij DMM (Japan). Als deze naar verwachting is, zal ik gelijk de modellen beschikbaar stellen op Shapeways voor bestelling!
NIEUW! Kabuto Models voor zeldzame Japanse details voor jou modelbaan!

Toni Babelony

De eerste testprint is binnen! Geprint bij DMM, maar ik verwacht dat de kwailiteit bij Shapeways hetzelfde of hoger is.

Het kwam netjes in een zakje binnen.



De kap ziet er goed uit. Geen klachten hierover. De onderdelen klippen er bijna vanzelf uit omdat ik het zo ontworpen heb. Enkel een lichte vingerdruk op de verbindingsstukken en ze zijn los.



De draaisteldetails glijden perfect op de Tomytec draaistellen en de door mij ontworpen draaistellen en de tram rijdt met gemak door een radius van 140mm!



De buitenste draaistellen hebben een beetje overhang naar de buitenkant zoals in het ontwerp. Gaat helemaal goed!


Op een paar ontwerpfoutjes na in het chassis (iets te lang en de motor past net niet in de houder) en de fout om in nylon te printen, ga ik weer terug naar de tekentafel om deze fouten weg te werken.

Uiteindelijk gaat dit model in de verkoop met gecombineerde chassis-en-kap print om de kosten zo laag mogelijk te houden!

In de tussentijd heb ik inmiddels als een webshop opgezet, genaamd Kabuto Models, waar Japanse details in spoor-N grootte te koop zijn. Het is nog niet veel, maar dat gaat niet zo snel binnen een weekje tijd ;)
NIEUW! Kabuto Models voor zeldzame Japanse details voor jou modelbaan!