Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

BMB 00-modulebaan, Algemeen.

in BNLS Litter Bin

Gestart door St00mboy, 15 april 2015 11:06

Vorige topic - Volgende topic

nighttrain1

lekker bezig mannen, mooie lange slepen achter de locs.  (y)

Prachtig!!
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

St00mboy

De mini-rijdagen agenda is weer bijgewerkt. Er zijn nu 7 plekken bezet:



Ik zoek nog steeds een gegadigde voor woensdag 23 december.

Leen.

St00mboy

#4232
De mini-rijdagen agenda is weer bijgewerkt. Er zijn nu 9 plekken bezet:


Het is nog geheim wie er zich allemaal aangemeld hebben. ;) Na elke dag komt er hier een fotoverslagje en dan zie je vanzelf wie er geweest zijn.
Morgenmiddag komt er een forumlid even een uurtje of wat rijden.

Ik zoek nog steeds wel een gegadigde voor woensdag 23 december.

Leen.

St00mboy

#4233
Vanmiddag kwam forumlid Christiaan (ChristiaanB) langs en hebben we lekker een uurtje of twee op de baan gereden. Zijn vader, eveneens modelspoorliefhebber, was ook meegekomen. Christiaan heeft een warme belangstelling voor Brits spoor, vooral voor het meer moderne materieel. Hij had zijn eigen spullen meegenomen, zodat het eens lekker de benen kon strekken op de "Heilige Graal", zoals hij de BMB-baan in zijn PM noemde. (y)
Christiaan reed met zijn Class 70 en hij had ook een mooie Class 52 Western van Dapol meegenomen, die hier in Ierland over Jan zijn bak raast:


Hier zie je Christiaan in actie met de multimuis:


Hierbij de villums van de treinen van Christiaan (ik krijg die beginplaatjes nog niet helemaal naar wens  :-\.) Eerst de Class 70 met zijn trein:

https://www.youtube.com/v/oqJ59FQAXv0&feature=youtu.be

....en de Class 52 Western met zijn BR (WR) Mk1's in "chocolate & cream":

https://www.youtube.com/v/agl9L8IWPBQ&feature=youtu.be

We hadden het weer even lekker voor elkaar met zijn drieën.  (y)

Leen.

St00mboy

#4234
De mini-rijdagen agenda is weer bijgewerkt. Morgenmiddag wordt er weer gereden. Er zijn vanaf nu 11 plekken bezet:



Ik zoek nog steeds wel een gegadigde voor woensdag 23 december.

Leen.

St00mboy

#4235
Dit moeten we ook maar eens een keer doen:

https://www.youtube.com/v/ZS6UOhauoRs

We hebben de z21 nu 4 jaar dus wordt het wel eens tijd.  :-[

Leen.

P.S. De z21 is in 2017 een keer geüpdated, maar daarna niet meer.

Marcel112

Zullen we naar kijken als ik langskom.

Of het moet zijn dat het niet gewenst is te updaten....
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

St00mboy

Ja, dat is handig als je er even mee wil helpen.  (y)
Dan kunnen we misschien gelijk het hele zaakje updaten incl. de WLAN muis en als het kan ook de Multimuis.

Leen.

Edsko Hekman

Hmmm.... multimaus updaten.... moet ik ook eens doen....

Marcel112

Leen,

Muizen is niet via die app te doen.....

Wordt dan dus ook laptop meenemen.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube


St00mboy

#4241
Zojuist samen met BMB-er Cees weer even een paar uurtjes gereden. Vorige week ontspoorden Cees zijn Pullman rijtuigen steeds en daarom had hij ze daarna gechekt en aangepast. Het is een bekend fenomeen bij deze en ook Gresley rijtuigen dat het eerste en/of tweede rijtuig af en toe ontspoort. Dat heeft met het kortkoppelmechaniek te maken. Cees wilde graag vandaag testen of zijn ingrepen resultaat hadden en of de N7 van Oxford Models goed zou rijden. Daar was ook een aanpassing aan gedaan omdat het meeloopwiel niet laag genoeg kon komen en dus ontspoorde. Op deze villum is te zien hoe het ging:

https://www.youtube.com/v/Gixa0LF1zj8

Feiloos!  (y)

Dat wil overigens niet zeggen dat er geen ontsporingen e.d. waren, maar deze keer niet van Cees zijn trein.

Leen.

BrightonBelle

Is dat van de Pullmans nog ergens gedocumenteerd? Ik heb een sleepje dat nog geen rails heeft gezien, maar dat zou ik wel willen achter mijn Atlanttic H1.......

Grtz Gerard

Hans van de Burgt

#4243
@Gerard,

21/01 rijden mijn Pullmannen achter de H1 in Schoonhoven. Als het goed is, voorzien van nieuwe Hunt koppelingen. En dan maar afwachten of ze ontsporen.

Gr, Hans

St00mboy

#4244
Ik heb aan Cees gevraagd wat hij precies uitgespookt heeft. Hij zei dat hij de koppelingen heen en weer haalde om te voelen of ze ergens bleven steken. Bij de eerste twee rijtuigen - waar het ontsporen altijd gebeurt - heeft hij iets weggevijld wat blijkbaar in de weg zat.
Ik heb ooit een keer het volgende over dit onderwerp van internet gedownload:
"Hornby Pullman & LNER Teak Coach Derailment Problem Fix.

A number of years ago I was lucky to be given as a present the first of the new Hornby Pullman coaches with working lights.  These worked perfectly running on my Model Railway when brand new.  Even with a rack of five coaches.  So impressed with the detail of these coaches, as soon as the new LNER Teak coaches came on the market, I coundn't wait to get my hands on a set.  With the same level of detail as the Pullman's I said 'Well done Hornby'.

Sadly, some time after the Pullman's started to encounter problems with points and then just on sections of straight track.  All of the track is Peco and have not found any other problems with my older stock.  These of which have been fitted with the new Hornby metal wheels.

As luck would have it I have found the solution to the problem.  It appears the new NEM pocket coupling system used on these coaches has one major problem and can be fixed with some WD40 or 3in1 oil, a terminal screwdriver and cloth.

If you look underneath both types of coaches you will see a plastic bar between the bogie and the base of the coach. The coupling fits to this, goes between the bogie centre pivot (or center casting) and then connects to a spring.  Over a period of time, dust or dirt mounts up and causes this bar and the base of the coach to rub and start to stick.  Without free movement of this coupling bar and the bogie, the coach derails.

To stop this, carefully place a terminal screwdriver at the side of the coach between the centre of the bogie (where the centre pin is located) and the coach body.  Carefully twist and lever apart the bogie from the body (Please note on the Pullmans there is a cable that is located within the centre of the bogie and you will not be able to remove the bogie completely).  Once you have lifted the bogie you can turn the bogie 90 degrees (Pullmans) or remove completely to see the coupling bar.  For all bogies be careful you do not damage the stepboards but these can be reattached if they come off.

Using a soft coth that has been either sprayed with WD40 or 3in1 Oil, wipe the bottom of the coach that is under the bogie. Moving the coupling bar from side to side so you get a even lubrication.  You will also need to lubricate the large V shape guide underneath the gangway on the coach.

It is also a good idea to lubricate the shaft on the bogie, this will make the bogie move more freely.  Make sure you do not soak the coach as this will find it's way onto the wheels and you will loose adhesion between the loco and track.  One this is done, reattach the bogie and repeat with the other end.

I have done this to all my new coaches and have managed to have a rack of 9 coaches without any major derailments.  I hope this rectifies the same with your models."


Deze man loste het met olie op. Alleen zou ik geen WD40 of 3in1 olie gebruiken want dat is niet erg plasticvriendelijk. Ook zou ik niet de bogie op de beschreven manier loshalen, maar eerst de opbouw losmaken d.m.v. de nokjes aan de onderkant van het underframe en dan vanaf de bovenkant de bogie losmaken.

Mijn eigen Gresley rijtuigen hebben hetzelfde probleem. Ik heb dat een paar jaar geleden opgelost door er Roco/Hornby kortkoppelingen (Roco 40270) voor te gebruiken. Sindsdien hebben ze al menig rondje zonder ontsporingen over de BMB-baan gereden. Maar ik ga deze koppelingen binnenkort waarschijnlijk toch vervangen door Hunts. De vraag is dan of ik dan voor de zekerheid de eerste twee rijtuigen maar even met rust laat.   ::)

Leen.