Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Marklin spoor 1 rails buiten

in Wat zijn we aan het rijden?

Gestart door Bello, 14 februari 2015 13:05

Vorige topic - Volgende topic

Bello

Hoi allemaal

Ik ben van plan om mijn collectie märklin maxi in de tuin te laten rijden. Daarvoor moet er natuurlijk nog wel een baan komen. Ik heb veel märklin spoor 1 rails. Heeft iemand ervaring met deze rails buiten? Ook de wissels, kun je die buiten gebruiken of zitten ze na verloop van tijd vast ?

Gr Bert

Bahn-AG

Hoi

Märklin spoor 1 is niet zo heel geschikt voor buiten. Hoewel de rail van rvs is bevat dit net te weinig chroom om ook echt roestbestendig te zijn.
Wissels gaan hebben last van roestvorming waar deze gepuntlast zijn. Corrosie door het samenvoegen van 2 verschillende metalen zeg maar.
Märklin spoor 1 loks zijn bovendien niet uv bestendig. Voor een enkele keer buiten rijden echter niet zo'n probleem.

Mocht je buiten een baan willen aanleggen dan zou je LGB rails kunnen overwegen. Deze zijn echt voor buiten geschikt, en je maxi loks rijden er prima op.

Bart

Bello

Bart

Dank voor je reactie , ik overweeg om wel een railbedding te leggen en de rail dan alleen in voorjaar en zomer neer te leggen. Ik heb geen kunststof spoor 1 modellen, ik hoop dat maxi geen last van UV heeft.