Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

MB-module (N): "Car float"

in Modulebaan.nl

Gestart door guest7823, 19 januari 2015 17:11

Vorige topic - Volgende topic

guest7823

Ik loop al een tijdje te piekeren wat ik nu qua onderwerp ga doen met mijn 2 module bakken. Een van de ideeën die waar ik mee loop te spelen is een "car float"

Binnen een Europese setting heeft dat niet zo veel zin en een ander probleem hierbij is de ligging van de doorgaande hoofdsporen op 10 cm van de bak voorkant.

Een deel van de oplossing is gevonden door wat Amerikaans materieel wat ik relatief recent van iemand heb overgenomen. Het tweede heeft zich opgelost in een discussie met miss Stedahult tijdens Rijswijk 2015.

Voorlopig concentreer ik me qua praktische bouwzaken nog even op de algemene infrastructuur voor de N-spoor modules, maar het hoofd kan blijmoedig verder piekeren over de uitwerking van bovenstaand idee.

Voor diegene die eens willen kijken waar het allemaal vandaan komt:

Industrial & offline terminal railroads of Brooklyn, Queens, Staten Island, Bronx & Manhattan

En nee, ik ga niet de Bronx terminal bouwen, dat heeft iemand al gedaan  :P



Martin Welberg

Tim al een tijd niet meer gevolgd was te verwachten..


Hendrik Jan

Wat is nu de oplossing?
Het water aan de achterkant?

Leuk plan
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

guest7823

Nope, de hoofdsporen naar achteren. Zal betekenen dat de module niet in alle configuraties bruikbaar is, maar dan heb ik er nog twee die wel mee kunnen.

Ik zal d'r binnenkort een schetsje van maken, maar Danielle / miss Stedahult wil voor thuis twee wat diepere black-boxen hebben zodat ze daar twee maal een halve cirkel op kan leggen en dan achter haar module een constructie a la mijn brug unit er tussen zodat ze rondjes kan rijden. Indien we die maatvoering slim doen kunnen we het zo maken dat die naar achteren liggende hoofdbaan ook precies op mijn aftakkings-modules passen. Zeker als ik er dan ook nog rekening mee hou dat ik bij het mee doen van Peter v/d Leek met zijn kopstation een keerlusmodule overhou die ik dan "omgekeerd" kan gebruiken.

Maar zoals gezegd het zit allemaal nog in het peins en piekerstadium. Danielle gaat gewoon een standaard BNLS inbreng maken (dwz hoofdbaan aan de vookant), maar zijn wil voor thuis "iets" hebben om rondjes te kunnen rijden en ik wil eerst de divers boog en aftakkings-modules af hebben zodat we ook bij de N-baan een gesloten cirkel kunnen maken zoals er nu al voor de h0 baan is.

Ik wil echter die basisbakken zo maken dat we qua opties nog een aantal andere varianten kunnen maken. Bij h0 speelt dit alles minder omdat je daar binnen de breedte van de bakken niet zo heel veel wint door de hoofdsporen van voren naar achteren te halen. Bij N-spoor ligt dat wat anders.

VOOR ALLE DUIDELIJKHEID: het zit allemaal nog in het gedachtenstadium en zijn N-specifieke zaken. Ik zal z.s.m. met schetsjes en foto's komen van proefopstellingen ed. D'r komt nog ruim de gelegenheid om het idee af te schieten

Miss Stedahult

Ik heb ff het linkje in je eerste post gevolgd en het ziet er wel vet uit zo'n car float  (y)

Ben benieuwd naar wat ideetjes dus zodra je die aan papier/scherm hebt toevertrouwd, schroom niet om ze te delen  ;)

Je hebt mij weer aangewakkerd dus hier draaien de raderen ondertussen ook......
Het A4 diorama was erg leuk om te doen, maar een eerste echte baan/module is natuurlijk extra spannend  :D
Danielle is op 31 juli 2017 overleden

Met een railgroet van Danielle ;-)


Duitse N-spoor module Petrushafen

guest7823



Zo iets. Met name de maatvoering van "Danielle's rondrijbak" is nog een punt van aandacht. Ik kan me voorstellen dat "zo klein / krap mogelijk voor de thuis situatie de voorkeur heeft. Aan de andere kant geeft "iets groter" op beurzen wat meer mogelijkheden.

Echter die mogelijkheden zijn ook te creëren met de universele bocht of aftakmodules die ik nog aan het maken ben.

guest7823

Een mogelijk beursvariant:



Het zal de oplettende kijkertje opvallen dat ik (per abuis/toeval/onbewust opzettelijk ???) precies de keerlus heb genomen die we niet nodig hebben indien Peter van der Leek meedoet.

Maar in deze variant zouden er dus meerdere "hoofdspoor achteraan" inbrengen kunnen mee doen en krijgen we feitelijk gewoon een "back-to-back"opstelling zoals we die ook kennen van de h0 baan.

En JA, in deze variant moet er even goed gekeken worden naar de afstand tussen de ruggen van de modules en dus (bij gebruik er van) de maatvoering van de "Danielle's rondrijbak(ken). Indien er gebruik gemaakt wordt van de aftakmodules (of een evt nog te maken binnenbochtmodule) speelt dat wat minder

gvandersel

Waar staat nu het publiek  ??? ???

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Simplex

Op de tekening, boven en onder. Daar is het zicht op de bakken
Ze staan rug aan rug.
Mvh Steef


gvandersel

Paul,

IS dit niet voldoende (past in twee blackboxen)


Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

guest7823

Tuurlijk is dat genoeg  ;D

Maar de oplossing i.c.m met Danielle / miss Stedahult is OOK een optie  (y)

Waar het mij een beetje om gaat / ging is: kan het / is het zinnig om voor N-spoor ook een compatible norm te maken voor "spoor achter" zonder het oorspronkelijke concept al te ver uit z'n verband te rukken. Het lijkt dat dit dus kan. Houden we enkel de vraag over: willen we het   ???