Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

MB-module: "Kroya" (H0m)

in Modulebaan.nl

Gestart door Eelco Storm, 15 december 2014 10:16

Vorige topic - Volgende topic

Eelco Storm

Zo. Aangezien ik dus ook mee doe, en twee stevige stokken achter de deur heb om ook echt te gaan bouwen (Dilz, Stedahult), hierbij mijn topic voor de BNLS modulebaan. In H0m.

Thema wordt Java, eind jaren twintig, begin jaren dertig. Hoewel mijn eerste gedachten uitgingen naar een van de fraaie spoorbruggen die Java kent, is dat moduletechnisch vrij lastig uit te voeren:



Wie weet een later bouwproject. Want een brug met Eendaagsche Express en een stevige Mallett er voor is wel erg mooi  :)

Voor deze module echter ga ik uit van station Kroya. Op dit station werden de verschillende delen van de Eendaagsche Express gesplitst en samengesteld. Het station zelf is een leuk, modern gebouw.



Leuk vakwerk seinhuisje er bij:



Aangezien het stationsgebouw Indische art deco-achtig is, geeft me dat de mogelijkheid om ook wat meer gebouwen in deze stel neer te zetten. Bandoeng was (en is) een fraai voorbeeld van koloniale art deco bouwwerken, dus daar zal ik wel leentjebuur gaan spelen.

Te verwachten materieel zullen bakken van de Eendaagsche Express zijn:



Een loc gaat nog even puzzelen worden. Ik hoop dat tzt een 1CC mallett tot de mogelijkheden behoort:



Maar een zelfbouwprojectje op basis van een H0m locje behoort ook tot de mogelijkheden. Zoals dit leuke apparaatje:



De bouw van de module zal over een paar maanden beginnen, ik heb het afgelopen jaar een Kwalitatief Uitermate Teleurstellend jaar gehad en momenteel geen ruimte voor modelbouw. Dat zal de komende maanden wel gaan veranderen. Dat geeft me in elk geval genoeg tijd voor het verzamelen van foto's en informatie en het maken van een lay-out.

Ik ben nu vooral heel benieuwd hoe het knutselen van gebouwen en het maken van een landschap gaat zijn, dat heb ik nog niet gedaan. Het is wel een mooi excuus voor een paar tripjes naar Nederland, want zaken als styreen en rails zijn in DK aanzienlijk duurder dan in NL.

Eelco

Edsko Hekman

Hi Eelco,

goed om te horen dat de kogel door de kerk is.  (y) Per slot van rekening ben jij ook de aanstichter van dit H0m geweld. Misschien kun je de heer Dilz overhalen ook een bakkie te bouwen. Wel twee, dat is meer uitdaging voor hem natuurlijk.
Overigens, er staan een boel stokken klaar hoor.  ;D (y)

Maar euh, leuk thema! En zo'n brug kan prima, maar dat is misschien een vervolg projectje.

Heel veel succes en vooral plezier!

Gr.

Edsko

Reinout van Rees

Het valt me op hoe interessant het materieel er uit ziet! Ik weet eigenlijk geen moer van de spoorwegen in Indonesië af, blijkt. Die laatste lok lijkt op een duitse BR64. En zo'n mallet is gaaaaaaf.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Eelco Storm

Moet je even mijn digitale collectie bekijken. Staat heel veel leuk Indisch spul. Alles hadden ze daar. Van kleine tramlocjes tot enorme 1DD mallets of 1F1 tenderlocs...  (y)

https://www.flickr.com/photos/spoorwegarchief/sets

Eelco

guest7822

Met een standaard bak is zo'n brug wat lastig.... Ik heb dat anders opgelost, met een verlaagd middenstuk. Zie BNLS module Lenneübung.

Walter

Tjalling

Hallo Eelco,

Welkom!
Mooi thema, heb je al bedacht hoe je dit op de beperkte ruimte weer wil geven?

Groet,
Tjalling


Reinout van Rees

Eelco: merci! Die fotocollectie ga ik op m'n gemak doornemen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Simplex

Mooi! Over een paar maanden, dan kunnen we vast een testdag in Aalborg plannen  ;D
Mvh Steef

Eelco Storm

Citaat van: Walter Smit op 15 december 2014 11:24
Met een standaard bak is zo'n brug wat lastig.... Ik heb dat anders opgelost, met een verlaagd middenstuk.

Een verlaagd middenstuk is inderdaad precies waar ik ook aan dacht. Maar voor nu even te bewerkelijk.

Citaat van: Tjalling op 15 december 2014 11:35
Mooi thema, heb je al bedacht hoe je dit op de beperkte ruimte weer wil geven?

Dat ga ik de komende tijd eens uitdokteren. In elk geval een redelijk simpel sporenplan.

Eelco

Jan Bouwman

Leuk onderwerp! Met of zonder brug.
Ik heb in mijn ontwerp 'in the Dutch Mountains' het inderdaad ook opgelost met een verdiept middenstuk. Experts hier op het forum noemen dat een 'zakbak'  ;D   ???
Ik ga je volgen.
Bye
Jan
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Edsko Hekman

Gewoon twee bakken Eelco  ;) Eentje voor je station, eentje voor/met het seinhuis en aanverwante zaken.  ;)

Maar even serieus, ik vind die seinhuisjes wel erg mooi!  (y)

Hendrik Jan

Leuke plannen, Eelco.
Is jou wel toevertrouwd daarvan iets moois te maken.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Eelco Storm

Citaat van: Edsko Hekman op 15 december 2014 15:32
Gewoon twee bakken Eelco  ;) Eentje voor je station, eentje voor/met het seinhuis en aanverwante zaken.  ;)

Maar even serieus, ik vind die seinhuisjes wel erg mooi!  (y)

Jajaja, 2,40mtr, en ik kom al wandruimte tekort vanwege de 22 meter boek die ik heb staan...  ;D

Dat seinhuisje is geweldig, het wordt allee een beetje gokken naar de maatvoering. Er staan/stonden diverse schitterende Europese seinhuisjes op Java. Wat dacht je van:


Surabaja Kota

of


Jakarta Kota (kon helaas geen betere vinden, maar het idee is duidelijk...)

Briljant zou overigens zijn om station en overkapping van Tandjong Priok in model na te bouwen:







;D


Eelco Storm

Terecht, je bent een van de aanstichters  ;)

In het boek "Spoorwegstations op Java" staat zowaar een redelijk duidelijke ontwerptekening voor station Kroya. Eens kijken of ik die wat kan vergroten.