Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Wateringbury Railway Station in OO

in Banen of diorama's

Gestart door Hans van de Burgt, 14 augustus 2014 00:18

Vorige topic - Volgende topic

zuylen

Inderdaad fraai. Ik sluit me aan bij st00mboy. (y)

Hans van de Burgt

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of Han al een reactie heeft over de mogelijkheid van een Kadee #58 met Nem zwaluwstaart.

Grzz,

Hans

Hans van de Burgt

Het heeft even kruim gekost, maar uiteindelijk is het, denken we, gelukt.
Bijgaand het railplan van Wateringbury Railway Station.



We hebben geprobeerd zoveel mogelijk elementen uit de werkelijke situatie in te passen in het baanplan.
Het plan is zo opgezet dat meerdere spoor era's tussen 1930 en 1960 kunnen worden uitgebeeld (Southern Railway of Britisch Railway.)
Later zou eventueel ook nog kunnen, maar dan moet men eigenlijk een derde rail toevoegen voor elektrisch materieel.
De loopbrug is een concessie, en dateert van net na 1960.

Linksboven is een klein rangeerterreintje in de vorm van een Inglenook Sidings railpuzzel.
De locloods aan de linkerzijde is niet prototypisch, maar toegevoegd als extra spel element en herbergt de loc voor de Inglenook Sidings.

Het is uiteindelijk toch een rondlopende baan geworden. Tamelijk ondiep, maar wel met heel veel ruimte voor lange treinen.
Hoewel er geen keerlus is, kunnen de treinen toch in beide richtingen keren. Dat wil zeggen de (stoom-)locs kunnen keren op de 'verborgen' draaischijf.
Aan de rechterzijde is een traverse toegepast als 'fiddle yard'. Deze heeft zes sporen voor treinen met een lengte van 1,5m.

Tanks+Treinen
Hans van de Burgt

Falkenberg

 (y) (y) (y) een zeer volwassen railplan, gelukkig eens wat anders dan het standaard ovaal of keerlus naar keerlus op twee vierkante meter. Langs de wand geeft je de meeste rijlengte voor een gegeven oppervlak.
1 puntje: weet je zeker dat je de draaischijf op het achterste spoor aansluit? Dan moet je je lok altijd op dat spoor zetten om om te lopen. Als je de draaischijf op een of twee sporen verder aansluit kun je kiezen welk spoor van je traverser je lok op rijdt.
Ik kijk al uit naar je bouwvoortgang, no rush  8)

dirkjan

Hans van de Burgt

@Falkenburg,

Jouw suggestie nemen we graag over. De wissel net voor de draaischijf kan daarbij komen te vervallen.
De combinatie traverse en draaischijf is zo opgezet, dat deze ook voor relatief kleine banen kan worden toegepast.

Grzz,

Hans

ruudns

Creƫer je niet een stuk meer rij mogelijkheden door de overloopwissel om te draaien?

Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Hans van de Burgt

@Ruudns,

Over het verloop van de wissels hebben Sierd Jan en ik tamelijk lang van gedachten gewisseld.
De keuze is uiteindelijk gemaakt het prototype waar mogelijk voor 100% te volgen.
Bijna alle toegepaste wissels zijn daarbij convergerend in de rijrichting geplaatst.

Grzz,

Hans

Hans van de Burgt

Onderstaand het seinenplan voor Wateringbury Railway Station.
Deze komen alleen op het zichtbare deel aan de boven- en linkerzijde.



SB    Signalbox                                                 
CP    Catchpoint                                         
1      Up Starter                                           
2      Up Advanced Starter (Limit of shunt)     
3      Down Starter                                         
4      Down Advanced Starter (Limit of shunt)
5      Up Distance
6      Up Home
7      Down Distance
8      Down Home
A-G   Ground Disc Signals (Shunting)

Sierd Jan werkt nog aan een uitleg over het Britse seinwezen.

NB. De suggestie van Falkenberg m.b.t. de aansluiting van de draaischijf op de traverse is zoals je kunt zien overgenomen.

Grzz,

Hans

Bello

Hans

Ik vind het heel erg mooi. Je ziet in dit topic dat als je van te voren alles goed bestudeert en bedenkt er echt een heel goed gebalanceerd ontwerp ontstaat. Het wordt zo een echte afspiegeling van de werkelijkheid, niet alleen in de scenery, maar ook in het rijden etc.

Als ik nog eens een nieuwe baan maak dan.........

Groeten Bert

tijgernootje

Ik mis in de laatste tekening echter nog 1 ding  :o
Waar is nou de aansluiting gebleven tussen de opstelsporen+draaischijf en de baan  ::)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Hans van de Burgt

@Tijgernootje,

De zes opstelsporen komen op een schuiftraverse te liggen.
Daarmee kun je zonder wissels van treinen wisselen.
Als je de zes sporen via wissels gaat verbinden, ben je tamelijk veel ruimte kwijt.

Grzz,

Hans

tijgernootje

Ok duidelijk,dat had ik dan blijkbaar even over t hoofd gezien  :-[
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Hans van de Burgt

Gisteren heb ik het nieuwe DCC pakket van Hornby ontvangen. Dit pakket bestaat uit een computerprogramma Railmaster 1.56 en de eLink, een interface tussen een PC of laptop en de modelspoorbaan. De treinen, wissels, seinen en draaischijf (9999 adressen) worden bestuurd met het computerprogramma. Een mobiele telefoon of tablet kan daarbij gebruikt worden als 'remote control'.



In een klein half uurtje staat het railplan van Wateringbury Railway Station op het scherm:



In een aparte draad zal ik tzt het Railmasterprogramma bespreken.

Grzz,

Hans

Falkenberg

Ook in je programma zit je draaischijf verkeerd  8)

dirkjan