Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Wateringbury Railway Station in OO

in Banen of diorama's

Gestart door Hans van de Burgt, 14 augustus 2014 00:18

Vorige topic - Volgende topic

Hans van de Burgt

@Hendrik jan,

Nou, een beetje hout... Ik dacht meer aan lasersnijden uit hout.
Heb een mooi adresje gevonden met redelijke prijzen.
Om een idee te krijgen:

MDF 2mm 600x300mm 2,98
MDF 2mm 600x300mm 2,59
MDF 2mm 600x300mm 2,69

Multiplex berken 1.2 mm 300x150mm 7,45
Multiplex berken 2 mm    300x150mm 6,85
Multiplex berken 3 mm    600x300mm 3,53
Multiplex berken 4 mm    600x300mm 6,98

Dit is maar een klein gedeelte van het assortiment.
En speciaal geprepareerd voor een lasercutter.

Ik denk eraan om de houtskelet delen uit multiplex te snijden.
Gebruik te maken van dakspanten uit hetzelfde materiaal. (Dat heeft Paul Lindsay-Scott niet gedaan)
Wanden te maken van stripjes houtfineer.

Grzz,

Hans


mdjr78

Citaat van: Hans van de Burgt op 28 augustus 2014 08:35
Als alternatief kan ik ook gaan voor de
Hornby M7 Class
.

*kijkt rond of er niet te veel mensen luisteren*
De M7 is wel een beetje een lelijke lok.

Werner


Tanks+Treinen

Citaat van: Hans van de Burgt op 31 augustus 2014 16:49
@Sierd Jan,

Jij weet als geen ander dat de situatie in Wateringbury in de loop van tientallen jaren niet of nauwelijks veranderd is. In het oog springende wijzigingen: afbraak delen van het stationsgebouw, elektrificatie in 1960/61 (derde rail), bouw loopbrug 61, vervangen armseinen pas recent.
Dat maakt Wateringbury voor modelspoor hobbyisten zo interessant.
Er kan materieel van meerdere Era's worden ingezet.
Alleen niet altijd door elkaar,natuurlijk.

Tja, ik weet dat die Fowler Class een ex-LMS loc is.
Zou die nooit in SE gereden hebben, als BR loc?

Grzz,

Hans


Even de quote verplaatst vanaf de Litterbin, hier leek hij mij meer tot zijn recht komen.
Wateringbury is inderdaad prima te gebruiken als een algemeen station voor zeg de periode 1935-1960. In die periode veranderd er inderdaad erg weinig. Als je Wateringbury bouwt, kun je met wat kleine veranderingen, zoals bijvoorbeeld verwisselbare borden en opschriften op de baan,  zo een nieuwe periode weergeven en dus ook het materiaal van die periode inzetten. Met een beetje ruimte op je fiddleyard kun je tijdens het rijden langzaan het materieel aanpassen en de tijd laten verschuiven. Lijkt mij op zich een leuk thema voor een baan! (en geeft je een ruime keuze aan materieel)

Die LMS Fowler tank heeft bij mijn weten nooit in de Southern region gereden, maar ja, niet alles werd geregistreerd...

Sierd Jan

Hans van de Burgt

Vanavond vond ik in een boek over de Southern Railway dat ik van St00mboy geleend heb, een mooie foto van een kleine houten loc shed.


Rechtenvrije foto

Somerset Ostrich. Kleine Southern Loco Shed bij Templecombe. De loods was eigenlijk te klein om de loc te herbergen, een ex LSWR K10 4-4-0 nr. 145
De loods lijkt op de loods die Paul Lindsay-Scott (RMweb) heeft gebouwd in O, maar deze is natuurlijk de moeite waard.

Grzz,

Hans


Hans van de Burgt

#50
De tekening van de 'loco shed' is nu in CAD getekend. Nu kan hij gesneden worden.



8,4cm: Hoogte nok (zonder dakplaten)
7,5cm: Breedte loods
17,5cm: lengte loods
6cm: hoogte zijwand, en hoogte doorgang
2x 1,8cm deuren

Dakplaten 17,9cm lang en 4cm breed.

De bedoeling is dat deze uit 2mm Berken multiplex wordt gesneden.
Plankjes uit fineer worden over de spanten aangebracht.
Voor de bekleding van het dak denk ik aan een plaat van Slaters (dakpannen of leisteen)

Grzz,

Hans

Tanks+Treinen

Nice!

Ben benieuwd hoe dat eruit gaat zien.

Sierd Jan

Hans van de Burgt

We hebben nog eens kritisch naar de beschikbare ruimte gekeken.

Door de wand iets te verplaatsen, ontstaat een ruimte voor een rondlopende modelspoorbaan van 3700mm x 5100mm.
Het oppervalk ligt op1,3m.



De deur is iets naar het midden van de zolder geschoven. Daar is nu ruimte voor een weg te nemen deel; of wellicht een spoorbrug.
De ruimte voor de baan is bewust zo smal mogelijk gehouden.

Grzz,

Hans

Michel van den Hof

Ik zou in de linker hoek ook nog een driehoekje leggen, voor een net iets subtielere bocht. ;)

Met vriendelijke groet,
Michel


Hans van de Burgt

#54
@Michel,

Klopt, dat ben ik vergeten te tekenen. Nergens komt een bocht te liggen kleiner dan R4.
Het railplan, dat ik samen met Sierd Jan (Tanks+Treinen) ontwikkel, is bijna klaar.
We zijn nog even bezig om de positie van de seinen vast te stellen.
Armseinen wel te verstaan, want tot nog maar heel kort geleden, stonden er nog Southern Railway armseinen.


Signal Box Layout
Licentie: CC-BY-SA-3.0



Seinhuis Wateringbury met het pas verwijderde armsein
Licentie: CC-BY-SA-3.0




Model armseinen van Ratio nr. 490(L) en 491(R), kosten ongeveer 10 Bp per stuk.

Grzz,

Hans

Michel van den Hof

Hans,

Ga je Upper Quadrant of Lower Quadrant gebruiken?

Mvg, Michel

Hans van de Burgt

@Michel,

De Ratio #490 en #491 zijn in ieder geval upper quadrant.
Aan de foto van het prototype kan ik niet zien welke variant gekozen moet worden.
Dat is iets voor Sierd Jan om uit te zoeken.  :)

Grzz,

Hans

Tanks+Treinen

Wateringbury had upper quadrant, in ieder geval vanaf de dertiger jaren. De SR is eind jaren twintig begonnen met het vervangen van alle lower quadrant  armseinen.  Hier en daar bleef er wel eens een lower quadrant staan, maar niet in Wateringbury. De Ratio seinen zijn een goede algemene weergave van de SR upper quadrant armseinen

Sierd Jan

Michel van den Hof

Voor zo ver ik weet is Upper Quadrant ook de juist c.q. meest logische keuze, voor jouw tijdperk.
Ik vroeg het me af, omdat je op het 2e plaatje Lower Quadrant seinen hebt staan, terwijl de afbeelding van de Ratio seinen ze Upper Quadrant lens posities hebben.

Mvg, Michel

Hans van de Burgt

@Michel,

Je hebt een punt. Om de verwarring te voorkomen, heb ik de plaatjes van de lower quadrant seinen verwijderd.

Grzz,

Hans