Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Wateringbury Railway Station in OO

in Banen of diorama's

Gestart door Hans van de Burgt, 14 augustus 2014 00:18

Vorige topic - Volgende topic

guest7823

Citaat van: St00mboy op 15 november 2014 21:35
De reden dat de Britten BH rail prefereerden was dat Flatbottom rail direct in de houten sleepers gespijkerd was en de kracht die door de passerende trein op de sleeper uitgeoefend werd groter was dan bij BH rail.

Tja hoe krom kan je denken:
- Bullheadrail moet je met een stoel doen omdat het anders niet gaat. Die stoel heeft een zelf te bepalen oppervlak
- Flatbottomrail KAN je rechtstreeks op de dwarsligger bevestigen, maar ..... d'r is niemand die je verbied een stoel tussen te zetten  :-\

Citaat van: Michel van den Hof op 16 november 2014 10:51
BH rail had ook nog al voordeel dat bij een te veel versleten kop de rail omgedraaid nog een keer kon worden gebruikt. Voet werd dan kop
Is volgens mij "broodje aap" verhaal. Het kan misschien wel het idee geweest zijn, maar de praktijk was dat de rail aan de onderkant t.p.v. de draagstoelen dusdanig waren ingeslagen dat de onderkant ook niet meer bruikbaar was. Staat me bij dat de latere profielen ook gewoon een dunnere onder"kop" hadden i.p.v een symetrisch profiel

rvdb

Wat betreft Kadee magneten en alternatieven. Zie dit filmpje:
http://youtu.be/fWr6WOlnVGk

Ik ga eens wat van dat spul bestellen. Kost allemaal helemaal niks als je een beetje zoekt.

@Tjalling: Constructie keuzes zijn nog niet (definitief) gemaakt. Er worden verschillende opties overwogen. Als de scheidingswand staat en er echt gestart gaat worden is het ook allemaal wat makkelijker te bepalen. Volgend weekend begint het project :-)
Rolph

Michel van den Hof

Ik denk zelf ook dat het BH rail kunnen omdraaien niet gebeurde. En idd werd BH rail later ook niet geheel symmetrisch meer. Maar zoals ik eerder meldde wordt/werd het me wel "geleerd" in de UK. Misschien wilden ze graag slimmer/efficiënter lijken. ;)

Met vriendelijke groet,
Michel


Hans van de Burgt

@Michel,

Rolph heeft net een sample pakketje met BH materiaal ontvangen uit Engeland.



We zullen eens zien wat we er allemaal mee kunnen.

Grzz, hans

Michel van den Hof

#184
Hans, daar kun je vast en zeker heel mooi spoor zelf leggen, ook al werk je in 16,5 mm. Een kennis van me bouwt al jaren aan Birmingham New Street in P4. Double slips zijn beter te bouwen in P4 dan 00, want door 18,82 mm i.p.v. 16,5 mm passen alle benodigde rail elementen gewoonweg beter.

Hij werkt overigens met P4 Exactoscale (Fast track). Tegenwoordig niet meer zefstandig, maar ondergebracht bij C&L.


Met vriendelijke groet,
Michel

Hans van de Burgt

Hoewel de aandacht de afgelopen dagen om praktische redenen vooral uitging naar Beltring & Branbridges Halt, is er toch weer wat te melden over het 'moeder-project' Wateringbury Railway Station.



Vandaag werd het bouwmateriaal geleverd voor de nieuwe hobbykamer. Om 7:30 u.... !
En we zouden al de derde klant zijn.  :D

Zo, we kunnen dit weekend aan de slag.

Grzz, Hans


mdjr78

Hallo Hans,

Ik kwam in het boek 'Southern Counties Branch Line Steam' van Michael Welch twee plaatjes van Wateringbury tegen. Een van de overweg bij de goederenloods en een van het stationsgebouw. Dus wellicht een interessant boek voor je. Het boek is, mede met andere boeken van Welch, een aanrader.

Groeten,
Werner

mdjr78


Hans van de Burgt

@Werner,

Bedankt voor de info. Deze kende ik nog niet. Sierd Jan en ik hebben de afgelopen maanden heel wat websites, boeken en artikelen doorgesnuffeld.
Nu ga ik me op de details storten. En soms zie je dingen over het hoofd. Ik heb twee foto's van Beltring & Branbridges gevonden.
Tussen de weg en de lamp hut ligt een watertje. Dat had ik helemaal over het hoofd gezien.
Sierd Jan heeft scherpere ogen (of let beter op...) had het weer wel gezien.

De sport wordt nu om op basis van de gevonden tekeningen en foto's de maatvoering te reconstrueren.
Bijvoorbeeld de goederenloods van Wateringbury.



Ik heb hiervan inmiddels deze tekening en diverse foto's van alle zijden. En omdat hij nog steeds bestaat ook een luchtopname via Google maps.
De deuren waar de treinen door naar binnen kunnen, moeten qualitate qua voldoen aan het Britse vrije ruimteprofiel en aan de OO-normen.
Ik weet dus ongeveer hoog hoog en breed deze zijn. Alle andere maten kunnen daar van worden afgeleid.
Tja, wel een beetje wiskunde cq. goniometrie... maar mijn iPhone doet daarbij dienst als 'zak-Jappanner'.
Het aardige van CAD-tekenen is dat het tegelijkertijd ook heel veel rekenen is.

Grzz, Hans


Hans van de Burgt

Voor degene die ook het bouwen van het locloodsje van Wateringbury Railway Station willen volgen,
zie: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60493.msg3221515781.html#msg3221515781

Onder het getoonde filmpje op Youtube wordt gesproken over Howes Sound decoders.
Dit blijken aangepaste ESU decoders te zijn. Alle decoders kosten 117 BRP.
Meer info: http://www.howesmodels.co.uk/subCat/ESU/Howes%20Sound%20Decoders

Grzz, Hans


draisinenl

Michael is op 6 juli 2017 overleden

Tanks+Treinen


Simplex

Nu nog de poederdoos eroverheen  ;D
Mvh Steef