Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Wateringbury Railway Station in OO

in Banen of diorama's

Gestart door Hans van de Burgt, 14 augustus 2014 00:18

Vorige topic - Volgende topic

St00mboy

Ja, dat is het echte werk
Ik was eigenlijk verbaasd dat het op mijn manier ook werkte, al had Iain Rice natuurlijk het voorwerk gedaan en uitgelegd.

Leen.

Hans van de Burgt

@Leen,

Heb jij instructiemateriaal van Ian Rice over zijn wisselbouw aanpak? Wellicht kan Rolph daar zijn voordeel mee doen.

Waar mijn zoon zich druk maakt over een keuze tussen C&L en SMP tracks & points (ik heb trouwens een lichte voorkeur voor C&L ...  ;D), ben ik druk doende geweest met de aandrijving van de wissels. Ruud Boer (RudyB hier op het forum) heeft me geïntroduceerd bij de Eindhovensche Modelbouw Vereniging (EMV). Ik val er met de neus in de boter. Kan er zo aan de slag met CAD-werk en lasersnijden.

De wissels op Wateringbury gaan de door de EMV ontwikkelde hightech wisselaandrijvingen krijgen.
Zie hiervoor de bouwdraad van Ruud:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61093.msg3221510993.html#msg3221510993

Moet e.e.a. wel zelf in elkaar gaan fabrieken. De aandrijvingen werken op basis van servomotoren.
Tja en dan is het (leren) aansturen ervan met een Arduino als DCC decoder natuurlijk voor de hand liggend.

De versie die Ruud laat zien, is de 'onder de vloer'-variant. Er bestaat ook een versie voor bovengrondse aansturing.
Op een aantal plaatsen zullen we die tzt op Wateringbury moeten toepassen, omdat er onder de baan geen ruimte is.
Dit is een gevolg van de keuze om de gehele baan lager te leggen. Met name tussen de goederenloods en de watermolen zal er te weinig plek zijn.
We zullen de oplossing moeten zoeken in het slim toepassen van scenery, of gaan werken met 'wire'-aandrijvingen.



Hier een voorbeeld van een handmatige switch. Op een soortgelijke manier kan ook een servo gebruikt worden op een zekere afstand van de wissel.
Soms worden hiervoor pianosnaren gebruikt.

Grzz, Hans

rvdb

Dat zelf puntstukken maken voor de wissel had ik even gemist. Was een latere aanvulling van Leen volgens mij. Ook interessant. Al blijft het dat een kit van SMP natuurlijk niet de hoofdprijs kost. Je hebt naast een puntstuk dan dus nog het echte wisselstukje nodig. Geen idee hoe dat heet. Neem aan dat je dat niet zelf kunt maken (?)

Voor eigen wisselbouw heb ik nog een wild idee: De hybride SMP C&L wissel.

De dwarsliggers van de gehele wissel worden volgens de tekening van SMP uit hout gelaserd (kan mijn vader mooi regelen). Daarop komen de 'chairs' van C&L met de rails uit de SMP kit...
Geen idee of het kan allemaal maar lijkt me een leuk experiment.

Citaat van: rvdb op 13 november 2014 19:52
Op de foto zou gebaseerd zou ik geen voorkeur hebben voor C&L of SMP flexrail... Dus dan zou kostentechnisch SMP mijn voorkeursstem krijgen...

Citaat van: Hans van de Burgt op 13 november 2014 23:44
(ik heb trouwens een lichte voorkeur voor C&L ...  ;D),

Duidelijk  :P
Rolph

Michel van den Hof

Voor de duidelijkheid even een aantal gebruikte rail/wissel termen.
Er zijn er uiteraard meer.

Nederlands - (Brits) Engels

Wissel - Point
Hartstuk - Frog
Puntstuk - Vee
Wisseltong - Pointblade
Strijkregel - Checkrail

St00mboy

Ja, en ook nog "turnout".

De switch rails maak je op dezelfde manier als de frog. Ik heb bij sommige wissels nog een stukje uit de kromme stock rail gevijld, zodat de switch rail er beter in kwam te vallen.
Je kan met de diverse componenten zelf een wissel componeren. Soms zul je misschien iets passend moeten maken, bijv. een stukje van een chair afknippen of zo.

Leen.


Hans van de Burgt

@Leen,

Al met al is het een boeiende discussie geworden. Het experiment met 'eigen' bielzen, C&L railschoenen en railstaven van SMP durf ik wel aan.
Wel had ik dan graag de maten van een C&L biels. (Ik weet dat ze 1,5mm hoog zijn).
En de normmaat tussen de bielzen? Dan kan ik zowel de bielzen, als een afstandstooltje tekenen en snijden met de laser.

Als we beginnen met de traverse en 'Beltring & Branbridges Halt' zijn voorlopig nog geen wissels nodig.
Aan de andere zijde van de 'brug' kan een simpele lus geplaatst worden. Naarmate de bouw vordert, kan die steeds opschuiven.

Grzz, Hans

Michel van den Hof

In de UK is het een Point, in de USA een Turnout of Switch.

Ik had alles van C&L (met BH rail), maar ben nooit aan leggen toegekomen.
SMP/Marcway voorbeelden vond ik er altijd wat minder mooi uit zien als C&L.

Succes met het experimenteren.

Mvg, Michel

St00mboy

#157
Op speciaal verzoek deze foto:


Het is een foto van een 3-bolt chair van C&L no. 4CH101A aan een stuk rail van SMP.
Op de foto lijkt het net alsof hij om de bredere bovenkant van de rail zit, maar dat is gezichtsbedrog.
Volgens mij zijn de rails die ik heb van C&L en SMP identiek en kunnen zij gewoon door elkaar gebruikt worden.

De maat van de RTR C&L plastic sleeper is 3,6mm breed bij 32mm lang.

Leen.

Hans van de Burgt

#158
@Leen,

Dank je... Nu kan ik aan het tekenen. Ik wil alleen nog weten hoeveel ruimte er tussen de bielzen hoort te zitten. Ik wil bielzen-matjes maken van twee naast elkaar liggende sporen. De onderlinge afstand wordt bepaald door de afstand van twee gekoppelde wissels. Daarvoor willen we twee wissels van SMP gebruiken.

Bij RTR tracks zijn de bielzen doorgaans onderling verbonden met een smal strookje.
Bij mijn laser gesneden matjes wil ik dergelijke strookjes ook gebruiken om de afstand tussen twee tracks te markeren. Na het vastlijmen van de tracks, worden die strookjes weg gesneden.

De positie van de stoeltjes wordt in bielzen gegraveerd, zodat je de C&L stoeltjes heel gemakkelijk op de juiste plek kunt vastlijmen.

Grzz, ikke

Hendrik Jan

Standaard spoorstaven zijn 60 voet.
Daaronder liggen 24 dwarsliggers.

Als je het kedeng-kedeng-geluid meet met je horloge kun je dus uitrekenen hoe snel de trein rijdt ;D

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

St00mboy

Ja, zo kun je het ook doen.
Ik meet 5,3mm tussen de C&L bielzen.

Ook interessant, want hier wordt dat allemaal besproken voor de LSWR/SR:
http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/81735-southern-sleeper-spacings/

Leen.

Hans van de Burgt

@Leen,

Om een idee te geven waar we aan denken, zie de volgende website.
http://www.newrailwaymodellers.co.uk/Forums/viewtopic.php?f=15&t=24587

Dit is uiteraard wel spoor-O, maar we denken dat het idee ook heel goed bruikbaar is voor OO of H0.
Zou je me ook nog de lengte en breedte willen doorgeven van de C&L chairs.
Ik wil de positie ervan graveren in de bielzen.

Grzz, Hans

St00mboy

De gemeten maten van de afdruk van de chair op de biels zijn 5,3 x 2,8 mm.

Leen.

St00mboy

#163
Nog even dit:


Op de foto zie je rechts van de chair een uitsteeksel. Dat is een key (keg) waarmee de rail strak op zijn plaats in de chair gehouden werd door de platelayer en zijn hamer. C&L maakt dit natuurgetrouw na, bij de helft van de chairs zit de key dan ook aan de linkerzijde.

Hier vind je alles over dit onderwerp  ;D:
http://books.google.nl/books?id=ZJteAAAAcAAJ&pg=PA74&lpg=PA74&dq=rail+chair+key+directions&source=bl&ots=Bz4uZMo0fg&sig=FSlYd3P8YywxUthtlymT8--Hw38&hl=nl&sa=X&ei=C7dnVJKZEMOhNufOgvAH&ved=0CCEQ6AEwAA#v=onepage&q=rail%20chair%20key%20directions&f=false

Bij mijn weten zit de key bij dubbel spoor altijd aan de kant waar de trein vandaan komt. Bij enkel spoor zou ik het even niet weten.

De reden dat de Britten BH rail prefereerden was dat Flatbottom rail direct in de houten sleepers gespijkerd was en de kracht die door de passerende trein op de sleeper uitgeoefend werd groter was dan bij BH rail.

Leen.

Michel van den Hof

De houten Keg zit bij dubbelspoor er idd in geslagen met de rijrichting mee. Bij enkelspoor zitten ze er om en om ingeslagen van links en rechts.

Met vriendelijke groet,
Michel