Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Bovenleiding; verdwijnt deze voor het tramvervoer?

in Trams en smalspoor

Gestart door Henk Boshuyzen, 7 december 2013 11:58

Vorige topic - Volgende topic

Henk Boshuyzen

Die trammodelbouwers willen altijd maar een bovenleiding.
Toegegeven, voeding via de modeltrambovenleiding en retour via de rail werkt wel bedrijfszeker.
Alleen: Er komt een tijd dat we wel tweerail moeten gaan rijden omdat er in het grootbedrijf ook geen bovenleiding meer is!
Zie de filmpjes hier onder van de nieuwe tram van Tours:
http://www.youtube.com/watch?v=tinqPZFCHS0
http://www.youtube.com/watch?v=XKUJuuJOM8c

Jan_D.

Ook bijvoorbeeld in Bordeaux.

Google tram Bordeaux video en je kunt wel een tijdje kijken.

eemstede

Ik denk, dat aardig wat modelbouwers al tweerail rijden; soms zie je de pantografen doelloos omhoog staan, terwijl de bovenleiding hoger hangt.
Het scheelt wel een hoop werk, maar bovenleiding 'hoort' er nu toch wel bij (nog wel ?).

Frank.

WeKra

En daarbij; Bovenleiding heeft gewoon iets magisch. Wanneer je die pantograaf ziet 'waggelen' bij het berijden van een wissel, of om 'm ingedrukt te zien worden onder een brug, de vonken die er af vliegen in de winter... Het hoort er gewoon bij!

Overigens; wat een bijzondere trams. Het lijken wel ninja's, zo met een kop zonder extra lampen of logo's. Wel tof dat die hele rand dan als front/sluitlicht dient. Erg tof!
Check ook mijn Facebook

Henk Boshuyzen

Het leuke allemaal is dat hier in Frankrijk de tram in de steden aan een gigantische opmars is begonnen.
Wel allemaal modern materieel, maar het ene na het andere bedrijf komt erbij.
In Dijon rijdt het op de gezamelijke stukken nu een 4 minuten dienst!

Bommeldam

Ik moet eerlijk zeggen: erg mooie trams! Die koppen zijn eigenlijk heel futuristisch, strak en stijl vormgegeven.

Zo'n tram zou ik toch ook best in 1:87 zien verschijnen..

Maar terug komende op het topic: De bovenleiding.

Eigenlijk geef je hier geen goed voorbeeld Henk.

Waarom? Omdat de trams in de filmpjes gebruik maken van een 3e rail. En of dat nu bovenleiding is, of fysiek een 3e rail in de grond. Het blijft een vorm van 'bovenleiding'.

Het is letterlijk het zelfde als met de modelbouw: 3-rail van märklin bied dezelfde voordelen als rijden via de bovenleiding. Tegenhanger daarvan is 2-rail rijden.

Het word pas echt lastig als je kijkt naar dieseltrams (kijk naar de Haagse DieselTienus - Bovenleiding montage museum wagen) of de RTM. Of iets moderner: Trams die op accu capaciteit een (vaak steeds langer) traject kunnen rijden, zonder externe spanningsbron zoals een 3e rail of bovenleiding.

Het kan goed zijn dat de bovenleiding ooit verdwijnt, maar dat is pas echt als de 3e rail dus weg is. En dan maakt het niet uit of die 3e rail boven, of juist onder of naast (metro) de tram geplaatst is.

martijn v m

vergeet het primove van bombardier niet

dat is zonder fysiek contact.

Groeten Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Basilicum

Interessante vormgeving, maar hoe zit het met de veiligheid? Wat gebeurt er als ik een straat met 'drierail' oversteek en in een vlaag van verstandsverbijstering mijn linker voet op de middenrail zet en mijn rechter voet op een andere rail? Gaan dan spontaan mijn haren overeind staan?

Groet,
Bas

Luit

Dat is net als met een elec. tandenborstel. Je kunt dat oplaadpuntje ook gewoon beetpakken zonder een opdoffer te krijgen.

Bommeldam

Hoi Bas,

Nou, wat jij zegt schijnt wel eens voor te zijn gekomen..

Of dat met dit systeem is, of met oudere systemen durf ik niet te zeggen.

Dat is ook waarom ik dan liever volledig 3e rail-loos zie, of gewoon de '3e rail' boven het voertuig, in plaats van eronder..

Dat Primove concept is inderdaad een concept waardoor ooit de bovenleiding of 3e rail overbodig zou kunnen worden. Maar voordat het zover komt dat men die 3e rail dan echt weg gaat laten...

Draadloos opladen gaat vaak met 'magnetron' techniek. Met andere woorden, er is geen werkelijk contact tussen voeding en verbruiker. De verbruiker word opgeladen door magneet-golf signalen welke naar de verbruiker gestraald worden.

Er zijn inmiddels al zoveel anti-magnetron huishoudens (huishoudens waar een magnetron niet langer welkom is als hulpmiddel in de keuken) dat ik mij niet voorstellen dat iedereen plannen zou toejuichen als ze die techniek op straat willen toepassen. Dat zou namelijk nodig zijn, als je wilt dat de trams dan ook blijven rijden. De accu capaciteit laat vaak niet meer toe dan een aantal km rijden, nadat de accu's een aantal uren zijn opgeladen.. Dat zou betekenen dat je continue die straling daar moet hebben waar de tram rijd (bijvoorbeeld door spoelen in de weg en onder de tram) of dat een tram na 1 rit minstens een uur moet gaan opladen, waardoor je weer véél meer trams nodig hebt..

Jeronimos

#10
Bij het primove principe is het zo dat alleen daar waar de tram rijdt, er spanning is. En ook alleen maar onder de tram. Beetje het principe van een lineaire motor. Zoals de Transrapid.
Jeroen

Jeronimos

Citaat van: Luit op  8 december 2013 23:15
Dat is net als met een elec. tandenborstel. Je kunt dat oplaadpuntje ook gewoon beetpakken zonder een opdoffer te krijgen.

Op dat oplaadpuntje staat misschien maar 12 V en niet de 220 V. Dan heb je echt wel een opdoffer.
Jeroen

Klaas Zondervan

Citaat van: Basilicum op  8 december 2013 23:04
Wat gebeurt er als ik een straat met 'drierail' oversteek en in een vlaag van verstandsverbijstering mijn linker voet op de middenrail zet en mijn rechter voet op een andere rail?
Dan gebeurt er helemaal niks. Bij zo'n systeem met derde rail in het midden is de middenrail in secties verdeeld. En alleen de secties die zich onder de tram bevinden zijn ingeschakeld. De secties die blootliggen staan uit.

Hetzelfde doen ze met systemen waar de energie door inductie wordt overgedragen. Alleen de spoelen onder de tram staan aan, de rest is uit. En dat is niet eens vanwege stralingsgevaar, maar vanwege energiebesparing.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Bert van Gelder

Wat een hoop onzin wordt er hier neergekwakt... ???

Ten eerste heeft een elektrische tandenborstel helemaal geen contactpunt; geen 12v, maar ook geen 220v! Gewoon door inductie., dus draadloos.

En die inductie geeft helemaal geen magnetron straling. En voor diegene die de magnetron uit de keuken houden. Wordt maar wakker, want je wifi, mobieltje en andere afstandsbediening heeft veel meer power dan een afgeschermde magnetron.

Primove is gewoon hetzelfde als je draadloze tandenborstel, zij het een maatje groter. En zoals Klaas zegt, de zender beweegt mee met de tram. Niet fysiek, maar door alleen die delen van de 3e rail (lees inductiespoelen) in te schakelen die direct onder de tram zitten. Daarbij komt de afstand tussen de tram'ontvanger' en de zender zeer nauw, omdat anders al snel het over te brengen vermogen afneemt.

Gr, Bert

Basilicum