Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Help! Ik wil een trambaan

in Trams en smalspoor

Gestart door SuperSylvester, 19 november 2013 19:46

Vorige topic - Volgende topic

martijn v m

Zat wat te kijken
en zag misschien wat leuke aanvullingen

Je kan nu met 2 tramlijnen rijden die er ook in verloop logisch uitzien en 1 of 2 lijnen via die lus onderaan

Groet Martijn 
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

SuperSylvester

Owkeej...

Zoiets dus:



Interessante voorstellen. Een wisseltje meer of minder maakt dan ook niet meer uit  :o :D

Maar jullie hebben gelijk, nu heb ik qua route veel meer mogelijkheden en lijkt het plan logischer, es kijken hoe dat uitpakt.

Groeten, Jack. Don't only practice your art, but force your way into it's secrects. For it, and knowledge can raise man to the Divine - Ludwig Van Beethoven

eemstede

Citaat: Dank je Frank. Ik moest even goed kijken wat je bedoelt. Ik neem aan de lus links en dan ipv rechtsaf, rechtdoor naar de omloop?

Inderdaad. En met de toevoeging van Martijn heb je nòg meer mogelijkheden.


Gr Frank.

SuperSylvester

Ik een paar daagjes vrij, vrouwlief naar het werk, tja wat vervelend nou  :P

Met het plan in mijn achterhoofd ga ik eerst maar eens een testbaantje bouwen.



Ik voorzie nog wat probleempjes om de carsysteem auto's de tramtracks te laten kruisen.
Heb heel goed naar de experts hier op het forum gekeken en ga nu zelf maar eens iets proberen.

Tram ovaaltje. Met Piko flexrail een boog gemaakt met r=250mm.
De Citadis past er net op dus dit is echt de kleinste radius wat mogelijk is.









Het laatste stukje ga ik dus zelf bouwen, hier komen 2 kruisingen met het carsysteem




Dwarsliggers




Een aluminium malletje om de railstaaf afstand juist te krijgen




In de bocht liggen de dwarsliggers 3cm uit elkaar, op het rechte stuk 5 cm.





Vastschroeven:




En dan de railstaven erop gesoldeerd:
















Het valt eigenlijk best mee, ik had meer tegenstand verwacht. Deze zal dalijk met het carsysteem zeker nog opduiken.

Als laatste nog een 1ste testje. Lekker analoog met een Fleischmann trafo (tot zo'n 200 km/uur)  :o tja je moet de grenzen opzoeken he

http://www.youtube.com/watch?v=L8HeRKLxBwA#ws


Tot zover.

Jack
Groeten, Jack. Don't only practice your art, but force your way into it's secrects. For it, and knowledge can raise man to the Divine - Ludwig Van Beethoven

WeKra

Citaat van: SuperSylvester op 27 december 2013 18:52

De Citadis past er net op dus dit is echt de kleinste radius wat mogelijk is.


Die kan nog wel wat strakker hoor...

Maar, begint er goed uit te zien! Goed om te zien dat je er gewoon mee aan de slag bent gegaan. Ik twijfelde nog om zelf te gaan bouwen (Ik rijd bovenleiding, is immers nog makkelijker met wissels en zo..) Maar na het lezen hiervan, weet ik het zeker.

Die railstaven.. Gewoon te halen bij de modelbouwzaak? Wat is de prijs per stuk/strekkende meter?

Ga zeau deur!

Check ook mijn Facebook

martijn v m

#20
gewoon flexrails mollen  8)

Wel nog effe de laatse kap van de citadis goed zetten.
de deuren zitten aan de verkeerde kant

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Christoph

Hallo Jack,

goed te lezen dat je gaat experimenteren met het Faller Car system en een trambaan. Ik krijg echter het idee dat je het Faller car systeem wilt laten kruisen bij je zelf gemaakte rails, dus met de printplaatjes. Klopt dit?
De kruising die ik heb beschreven in je draadje had gewoon de kunststof dwarsliggers tussen de rails, ik hoop dus dat dit goed gaat. Vertel je je ervaringen?

Groeten,

Christoph

SuperSylvester

Citaat van: WeKra op 27 december 2013 19:38
Die railstaven.. Gewoon te halen bij de modelbouwzaak? Wat is de prijs per stuk/strekkende meter?

Piko flexrails 2,5mm. Ik heb ze van Conrad, gelijk printplaat meebesteld.

Citaat van: martijn v m op 27 december 2013 20:03
Wel nog effe de laatse kap van de citadis goed zetten.

Miljaar! En ik maar denken "dat ziet toch niemand" ....  ;D

Citaat van: Christoph op 27 december 2013 20:49
Ik krijg echter het idee dat je het Faller car systeem wilt laten kruisen bij je zelf gemaakte rails, dus met de printplaatjes. Klopt dit?

Correct. Ik verwacht daar wel wat problemen maar daarom ook eerst een testbaantje. Mocht het echt niet lukken dan kan ik
mijn plan nog aanpassen of wegen afsluiten voor Fallers.

Tis wel errug leuk om te doen.

Jack
Groeten, Jack. Don't only practice your art, but force your way into it's secrects. For it, and knowledge can raise man to the Divine - Ludwig Van Beethoven

martijn v m

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

SuperSylvester

In deel 2 van de cursus gaan we o.a. een groefrail maken.

Hiervoor gebruik ik messing L-profiel van 2,5x2,5mm in lengtes van 500mm van de Conrad.
Als iemand hier een goedkoper alternatief voor heeft dan hou ik me aanbevolen.

In de bocht buig ik het profiel eerst voor, best lastig omdat het dan gaat torderen.
(Hetzelfde probleem heb je in de scheepsbouw om de latjes van de romp te buigen maar dat terzijde)

Ik had dus de fout gemaakt om de elektrische scheidingen in de dwarsliggers op de verkeerde plek te maken.
De schroeven zitten teveel in de weg, volgende keer ga ik ze verlijmen op de ondergrond.
Dit opgelost met een klein plaatje messing en de scheiding op een ander plek gemaakt. Leermomentje  :)

Foto's zeggen meer dan tig woorden dus...








En als extra opgave moest ik ook nog een haakse kruising in elkaar freubelen.












Tussendoor even testen




De kruising compleet, de sporen zijn elektrisch geheel gescheiden








Het verdient nog niet de schoonheidsprijs, maar het werkt  ;D het meeste ligt straks onder het asfalt of keien
en is dan niet meer zichtbaar.





Als beloning mag ik het streekvervoer uitbreiden met deze 2 spruiten:



Ze worden geript, geschilderd en tot Faller omgedoopt maar dat is voor later.

Jack
Groeten, Jack. Don't only practice your art, but force your way into it's secrects. For it, and knowledge can raise man to the Divine - Ludwig Van Beethoven

WeKra

Ahh, dit gaat vruchten afwerpen! De kruising is nu wel, omwille van de elektrische scheiding, wel wat grof. Misschien in de 'hoekjes' plastic punten maken? Dan hoeft de tram ook niet zo'n gat te overbruggen wat de slijtage weer ten goede komt!

Ik ben héél benieuwd hoe je een wissel in elkaar gaat zetten!

PS: Wel stom/interessant dat je de L profiel hebt 'omgedraaid'. Hoe ga je de groef zelf nu verder vullen?

Check ook mijn Facebook

SuperSylvester

Citaat van: WeKra op 28 december 2013 22:52
Ahh, dit gaat vruchten afwerpen! De kruising is nu wel, omwille van de elektrische scheiding, wel wat grof. Misschien in de 'hoekjes' plastic punten maken? Dan hoeft de tram ook niet zo'n gat te overbruggen wat de slijtage weer ten goede komt!

Ik begrijp nu ook waarom jullie met bovenleiding rijden, dat maakt het allemaal een stuk makkelijker.
Zal eens kijken of ik nog wat met die hoekjes kan doen.

Citaat van: WeKra op 28 december 2013 22:52
PS: Wel stom/interessant dat je de L profiel hebt 'omgedraaid'. Hoe ga je de groef zelf nu verder vullen?

Inderdaad heel erg stom, helemaal niet bij nagedacht  ::) Gelukkig is het maar een testbaantje.
Ik kan natuurlijk altijd nog houten latjes onder de sporen leggen dan is het ook dicht  :)

Leermoment numero 2  ;)

Jack



Groeten, Jack. Don't only practice your art, but force your way into it's secrects. For it, and knowledge can raise man to the Divine - Ludwig Van Beethoven

SuperSylvester

#27
Citaat van: WeKra op 28 december 2013 22:52
De kruising is nu wel, omwille van de elektrische scheiding, wel wat grof.

Een andere mogelijkheid zou zijn om de sporen aan elkaar te laten aansluiten en dan met een keerlus module het probleem oplossen of
zie ik dan iets over het hoofd?

Jack

Of toch maar eens de bovenleiding overwegen  ??? :D
Groeten, Jack. Don't only practice your art, but force your way into it's secrects. For it, and knowledge can raise man to the Divine - Ludwig Van Beethoven

WeKra

Er zijn genoeg andere mogelijkheden, sommige moeilijk en/of duur, andere makkelijk en/of lelijk.

Bovenleiding is een lastige en wellicht prijzige (afhankelijk van je masten...) oplossing. Maar wel de oplossingen voor de mooiste resultaten:

- Geen kortsluitingspunten meer in keerdriehoeken, keerlussen, (zelfbouw-)wissels of kruisingen.
- Verbeterde stroomafname
- Realistischer
- Gewoon mooi!

't Enige lastige is de bouw van bovenleiding zelf en de ombouw voor de tram(s). Dat laatste is overigens vrij eenvoudig uiteindelijk.
Check ook mijn Facebook

Huup

Bovenleiding bouwen is ook niet moeilijk hoor. Als je kruisingen kunt maken, wissels, groefrails etc, kun je ook een bovenleidingmast maken opgebouwd uit verschillende buisdiktes een uithouder en een bovenleidingkabelverbinder.