Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Koppelstang voor Backer & Rueb loc

in Trams en smalspoor

Gestart door Sven, 9 november 2013 13:41

Vorige topic - Volgende topic

Sven

Jullie vragen je natuurlijk af wanneer hij nou eens wat anders gaat doen dan altijd die eeuwige B&R locomotief... Dat komt wel. Maar ik was nog niet helemaal klaar, iets was nog niet gedaan: de koppelstang. Ik was eerst niet van plan dit te ontwikkelen, maar ik werd toch geprikkeld door de opmerkingen via mail en expositie dat het nou wel een mooi gedetailleerde loc was, maar ja, niet met koppelstang zoals het hoort. Dus toch maar wat koppelstangen laten etsen. Hier zijn de onderdelen, eigenlijk heel simpel.

De riemaandrijving, technisch ontwikkeld door Nigel Lawton. Even terzijde: iinteressant om te weten is dat Otto Schouwstra hem op het spoor heeft gezet van deze aandrijving. Ik heb een 3D chassis gemaakt op de juiste asafstand van 17 mm en "contactpunten" om hem in de lok te klemmen en de lok erop te laten steunen.



Voorheen het grootste struikelblok, het blokje dat tussen de spaken komt om de pin vast te houden voor de koppelstang. Ontworpen en geprint in 3D. Het gaatje voor de pin is 0,6mm.



De geëtste koppelstangen van verschillende lengten en met gaten met verschillende diameters. Om te proberen.



Omdat de bordjes voor de lok op dezelfde 0.2mm etsplaat gingen, heb ik twee koppelstangen op elkaar geplakt. Als het allemaal goed gaat en ik weet de juiste afmetingen, ga ik de koppelstang in 0.4 mm nikkelzilver laten etsen.

Wordt vervolgd...
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

ronald1956

Ziet er goed uit.
Is dit voor de TNTH loks en de Ooievaar hetzelfde systeem ? (op de as afstand na)

Als je de koppelstangen toch op elkaar moet solderen , dan kan je misschien zo tekenen dat je ze dubbel kan vouwen zodat ze precies op elkaar vallen voor het solderen

Sven

Nee, da's weer een toekomstig probleem. De Ooievaar heeft 9 mm schijfwielen.

Ze worden op elkaar geplakt met secondenlijm. Maar dat is alleen maar voor deze test nodig. Uiteindelijk wordt het dus 0,4 mm nikkelzilver, kant en klaar om te bevestigen dus.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Silvolde

Sven, ik zou ze op elkaar solderen. Geeft m.i. meer stevigheid.

Gr, Rob

Sven

Bedankt, maar  dit is een test. Superlijm voldoet voor dit doel. Is toch maar tijdelijk, tot ik dus de 0,4mm nikkelzilvere ets heb.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

guest7823

 (y) (y)

Zag er vandaag in Houten (onder een glazen kap) eentje "live". K'was blij dat de foto's d'r van op een iPad te zien waren.

Erg onder de indruk  :o

ronald1956

Die van mij ligt nu bij de Douane , dus nog even geduld .

Maar als ik het goed begrijp zitten de koppelstangen en de blokjes voor in de wielen er nog niet bij ?

Sven

Paul, dat was Ruud Wittekoek, de beste plek voor smalspoormateriaal. Hij is er zelf ook eentje aan het schilderen en brengt ze in NL onder de aandacht.

Ronald, pas als ik zeker weet dat het goed werkt. Het is voor mij ook allemaal nieuw terrein. Je kunt deze straks ook voor weinig los krijgen als het werkt. Het is heel eenvoudig om het te monteren. Ik heb het al voor elkaar, werkt verbazingwekkend mooi. Ben even een filmpje in elkaar aan het zetten.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

ronald1956


Sven

Even de inzetstukjes met de hand verven, Tamiya mat zwart XF-1



Zo klein is een inzetstukje. Hij is trouwens dunner aan een kant dan aan de andere kant. De spaken zijn niet kaarsrecht, maar het gat tussen de spaken wordt smaller naar de achterzijde toe. Da's mooi, want zo druk je 'm mooi op zijn plaats zonder het stukje er te ver doorheen te drukken.



Met een drupje langzaam drogende secondenlijm (Slo-Zap) vastgezet. De ene kant een kwart gedraaid van de andere kant.



De chemisch donker gemaakte koppelstang. Nu zijn beide uiteinden verschillend, maar weet ik niet of een koppelstang in spiegelbeeld aan de andere kant komt of omgedraaid wordt. Ik ben maar uitgegaan van het eerste.



Met een printplaat heb ik een doodgewone speld, doorsnee 0,6 mm, op maat geknipt.



Bevestigd en rijden maar!



Zoals je ziet, aan beide kanten bevestigd.



Filmpje wordt nog aan gewerkt, volgt nog. Moet je dan eens opletten!  ;D
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

ronald1956

Mooi zeg , ik moest 2x kijken voordat ik het blokje in de wielen ontdekte  (y)  (ja ik weet het , ik wordt oud  ;D)
En die speld , die lijm je ook vast ?

Sven

Die speld wordt er gewoon in vastgedrukt. Zit goed vast. Zo kun je altijd nog corrigeren, repareren etc. Vastlijmen kan, maar ik heb  het idee dat dit op lange termijn zo ook wel werkt. Maar goed, daarvoor moet ik eerst nog een cirkeltje H0m leggen om een hoop rondjes te rijden en te testen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Marc tramt

Fraai! Ik dacht vanochtend dat 'koppelstang' een koppeling tussen de loc en de rijtuigen betrof...  :-[
De ware detaillist aan het werk.  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

Sven

Oh, misschien heb ik het wel fout, Marc. Ik heb daar verder niet bij nagedacht. Drijfstang? In het Engels is het driving rod, volgens mij.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

roadster36

Sven,
Gekke vraag
Als je koppelstangen gaat etsen, kun je er dan voor mij ook 4 doen?
19 mm h.o.h als het kan.
Gaatje aan de ene kant  2,4 mm andere kant speldeprik.