Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

MB-module: "Bahnübergang Burgstraße"

in Modulebaan.nl

Gestart door Tjalling, 17 september 2013 23:37

Vorige topic - Volgende topic

Chris80

Hehe, hoe herkenbaar! Ik had ook nog zoooveel meer met het landschap willen doen. Ach, goede les voor de volgende keer :).

Groet,
Chris

Dennis83

Ondanks dat er nog het nodige moet gebeuren vind ik het nu al een mooie mudule. Zaterdag ga ik naar Eurospoor en kom zeker de modules bekijken.  (y)

Ronald Halma

Citaat van: Tjalling op 22 oktober 2014 22:12

Kortom, modelbouwen met een dead-line is een kunst die ik nog niet beheers  :-\


Ik doe het vaker en beheers het nog steeds niet ;)

Kom zondag even kijken! (y)

Simplex

Citaat van: Tjalling op 22 oktober 2014 22:12
Kortom, modelbouwen met een dead-line is een kunst die ik nog niet beheers

Je krijgt er wat rooie vlekken in je nek van....  ;D
Mvh Steef

Tjalling

Eurospoor voorbij, weer vooruit kijken.

Het normaalspoor heeft naar behoren gewerkt, het smalspoor heb ik niet meer aangesloten. Op naar de volgende beurs.
De module is zonder noemenswaardige schade thuis aangekomen, en staat weer op zijn plek.

Het plan is door te gaan met het bouw-tempo van afgelopen weken, met als doel de module helemaal klaar half januari.
naar aanleiding van Eurospoor zijn de volgende plannen gewijzigd:

  • Achtergrond moet helemaal opnieuw. Eens kijken of ik me een paar dagen op kan sluiten met een laptop met youtube filmpjes van bob Ross.
  • Het weiland kan geredesigned worden: hoeft geen inhaalspoor te verbergen, dus kan de helling vrij snel naar beneden.
  • Bovenleiding: na een bezoek aan de baan van onze achterburen ben ik er van overtuigd dat de Viessmann bovenleiding die ik heb liggen te grof is. Op Eurospoor al het boek van Sommerfelt, een paar masten van Sommerfelt en 0,2 mm fosforbrons draad gehaald. Eens kijken of er iets moois van te bakken is.

Het kasteel wordt volgens oorspronkelijk plan afgebouwd. De dakpannen liggen, dus het meest tijdrovende is daar wel van klaar (hoop ik).

Groet,
Tjalling

dimo1_dimo1

Zijn er nog aanpassingen geweest sinds de laatste foto? Zo ja, foto  ;D
groeten,
Auke

Tjalling

Er zijn aanpassingen geweest, maar dat zou een soort raadplaatje worden, zoek de verschillen. Die moeite bespaar ik me. :D

Groet,
Tjalling


Tjalling

Voor de liefhebbers van plaatjes: Die zijn er vandaag wel  ;D

Lekker aan het prutsen geweest met de bovenleiding. Op Eurospoor heb ik het grote boek van Sommerfeldt gekocht, waarin alles staat, plus alles waarvan je nu nog niet weet dat je het straks écht niet wil weten.  ;D En nog wat masten, wat uithouders en wat verf, zodat er wat te experimenteren is.
Verder heb ik fosforbrons draad met diameter 0,2 mm gekocht, de maat die onze achterburen gebruikt hebben.

Eerst de masten maar eens overspuiten naar (volgens ons op Eurospoor), Reseda groen:


De achterste mast en de uithouder zijn over gespoten. Ben daar tevreden over. Er hangt nu een "Profi-draad" in, die ga ik waarschijnlijk niet gebruiken.
Het plankje heb ik gebruikt om bovenleidingdraad te solderen met het eerder genoemde fosforbronsdraad. En dat viel eigenlijk heel erg mee, eerste probeersel te zien op de volgende foto:

Links de rijddraad van Viessmann op Viessmann masten, rechts het eigen probeersel op Viessmann masten.
Hier is duidelijk te zien dat de dunne bovenleiding afgespannen moet worden, en dat de bestaande masten daar niet sterk genoeg voor zijn. De masten worden dus vervangen door exemplaren van Sommerfeldt, en dan meteen de DRG-versie (zie eerste foto), want die vind ik mooier.
Nu nog een goede oplossing verzinnen voor het op spanning houden van de draad, ook als de achtergrond niet achter de module zit. Gewoon lekker verder prutsen dus!

Groet,
Tjalling


Hendrik Jan

Hoe zeggen ze dat in Duitsland?
Fummelarbeit!

Het lijkt em een hele klus.
Succes!
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Marc tramt

Zo'n derde rail is dan toch stukken eenvoudiger...  8)
Wordt wel fraai zo.  (y)
Zitten je kopschotten vast? Zou je die eventueel voor de afspanning kunnen gebruiken?

Marc
No dress rehearsel, this is our life.

Tjalling

Kopschotten zitten los. Waar ik over zit te denken is een vast portaal met dezelfde dikte als het materiaal van de kopschotten, en daar een afspanning op/ in te maken. Dan wordt de uitsparing in dr kopschotten veel groter, en naar onder toe open, zodat het geheel eroverheen geschoven kan worden.

Groet,
Tjalling


guest7822

Tjalling,

Houd er rekening mee dat het op spanning brengen echt serieuze spanning is. Ik heb zelf in het verleden met Sommerfeldt gewerkt, en het is net een snaar. Er komt dus behoorlijk wat spanning op een los portaal. Ik betwijfel of dat sterk genoeg zal zijn. Zorg in elk geval voor voldoende steun tegen de trekrichting in.

Walter

Tjalling

Hallo Walter,

Ongeveer 1 cm dik, naar onder door laten lopen tot de onderkant van de module. Nu op zoek naar materiaal dat stijf genoeg is.
Het "portaal"  wordt geintegreerd in de zijkant.

Groet,
Tjalling


guest7822

Kun je het afsteunen naar binnen toe, met aan weerszijden een driehoekig stukje hou of zo?

Tjalling

Dat komt in zicht, wil ik voorkomen.
Verder denk ik dat de spanning wat minder mag zijn dan bij draden van Sommerfeldt, omdat ik met veel dunner draad werk (0,2) en er geen panto's tegenaan hoeven.
In geval van nood laat ik twee stukken ijzer van 9 mm snijden, die vervormen zeker niet.;D

Groet,
Tjalling