Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Anna-locje van H0 naar H0e

in Trams en smalspoor

Gestart door Wim Corduwener, 12 september 2013 18:07

Vorige topic - Volgende topic

Roeltje!

@Floris,

Beetje of-topic. Op de foto lijkt het net of de tender aan de locomotief vastzit, één geheel bedoel ik. Anders komt de opmerking, "ze zitten altijd aan elkaar vast ;D
Zal wel optisch bedrog zijn toch :o

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

ex44

Fijne foto! Aan de lantaarns dacht ik een Poolse lok te te kunnen determineren, maar er staat dk in de tekst, een Deense dus? Ook dacht ik, tjonge, wat een lange tenderlok voor smalspoor. Maar ook dat is niet het geval. Het is een lok met sleeptender.
Tenslotte vind ik het wel een mooie vondst om een wissellantaarn als waarschuwingssein op de waterkolom te plaatsen  ;)
Wel een knaap van een voedingspomp + volwassen voorwarmer op de omloopplaat!

Groet,
Jan

Edit: het is toch een Poolse. Tenminste, ik denk het adelaarsembleem van de PKP te herkennen  ;D

Floris Dilz

Tis uiteraard een pools hok, wat kun je anders bij mij verwachten, maar dr is dus ook een deen die poolse hokken leuk vindt en dat lang genoeg doet om daar destijds wat gekiekt te hebben en dat nu online te mikken waar ik m wel dankbaar voor ben.  ;)

ex44

Poolse hokken hebben wel wat, ja. Zowel smal- als normaalspoor.
Op de manier zoals met dit annaatje kun je best nog eens iets in elkaar flansen, paar van die geëtste adelaars en wat gesloopte zaklantarns erop en hoppekee.

Wim Corduwener

Dank voor jullie feedback.
Citaat van: 44 op 16 september 2013 18:55
Ja, al zit ik nog te dubben over die remluchtpomp. Hadden die smalspoordingen zo'n remsysteem?
Nou ja, anders maak je er maar een voedingspomp van  ;)
Om het verhaal rond te maken komen er nog luchtslangen aan. Ik geloof niet dat die mijnkarretjes überhaupt remmen hadden, maar heel lang geleden werd deze loc geleverd met luchtremmen.  ;)

Citaat van: Roeltje! op 16 september 2013 19:42
Wat mij nou opviel is dat je met behulp van het N-spoor chassis ook gelijk een vrije doorkijk in het machinistenhuis krijgt.
Geloof dat Fleischmann zelf met Anna 2.0 ook al tot de conclusie was gekomen dat het zo kan ;D
Ps, zoek nog een Anna motor....
Ik begrijp ook niet waarom H0 materieel niet veel vaker met aandrijvingen beneden het zicht worden gemaakt. Meestal zitten er van die knollen van motoren in.


Foto: Fleischmann
Bij de Anna 2.0 (dit is de eenvoudige versie) zit je inderdaad niet tegen allerlei zooi aan te kijken.
Ik heb nog wel een Anna-motor, maar die gaat horizontaal (en uit het zicht) in een volgend project: de Railbus van Dapol.  ;D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Roeltje!

Hallo Wim,

Die Anna motor had ook nog wel een smiley kunnen gebruiken   ;D
De blaadjes vallen al weer van de bomen, dat betekent dat in het hoge noorden de beurzen weer beginnen.
Motortje komt er dus wel ;)

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

Ponytail

#36
Nou... alvast 1  ;)
Als-ter-maar een schoorsteentje an zit.

AANVULLING: Ze rijdt inmiddels keurig 2-rail gelijkstroom-analoog. Nieuwe koolborstels en wat modificaties aan de stroomvoorziening na een uitgebreide schoonmaakbeurt.

Citeerhoeveel kappies wil je hebben?

Sven

Ik vind 'm erg mooi, ben helemaal jaloers.  ;) Kun je iets meer vertellen over de gebruikte kleuren. Ik zie zwart/donkergrijs als basislaag met een roestkleurige dry-brush?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Wim Corduwener

#38
Beste Sven,
De basiskleur is voornamelijk Humbrol zwart met wat bruin. Goed mengen anders wordt het zijdeglans in plaats van mat. Als dat goed gedroogd is een drybrush er overheen van bruin met wat zwart... en dat een paar keer herhalen met steeds een lichter wordende bruine kleur.
Mijn locje moet nog één laatste drybrush met licht-bruin, zodat alleen bepaalde details extra naar voren komen.
Als laatst de bovenkant van de schoorsteen met een beetje mat zwart.
Voor wat betreft de rode voorzijden werk ik volgens hetzelfde principe: als basis donker rood en dan met steeds lichtere kleuren rood er overheen.
Plekken waar smeer zit, kun je wèl met zijdeglans zwart doen of een hele dunne zwarte viltstift.

Maar Sven, ik heb even die trammetjes van je bekeken... waarom wil je van mij nog tips over verf en verven?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Sven

 ;D Ik kan wel een penseel vasthouden en vakjes inkleuren, maar heb een beetje slecht inzicht in kleuren. Welke bruin heb je gebruikt?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Wim Corduwener

#40
Ik wilde net zeggen: op je schilderwerk is niks aan te merken. Gave trammetjes en die aandrijving idem dito.
Ik zal vanavond kijken of ik de laatste verfbewerking kan doen en dan laat ik je gelijk de kleur weten. Ik moet er wèl bij vertellen dat ik mijn kleuren zelf meng... kleurnummers hebben dan niet zoveel zin. En dat doe ik omdat er minstens vijftig tinten roest zijn.
Waarschijnlijk weet jij ook dat kleuren op foto's nooit kleurecht zijn. Voor het beste resultaat moet ik 'm eigenlijk even in het daglicht zetten.
Sven, ik laat het weten.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Sven

Mengen is uiteraard het realistische. Maar je moet wel met de juiste kleuren beginnen, dus die doen er wel toe. Ik denk overigens dat jouw roestbewerking meer iets is voor industrielokjes, niet voor lijndiensttramlocomotieven. Maar het lijkt me wel eens leuk om een half vergane tramlocomotief te maken, wellicht een mislukt model daarvoor gebruiken.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Wim Corduwener

#42
Nou Sven, ik ben nog niet aan schilderen toegekomen, maar ik heb wel de kleurnummers:


Bruin: 100 mat van Humbrol
Zwart: 33 mat ook van Humbrol
...en mengen maar.  :)
Ben natuurlijk wel nieuwsgierig hoe de kleuren bevallen. (y)
Mijn roest-locjes komen inderdaad te rijden op een industrieterrein, behorend bij een steenkolenmijn.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Sven

Bedankt! Ik ben nog nooit echt aan roest schilderen toegekomen, maar dat moet er toch een keer van komen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Wim Corduwener

Beste Sven, ik ga je zeker volgen.  (y)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing