Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Anna-locje van H0 naar H0e

in Trams en smalspoor

Gestart door Wim Corduwener, 12 september 2013 18:07

Vorige topic - Volgende topic

Wim Corduwener

Ach, komt dát even mooi uit... er zit namelijk verlichting op.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

ex44

Dat ding rechts van de ketel zou je voor een luchtpomp kunnen houden (voor het functioneren van het remsysteem), de lichtmachine ligt links van de schoorsteen op de rookkast/ketel.

Geweldig ding, dit!

Grt,
Jan

ruudns

Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Ponytail

Grappig lokje!
En bij een partijtje knutselspullen zat afgelopen week ook dit kleine dametje, alleen miste zij haar schoorsteentje...
Nu rij ik 3-rail en denk erover om.....

Maar eerst wil ik het kapje in orde maken en 2-rail rijdend.
Wellicht heeft iemand nog een goeie liggen, of in de rommeldoos een afgebroken schoorsteentje?
Of wil iemand de juiste maten van het pijpje opmeten zodat ik die kan nafrutselen?

Is er overigens een onderdeelsnummer voor de koolborstels van het kleine mabuchi-motortje ?
En de verkrijgbaarheid?

Mvg.
Willem E.

Wim Corduwener

Citaat van: 44 op 15 september 2013 20:04
Dat ding rechts van de ketel zou je voor een luchtpomp kunnen houden (voor het functioneren van het remsysteem), de lichtmachine ligt links van de schoorsteen op de rookkast/ketel.
Jan, bedankt voor de uitleg. Nu weet ik tenminste een beetje wat ik precies aan het maken ben.  ;)

Citaat van: Floris Dilz op 16 september 2013 08:53
grappig ding! Ik zou er nog wat extra leidingen op maken, of een tender erbij. Die kun je meteen gebruiken voor stroomafname, dan loopt ie een stuk mooier, en je kunt nog vrij gemakkelijk een decoder kwijt, mocht je dat willen. Hier wat inspiratie, klein locje betekent niet per se kleine tender en het kunnen de meest vage constructies zijn...
Floris, bedankt voor je inspiratie. Als ik er een tender achter zou hangen, dan moet ik de achterzijde van het machinistenhuis openmaken en dan kijk ik recht in de aandrijving. Persoonlijk vind ik dat nooit zo mooi. Verder gaat dit locje rondrijden op een terrein waar steenkolen uit de mijnschacht komen, de afstanden zijn dus ook niet echt groot. Bovendien wil ik dit projectje wel zo'n beetje afronden, dan kan-ie in de kast en ik kan weer verder met legio andere projecten.  ;)

Citaat van: Ponytail op 16 september 2013 13:37
Grappig lokje!
En bij een partijtje knutselspullen zat afgelopen week ook dit kleine dametje, alleen miste zij haar schoorsteentje...
Nu rij ik 3-rail en denk erover om.....
Over te stappen op twee-rail?  ;D

Citaat van: Ponytail op 16 september 2013 13:37
Maar eerst wil ik het kapje in orde maken en 2-rail rijdend.
Wellicht heeft iemand nog een goeie liggen, of in de rommeldoos een afgebroken schoorsteentje?
Of wil iemand de juiste maten van het pijpje opmeten zodat ik die kan nafrutselen?
Als schoorsteenpijpje kun je zelfs een ballpoint uit elkaar halen; beetje schuren en zagen en je hebt al heel wat.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Floris Dilz

Citaat van: Wim Corduwener op 16 september 2013 13:42
Floris, bedankt voor je inspiratie. Als ik er een tender achter zou hangen, dan moet ik de achterzijde van het machinistenhuis openmaken en dan kijk ik recht in de aandrijving. Persoonlijk vind ik dat nooit zo mooi. Verder gaat dit locje rondrijden op een terrein waar steenkolen uit de mijnschacht komen, de afstanden zijn dus ook niet echt groot. Bovendien wil ik dit projectje wel zo'n beetje afronden, dan kan-ie in de kast en ik kan weer verder met legio andere projecten.  ;)
Die locjes die ik liet zien hadden vaak geen open machinistenhuis hoor, t waren gewoon tenderlocjes met een extra bak erachter, eventueel wel met een deur in de achterkant maar dat was het dan, ''s winters was die deur waarschijnlijk meestal dicht. Op een industrieterrein heb je inderdaad niet echt en tender nodig maar dat wil niet zeggen dat het nooit gebeurde, het blijft smalspoor, dus is je locje wat te gevoelig qua stroomafname dan kun je alsnog aan de slag  ;)

Wim Corduwener

In het originele Anna-locje zit ook een deur, maar met het versmallen van de behuizing is die deur vervallen. Ik vind het in elk geval wel een leuk idee om een keer uit te proberen.
Bedankt voor je feedback.  ;)

Wim Corduwener

Wéér een update:

Even een eerste patina-laagje eroverheen. Plus een randje op de schoorsteen.

De draadjes moeten nog wegeplakt en de ramen er nog in.

Aan de achterkant een lijstje erbij opgezet en onderop een klinknagelplaatje om de aandacht van de oneffenheden weg te halen.

Dit soort karretjes gaat ze trekken: Fleischmann schaal N kiepwagentjes. Als je daar de buffers en de treeplankjes afhaalt dan zijn ze voor één euro per stuk op smalspoor best te pruimen.
En die N-koppelingen vind ik lekkerder werken dan die h0e-beugelkoppelingen.

Simplex

Tis een lief lokje geworden  (y)
Mvh Steef

ex44

Ja, al zit ik nog te dubben over die remluchtpomp. Hadden die smalspoordingen zo'n remsysteem?
Nou ja, anders maak je er maar een voedingspomp van  ;)

Groet,
Jan

Dennis83

Wat een geinig ding is het geworden zeg. Klasse.  (y)

Roeltje!

Hallo Wim,

Het is een leuk locje geworden (y) Wat mij nou opviel is dat je met behulp van het N-spoor chassis ook gelijk een vrije doorkijk in het machinistenhuis krijgt.
Geloof dat Fleischmann zelf met Anna 2.0 ook al tot de conclusie was gekomen dat het zo kan ;D

Groet Roelof

Ps, zoek nog een Anna motor....
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

Floris Dilz

Citaat van: 44 op 16 september 2013 18:55
Ja, al zit ik nog te dubben over die remluchtpomp. Hadden die smalspoordingen zo'n remsysteem?
Nou ja, anders maak je er maar een voedingspomp van  ;)

Groet,
Jan
Tis wat serieuzer materieel, maar aan de andere kant, tis 750mm-spoor dus hetzelfde als H0e, hier de Px48 1725 met luchtpomp en luchtslangen: http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/smalspor/nieszawa-boniewo/3208-4-06_Px48%201725%20tog%207065%20tager%20vand%20i%20Borniewo_250574.jpg
dat lorriegereutel ging meestal gewoon zonder doorgaande rem.