Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Treinenlift / fiddle yard

in Al het andere!

Gestart door Jan F, 21 april 2013 21:09

Vorige topic - Volgende topic

Jan F

Hoe het allemaal begon.

Begin 2012 ben ik begonnen met mijn modelspoorhobby.
Na passen en meten om zoveel mogelijk ruimte beschikbaar te krijgen heb ik een baanplan gemaakt.
Hiervoor een treintafel gemaakt om vervolgens rails te kopen en te leggen.
In de tussentijd al regelmatig een modeltrein gekocht.
Omdat ik nu meer modellen heb dan gelijktijdig op de baan kunnen rijden moet ik deze ergens kwijt.
Elke keer opnieuw uit de verpakking halen en na een paar minuten weer in de verpakking stoppen  zag ik niet zitten.
Ik dacht daarom aan een vitrine. Maar om vervolgens de treinen elke keer op te pakken en in de vitrine te zetten leek mij ook niet de beste oplossing.
Een vitrine waar de treinen vanaf de baan in konden rijden leek mij de beste oplossing.
Na veel zoeken op internet kwam ik tot de conclusie dat ik zoiets zelf zou moeten maken.
Gezien de beperkte ruimte kan ik niet met een spiraal uit de voeten dus moet de vitrine op en neer te bewegen zijn. Een soort lift.
Ook hierover heb ik lang gedacht en uiteindelijk heb ik hier het ontwerp.
Het is een lift geworden met 6 verdiepingen. Op elke verdieping zijn drie sporen van elk 120cm lang.
Deze liftkooi is gemaakt van 18mm MDF.
De lift beweegt op en neer langs geleiders. Dit geleiders met lagers welke voor cnc-machienes worden gebruikt. Door middel van een spindel met motor (ik denk voor een verstelbaar bed) wordt de vitrine omhoog en omlaag geduwd/getrokken.

De bediening is nu nog eenvoudig. Een knop omhoog en een knop omlaag. Mogelijk dit later automatiseren door koploper?
Iemand nog ideeën hiervoor?

Zie het filmpje:

http://youtu.be/8SFt1-Q0Qyk

Ronaldk

Hoi JCF,

Dat ziet er mooi uit. (y) Heb je ook iets van schetsen / tekeningen van de technische kant? Of wat foto's? Ben daar wel benieuwd naar.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald's nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

mrinsane

Ik geloof dat ik ook zoiets had gezien op de beurs in Dortmund vorig weekend (was een N-spoor lift, was wat meer geautomatiseerd dan dit voorbeeld in het filmpje)
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

eenop87

Ziet er prima uit. (y) Geeft een enorme besparing van ruimte t.o.v. een schaduwstation, ook al omdat er geen ruimtevretende klimspiralen nodig zijn. Besturing door Koploper (of andere programma's) zou helemaal top zijn. Hoe dat te realiseren zou ik nu zo één twee drie ook niet weten, maar mogelijk is dat te doen m.b.v. enkele wisseldecoders.
In feite doe je hetzelfde als met een aantal wissels treinen naar verschillende sporen dirigeren.

Groet,
Gerrit

JaJo

Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Han Zijlstra

Citaat van: mrinsane op 21 april 2013 21:52
Ik geloof dat ik ook zoiets had gezien op de beurs in Dortmund vorig weekend (was een N-spoor lift, was wat meer geautomatiseerd dan dit voorbeeld in het filmpje)
is van Muet Digirail http://www.muet-digirail.de/digirail_modellbahn/redaktionelles.html

Staat al jaren prima te draaien bij Wunderland in Hamburg en de langste ( 6 meter) in Oberhausen
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

tijgernootje

Dat is mooi in elkaar gezet  (y)

Citaat van: eenop87 op 22 april 2013 01:34
Ziet er prima uit. (y) Geeft een enorme besparing van ruimte t.o.v. een schaduwstation, ook al omdat er geen ruimtevretende klimspiralen nodig zijn.
Groet,
Gerrit

Ik denk dat t mekaar weinig maakt qua ruimte vreten.
Een schaduw station ligt onder je baan en maak je zolang je wil,zolang deze onder je baan ligt merk je dr niks van.
Een klim spiraal neemt denk ik een vierkante meter in beslag(buitenmaat),de hoogte is variabel en afhankelijk van hoeveel ruimte je moet overbruggen.
Deze constructie met een lift moet zolang zijn als je langste trein en zal waarschijnlijk meer ruimte in de hoogte in nemen dan het schaduw station,ook "even" het geheel verkassen lijkt me niet zomaar gedaan.
Ook komt deze tegen je treinbaan te staan en zal door z'n hoogte niet echt te camoufleren zijn  ;D

Neemt echter niet weg dat dit wel fraai gedaan is  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

vrijbuiter55

Citaat van: Ronald Koerts op 21 april 2013 21:24
Hoi JCF,

Dat ziet er mooi uit. (y) Heb je ook iets van schetsen / tekeningen van de technische kant? Of wat foto's? Ben daar wel benieuwd naar.

Mooi stukje werk van je, petje af.  (y) (y)
Als je dan toch aan het toesturen gaat, mag je mij de info ook wel doen.
Ben reuze benieuwd hoe het eea werkt.  (y)

eric10nl

zeer mooi stukje werk.

En je zou altijd nog onder je baan extra opstel sporen kunnen maken.
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

p.heinst

#9
Kijk een op deze Duitse site, mogelijk kun je hier wat iedeén op doen

In het Duits wordt dit een pater Noster genoemd

De aansturing is via de Pc met Traincontroller.

site,  www.luize.de/ulrich

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

zuylen


Jeronimos

Citaat van: p.heinst op 22 april 2013 13:08
In het Duits wordt dit een pater Noster genoemd

in Nederland kennen we het begrip paternoster ook. voorbeeld: http://www.hagisto.nl/paternosterkasten.html

Voor de modelbaan
Over de Loklift van MiWuLa
Jeroen

tijgernootje

Doe het zelf en redelijk simpel heeft deze handige hollander gedacht:
http://www.youtube.com/watch?v=RSs2Bq_Zzf8
(y)  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Jan F

Allen bedankt voor de reacties.
Op verzoek hierbij nog wat foto's


Dit is een van de twee geleiders. Deze heb ik op op een plaat aan de wand geschroefd.


Hier is de achterzijde van de vitrine te zien. Op de geleider zitten twee gelagerde "wagens" welke met een hoeklijn aan de vitrine zijn gemaakt.


Lift in de hoogste stand


laagste stand


Op deze spindel zit een spindelomloop. Deze zit met een beugel vast op de vitrine.


Dit is de motor aan de spindel. Door de polariteit van de spanning te wisselen veranderd de richting.
De maximale last is 100kg.

Ik wil in fase 2 een keerlus onder de treintafel maken. Met de lift heb ik al rekening gehouden dat er een tweede niveau komt waar de treinen de vitrine kunnen verlaten.

Gr. Jan

Ronaldk

Hallo Jan,

Dank voor de foto's. Het geeft een mooi idee hoe het een en ander werkt. Dat ziet er erg mooi en stevig uit. Zeer mooie constructie.

Voor het automatiseren: Dat is nog wel een uitdaging ;) Al rekening gehouden met bezetmeldpunten in de rails? Ook de boel regelen in koploper zal een leuke uitdaging zijn :)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald's nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!