Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Gemeentetram Eemstede

in Trams en smalspoor

Gestart door eemstede, 9 januari 2013 22:03

Vorige topic - Volgende topic

eemstede

Dit deel van de baan is voorlopig af - ik ga me nu op het deel achteraan rechts storten.
Eerste opgave wordt het fixeren van de baan. Omdat ik met trams op (oude) treinrails rijd, zijn vooral wissels en kruisingen gevoelig voor ontsporingen vanwege de kleinere wielen en flenzen.
Overigens, de weinige Hartelkruisingen en wissels zorgen ook wel voor problemen.
Nog een paar beelden, waarbij ik hoop te voorkomen, dat ik plaatjes 2x laat zien 8).
De komende weken wil ik af en toe wat meer vertellen (en laten zien) over bouw, bovenleiding en verlichting.
Dit alles voor een simpele 'huisbaan', dus niet voor tentoonstellingen.

gr. Frank.


Wat je van een kerstpresentje nog kan maken - moet het licht nog wel wat dimmen.





Met dit deel ben ik nu bezig.

hrp

Frank,

Dank voor de update.
Simpele baan? Trambedrijven zijn toch in het algemeen basic!
Mooie details, bomen onder andere.

Je hebt last van ontsporingen...
Rijd je dan niet te hard, naar aanleiding de onderste foto met met vaag weergegeven tram.

Naar mijn idee - tentoonstellingen, video's - wordt op modelbanen onnatuurlijk hard gereden.
Ik kijk uit met je aangekondigde updates.

Ronald

Groet,
      Ronald

eemstede

Hallo Ronald.
Dank voor het commentaar.
Het ontsporen gebeurt juist vaak bij heel lage snelheid en kleine oneffenheden. Bij mijn oude Märklin baan speelde dat niet, daarom valt het me nu zo op, maar bij trams tellen baanligging en een milimeter speling al, zeker bij wissels en kruisingen. Ik zal er een volgende keer wat uitgebreider op ingaan.
Dat de betreffende tram zo ' snel' in beeld was, is wel grappig, want het is een van de langzamere exemplaren.
Jouw mening over vaak snel rijdende trams op tentoonstellingsbanen deel ik, al zijn/waren er ook uitzonderingen, ik denk hierbij meteen aan Waelstede van (helaas) wijlen Rob Boeser, waar trams in een rustig tempo reden. En tevens een heel mooi en gedetailleerd uitgewerkt.
Frank

eemstede

Ik gebruik op mijn baan wissels met 'scherpe' hoeken, zodat je voor een tram normale bochten krijgt.
Ideaal zijn daarvoor (oude) Jouefwissels, maar die hebben in de rails een uitsparing, waarop smalle flenzen nog weleens willen ontsporen.

.

Het gebeurt ook weleens op kruisingen.

.
Maar de tramwissels en kruisingen van Hartel zijn ook niet alles.






Verder gebruik ik ook wel wissels van Fleischmann en Roco, evenals de haakse kruising van het laatste merk; daar spelen die problemen over het algemeen niet, al blijven Katotrams nog weleens op een kruising steken.

Gr. Frank.

hrp

 :)
Frank,
Zou het kunnen dat de trams tussen het Jouefwissel en de kruising ontsporen? Volgens mij mist er een centimeter spoorstaaf.
Moet kunnen.
Ronald
Groet,
      Ronald

Dwergsein

Citaat van: eemstede op 24 maart 2021 18:58
Verder gebruik ik ook wel wissels van Fleischmann

Trams rijden veel beter over de Fleischmann wissels als je het puntstuk iets opvult met een strookje styreen.
De kleine wielen  zakken dan niet naar beneden, maar rijden net als in het echt, op hun flenzen.

Sven

Citaat van: Dwergsein op 25 maart 2021 00:31
De kleine wielen  zakken dan niet naar beneden, maar rijden net als in het echt, op hun flenzen.
Lijkt me in model alleen mogelijk als al je trams dezelfde diameter flens hebben. En dat is twijfelachtig.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Marc tramt

En stroomafname wordt dan een issue. Styreen geleidt de stroom vrij beroerd  8).
No dress rehearsel, this is our life.

Dwergsein

#68
Tsja, dan pas je het toch niet toe....
Ik heb er bijzonder goede resultaten mee. En nee, styreen geleid geen stroom, maar het diagonaal er tegen over liggende wiel blijft daardoor wel op de rails.
Dan nog minimaal ATF op de rails, en de trams rijden super mooi.
Qua flenshoogte, één merk wielen gebruiken, bv Halling.

hrp

#69
 :(
Een merk wielen gebruiken..
Makkelijker gezegd dan gedaan als je zoals ik trams van onder andere Bachman, Roco, Rivarossi(1965), Hamo, Lilliput, Lima, Gogtram, Mehamotehnica hebt rijden.

Ontsporingen zijn ook te vermijden door zoals het trams betaamt met matige snelheid te rijden.
Op beurzen, etc.zag ik wel trams crossen alsof het een modelautobaan betrof...
Groet,
Ronald
Groet,
      Ronald

eemstede

Citaat van: HRP op 24 maart 2021 22:08
:)
Frank,
Zou het kunnen dat de trams tussen het Jouefwissel en de kruising ontsporen? Volgens mij mist er een centimeter spoorstaaf.
Moet kunnen.
Ronald
Hallo Ronald,
heb dat ook gezien en hersteld, maar dat is het probleem niet, het gaat om de aftakking. En het is apart, bijvoorbeeld de ene Lima/Roco rijdt er prima doorheen, de ander ontspoort. Bij de Lima's wil het weleens afhangen op welk wiel de antislipband zit.
Dwergsein: bedankt voor de tip, maar ik zie dat in de praktijk bij de Jouefwissels niet zo voor me.
Als ze in de straat liggen, wordt het middenstuk nog opgevuld. Dat doe ik met op maat geknipte stukjes zeil, daar maak ik ook een groot deel van de straten naast/tussen de rails van, zoals jullie op eerdere foto's hebt kunnen zien.
En net als Ronald rijd ik ook met een flinke hoeveelheid verschillende merken.
Maar, we gaan vrolijk verder.

Gr. Frank.

hrp

 :)
Inderdaad; rijden vrolijk verder.
R
Groet,
      Ronald

Sven

Citaat van: Dwergsein op 25 maart 2021 09:03
Qua flenshoogte, één merk wielen gebruiken, bv Halling.
Als je over jezelf praat, volgens mij ben jij dan de enige die dat kan volhouden.  :-*
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

eemstede

Bij het maken van bovenleidingsmasten en lantaarnpalen maak ik vaak gebruik van (bamboe?) saté-prikkers in verschillende maten.



Voordeel is, dat je alles naar maat kunt maken, zoals bij de huidige baan voor de Stadtbahn op viaduct en het is goedkoop, dus gaat er iets mis, geen man overboord.
Paar voorbeelden van oud (groen) en nieuw, groengrijs.
De dikke variant is wat makkelijker te bewerken (gaatjes boren), maar je moet ze wel in de bankklem zetten, om splijten te voorkomen.
De rechthoekige heb ik nog niet voor niet voor verlichting/bovenleiding gebruikt.







(een plaatje uit de praktijk;  zie nu wel, dat de bovenleiding hier nog wat 'strakker' moet)





Hier een vergelijking, de nieuwe zijn wat groot uitgevallen, komen achter op de baan te staan.



Ik gebruik veel spullen meermaals, maar zal sommige beschadigde wel vervangen.
Daarnaast gebruik ik de bekende masten van Sommerfeldt, van de masten met houten paal weet ik de naam niet, en de groene dubbele is ook bekend. De Rivarossi- masten zijn natuurlijk ook bekend, maar willen soms wat meebuigen, als er kracht op staat.








Daarnaast gebruikte ik bij Eemstede-3 ook Jouefmastjes, maar die moesten wel ingekort worden en goed vastgezet, want anders gaven ze erg mee, als er een wagen met pantograaf op langs reed. Ik zal ze bij Eemstede-4 niet gebruiken.
Ook oude balpenvullingen kunnen soms als mast gebruikt worden, in combinatie met verlichting. Daarover een volgende keer.




Gr. Frank.




Huup

Sateprikkers! Nooit aan gedacht voor dit werk. Die met die lamp, welke merk is dat?